1515

Spotify-veteran investerar i Sofi Fahrmans mode-Tinder

Nu lanserar bloggaren Sofi Fahrmans sin modeapp Left or Right. Nyligen tog bolaget in 2 miljoner kronor från affärsänglar som Spotify-veteranen Sophia Bendz.

Left or Rights team består av såväl Wrapp- som Schibsted-avhoppare. Från vänster: Lisa Rytter, Anna Kult, Maryam Ghahremani, Pelle Almquist, Sofi Fahrman, Henrik Sandström.
Left or Rights team består av såväl Wrapp- som Schibsted-avhoppare. Från vänster: Lisa Rytter, Anna Kult, Maryam Ghahremani, Pelle Almquist, Sofi Fahrman, Henrik Sandström.Foto:Press

I samband med Stockholms modevecka lanseras modeappen Left or Right. Samtidigt tar appens skapare in 1,8 miljoner kronor från bland andra affärsänglarna Sophia Bendz (NTL), Gustav Söderström (NTL) och Ludvig Linge (NTL).

I samband med investeringen värderas bolaget till 18 miljoner kronor, enligt uppgifter från Bolagsverket.

Bakom Left or Right står bloggaren och journalisten Sofi Fahrman tillsammans med Anna Kult och Maryam Ghahremani, tidigare VD respektive affärsområdeschef på Schibsteds modesatsning Lifestyle Online.

Övriga medgrundare är Lisa Rytter, Henrik Sandström och Pelle Almquist, som samtliga har en bakgrund på startupbolaget Wrapp.

”De är ett starkt team som kompletterar varandra väl. Ett skönt gäng och en spännande och nytänkande produkt. Grundidén är enkel, men har aldrig genomförts på ett bra sätt tidigare”, säger affärsängeln Ludvig Linge, som sålde sitt bolag TAT till Blackberry 2010.

Sophia Bendz beskriver Sofi Fahrman som en ”proffsig entreprenör med drivet och erfarenheten man letar efter i en grundare”.

Left or Rights app låter användare publicera bilder som andra sedan kan ge feedback på. Sofi Fahrman beskriver tjänsten som ”en rådgivare i din ficka”.

“Detta är ett tydligt fenomen i sociala medier. Det finns ett behov av att ta in feedback från omgivningen. Inte enbart i köpsituationer utan även i vardagssituationer som ‘vilken outfit jag ska bära på jobbintervjun’, säger Sofi Fahrman.

Om du till exempel ska köpa väska på Nathalie Schuterman så kan du betala för att få köpråd av ett proffs.

I framtiden skall användare även kunna få råd från modeexperter via appen. Dessa mikrobetalningar ser bolaget som en framtida intäktskälla.

”Om du till exempel ska köpa väska på Nathalie Schuterman så kan du betala för att få köpråd av ett proffs”, säger Sofi Fahrman.

Planen är att framöver även erbjuda tjänsten till varumärken som vill göra användarundersökningar.

Hur många användare behöver ni för att tjänsten ska fungera?

”Vi har kört appen i beta under sommaren med några hundra användare, och även då kunde vi se en tydlig trend i vilka bilder som är mest populära. Men självklart måste vi nå en kritisk massa användare för att ta produkten vidare. Vi har stora planer och nästa steg är att bredda appen till fler segment, just nu beta-testar vi mot mode men plattformen lämpar sig för allt från inredning till mat”, säger Sofi Fahrman.

Left or Right är inte den enda modestartup som tagit in nytt kapital den senaste tiden.

Under sommaren har Di Digital rapporterat att både modesajten Frontmen, grundad av TV4-profilen Oscar Arrsjö, och e-handelsprofilen Jarno Vanhatapios modenätverk NA-KD (uttalas "naked") fyllt på sina kassor.


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?