1515

Spotify-veteran investerar i Sofi Fahrmans mode-Tinder

Nu lanserar bloggaren Sofi Fahrmans sin modeapp Left or Right. Nyligen tog bolaget in 2 miljoner kronor från affärsänglar som Spotify-veteranen Sophia Bendz.

Left or Rights team består av såväl Wrapp- som Schibsted-avhoppare. Från vänster: Lisa Rytter, Anna Kult, Maryam Ghahremani, Pelle Almquist, Sofi Fahrman, Henrik Sandström.
Left or Rights team består av såväl Wrapp- som Schibsted-avhoppare. Från vänster: Lisa Rytter, Anna Kult, Maryam Ghahremani, Pelle Almquist, Sofi Fahrman, Henrik Sandström.Foto:Press

I samband med Stockholms modevecka lanseras modeappen Left or Right. Samtidigt tar appens skapare in 1,8 miljoner kronor från bland andra affärsänglarna Sophia Bendz (NTL), Gustav Söderström (NTL) och Ludvig Linge (NTL).

I samband med investeringen värderas bolaget till 18 miljoner kronor, enligt uppgifter från Bolagsverket.

Bakom Left or Right står bloggaren och journalisten Sofi Fahrman tillsammans med Anna Kult och Maryam Ghahremani, tidigare VD respektive affärsområdeschef på Schibsteds modesatsning Lifestyle Online.

Övriga medgrundare är Lisa Rytter, Henrik Sandström och Pelle Almquist, som samtliga har en bakgrund på startupbolaget Wrapp.

”De är ett starkt team som kompletterar varandra väl. Ett skönt gäng och en spännande och nytänkande produkt. Grundidén är enkel, men har aldrig genomförts på ett bra sätt tidigare”, säger affärsängeln Ludvig Linge, som sålde sitt bolag TAT till Blackberry 2010.

Sophia Bendz beskriver Sofi Fahrman som en ”proffsig entreprenör med drivet och erfarenheten man letar efter i en grundare”.

Left or Rights app låter användare publicera bilder som andra sedan kan ge feedback på. Sofi Fahrman beskriver tjänsten som ”en rådgivare i din ficka”.

“Detta är ett tydligt fenomen i sociala medier. Det finns ett behov av att ta in feedback från omgivningen. Inte enbart i köpsituationer utan även i vardagssituationer som ‘vilken outfit jag ska bära på jobbintervjun’, säger Sofi Fahrman.

Om du till exempel ska köpa väska på Nathalie Schuterman så kan du betala för att få köpråd av ett proffs.

I framtiden skall användare även kunna få råd från modeexperter via appen. Dessa mikrobetalningar ser bolaget som en framtida intäktskälla.

”Om du till exempel ska köpa väska på Nathalie Schuterman så kan du betala för att få köpråd av ett proffs”, säger Sofi Fahrman.

Planen är att framöver även erbjuda tjänsten till varumärken som vill göra användarundersökningar.

Hur många användare behöver ni för att tjänsten ska fungera?

”Vi har kört appen i beta under sommaren med några hundra användare, och även då kunde vi se en tydlig trend i vilka bilder som är mest populära. Men självklart måste vi nå en kritisk massa användare för att ta produkten vidare. Vi har stora planer och nästa steg är att bredda appen till fler segment, just nu beta-testar vi mot mode men plattformen lämpar sig för allt från inredning till mat”, säger Sofi Fahrman.

Left or Right är inte den enda modestartup som tagit in nytt kapital den senaste tiden.

Under sommaren har Di Digital rapporterat att både modesajten Frontmen, grundad av TV4-profilen Oscar Arrsjö, och e-handelsprofilen Jarno Vanhatapios modenätverk NA-KD (uttalas "naked") fyllt på sina kassor.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?