1515

Spotify-veteran investerar i Karma

Spotify-veteranen Sophia Bendz köper in sig i matappen Karma. Tidigare har bland annat Avito-grundarna och Klarnas medgrundare Niklas Adalberth investerat i bolaget.

Spotify-veteranen Sophia Bendz och matappen Karma. Foto: Pressbild.
Spotify-veteranen Sophia Bendz och matappen Karma. Foto: Pressbild.

Sophia Bendz köper in sig i matsvinnstjänsten Karma. Investeringen sker inte genom en kapitalrunda utan genom att Spotify-veteranen köper aktier av en befintlig ägare för en hemlig summa.

”Karma har lyckats bygga en smart och skalbar produkt som löser ett tydligt problem. De är ett fantastiskt team och jag ser att Karma har möjlighet att ha en stor positiv påverkan på ett av samhället största utmaningar och jag ser fram emot att få hjälpa dem på den resan”, säger Sophia Bendz.

Hjalmar Stålberg Nordegren, vd och medgrundare på Karma, tror att Karma får stor nytta av sin nya ägare.

”Vi är superpepp på att få med Sofia. Hon har gjort den här resan med Spotify, att ta en digital tjänst och skala ut den i världen. Det är samma utmaning som vi står inför på Karma just nu”, säger han.

Sophia Bendz spelade en nyckelroll i etableringen av musikjätten Spotify. Nu är hon verksam som affärsängel och styrelseledamot, samt som svensk representant för Niklas Zennströms riskkapitalbolag Atomico.

Läs mer: Atomico stänger rekordfond – en av Europas största

Karmas app används för att hitta och köpa allt från fikabröd till måltider från restauranger och caféer, som annars riskerar att kastas. Ett exempel är frukostmackor och färdiga smoothies, som ofta reas ut efter lunch.

”Det är spännande med bolag som angriper ett tydligt problem på ett nytt sätt och vågar ifrågasätta ett beteendemönster. Precis som vi fick folk att lyssna på musik på ett nytt sätt med Spotify, skapar Karma ett nytt sätt att konsumera mat, från både restaurangernas håll och konsumenternas”, säger Sophia Bendz (NTL).

Karma (NTL) har sedan tidigare tagit in knappt 9 miljoner kronor från bland andra Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert samt Norrsken Foundation, grundat av Klarnas medgrundare Niklas Adalberth.

Läs mer: Avito-grundarna investerar i matappen Karma

Appen lanserades i november i fjol i Stockholm. Sedan några veckor tillbaka finns den även i Göteborg.

”Och i förra veckan öppnade vi för fri registrering i hela landet. Det innebär vilken restaurang som helst kan anmäla sitt intresse på vår hemsida, så sätter vi igång dem”, säger Hjalmar Stålberg Nordegren.

Fram till nu har Karmas mål varit att växa med 20 procent per månad.

”Men under februari var tillväxten hela 80 procent. Målet är att rädda en miljon måltider under 2017. Det ser ljust ut för att klara det”, säger vd Hjalmar Stålberg Nordegren.

Läs mer: Sophia Bendz är en av Sveriges 52 mäktigaste tech-investerare

Huvudkonkurrenterna är i dagsläget danska Too Good To Go (NTL) och finska Resq Club (NTL), som nyligen köpte den lilla tjänsten Rädda Maten, med 1500 registrerade kunder i Jönköping.

”Vi kämpar alla mot samma mål, att minska matsvinnet. Vi fokuserar just nu mycket på stickyness, att få folk att använda tjänsten varje dag”, säger vd Hjalmar Stålberg Nordegren.

I år hoppas han att Karma tar första steget i sin internationella expansion.

”Under andra eller tredje kvartalet i år ska vi expandera vidare utanför Sverige”, säger han utan att vilja gå in på fler detaljer än så.

NTL-länkarna i texten går till Nordic Tech List, en databas om bolagen, investerarna och entreprenörerna i den nordiska techsektorn.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?