1515

Spotify-veteran investerar i Karma

Spotify-veteranen Sophia Bendz köper in sig i matappen Karma. Tidigare har bland annat Avito-grundarna och Klarnas medgrundare Niklas Adalberth investerat i bolaget.

Spotify-veteranen Sophia Bendz och matappen Karma. Foto: Pressbild.
Spotify-veteranen Sophia Bendz och matappen Karma. Foto: Pressbild.

Sophia Bendz köper in sig i matsvinnstjänsten Karma. Investeringen sker inte genom en kapitalrunda utan genom att Spotify-veteranen köper aktier av en befintlig ägare för en hemlig summa.

”Karma har lyckats bygga en smart och skalbar produkt som löser ett tydligt problem. De är ett fantastiskt team och jag ser att Karma har möjlighet att ha en stor positiv påverkan på ett av samhället största utmaningar och jag ser fram emot att få hjälpa dem på den resan”, säger Sophia Bendz.

Hjalmar Stålberg Nordegren, vd och medgrundare på Karma, tror att Karma får stor nytta av sin nya ägare.

”Vi är superpepp på att få med Sofia. Hon har gjort den här resan med Spotify, att ta en digital tjänst och skala ut den i världen. Det är samma utmaning som vi står inför på Karma just nu”, säger han.

Sophia Bendz spelade en nyckelroll i etableringen av musikjätten Spotify. Nu är hon verksam som affärsängel och styrelseledamot, samt som svensk representant för Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.

Läs mer: Atomico stänger rekordfond – en av Europas största

Karmas app används för att hitta och köpa allt från fikabröd till måltider från restauranger och caféer, som annars riskerar att kastas. Ett exempel är frukostmackor och färdiga smoothies, som ofta reas ut efter lunch.

”Det är spännande med bolag som angriper ett tydligt problem på ett nytt sätt och vågar ifrågasätta ett beteendemönster. Precis som vi fick folk att lyssna på musik på ett nytt sätt med Spotify, skapar Karma ett nytt sätt att konsumera mat, från både restaurangernas håll och konsumenternas”, säger Sophia Bendz (NTL).

Karma (NTL) har sedan tidigare tagit in knappt 9 miljoner kronor från bland andra Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Norrsken Foundation, grundat av Klarnas medgrundare Niklas Adalberth.

Läs mer: Avito-grundarna investerar i matappen Karma

Appen lanserades i november i fjol i Stockholm. Sedan några veckor tillbaka finns den även i Göteborg.

”Och i förra veckan öppnade vi för fri registrering i hela landet. Det innebär vilken restaurang som helst kan anmäla sitt intresse på vår hemsida, så sätter vi igång dem”, säger Hjalmar Stålberg Nordegren.

Fram till nu har Karmas mål varit att växa med 20 procent per månad.

”Men under februari var tillväxten hela 80 procent. Målet är att rädda en miljon måltider under 2017. Det ser ljust ut för att klara det”, säger vd Hjalmar Stålberg Nordegren.

Läs mer: Sophia Bendz är en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

Huvudkonkurrenterna är i dagsläget danska Too Good To Go (NTL) och finska Resq Club (NTL), som nyligen köpte den lilla tjänsten Rädda Maten, med 1500 registrerade kunder i Jönköping.

”Vi kämpar alla mot samma mål, att minska matsvinnet. Vi fokuserar just nu mycket på stickyness, att få folk att använda tjänsten varje dag”, säger vd Hjalmar Stålberg Nordegren.

I år hoppas han att Karma tar första steget i sin internationella expansion.

”Under andra eller tredje kvartalet i år ska vi expandera vidare utanför Sverige”, säger han utan att vilja gå in på fler detaljer än så.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?