1515

Spotifys förlust lägre än väntat – slår kursrekord

Spotify ökade antalet prenumeranter till 83 miljoner under andra kvartalet. Förlusten blev lägre än väntat. När USA-börsen öppnade noterade musikjätten nytt kursrekord.

Spotifys vd och näst största ägare Daniel Ek.
Spotifys vd och näst största ägare Daniel Ek.Foto:Bloomberg

Antalet Spotify-prenumeranter hade vid utgången av andra kvartalet växt till 83 miljoner, vilket var strax över förväntade 82,4 miljoner enligt Bloombergs analytiker-konsensus.

Spotify stängde kvartalet med totalt 180 miljoner användare. Bolaget höjer prognosen för helåret något, till 93–97 miljoner betalande kunder.

Intäkterna steg med 27 procent till 1,283 miljarder euro, vilket var något lägre än väntade 1,3 miljarder euro.

Rörelseförlusten växte med 14 procent till 90 miljoner euro jämfört med andra kvartalet 2017. Det var dock klart bättre än väntade 104,5 miljoner euro.

Barry McCarthy, Spotifys finanschef, öppnar för förvärv.

”Vi är inte nära att göra bedömningen att vi inte kan använda pengarna vi har tagit in. Vår bästa taktik hittills har varit att köpa teknik genom förvärv,” säger han.

Det senaste året har Spotify till exempel köpt Loudr och den svenska musikappen Soundtrap.

Läs mer: Daniel Ek säljer aktier i Spotify 

Just efter New York-börsens öppning steg Spotifys aktie kraftigt till 198,99 dollar. Med det slog bolaget sin tidigare toppnotering på 190,80 dollar. Senare under handelsdagen föll kursen tillbaka men stod fortfarande på plus 3 procent. (Följ kursen här.)

En halvtimme före New York-börsens öppning hade Spotifys aktie stigit med 1,4 procent till 190,60 dollar. Det är nära bolagets toppnotering hittills på 190,80 dollar.

Flera bedömare väntar sig att Apple Music snart går om Spotify i antalet betalande kunder på den amerikanska marknaden. Apple Music ska i april ha passerat 40 miljoner betalande användare, varav majoriteten befinner sig i USA.

”Steamingmarknaden är robust både i USA och globalt. I en sådan här marknad kommer det sannolikt att finnas flera stora konkurrenter”, säger Barry McCarthy, Spotifys finanschef, strax efter rapporten släppts.

Apples trick är att konvertera kunder som tidigare handlat musik i Itunes till streamingkunder i Apple Music.

”I fallet Apple ser det ut som att de lyckas väl med att monetarisera sina cirka 100 miljoner befintliga musikkunder”, säger Barry McCarthy.

Spotifys aktie har sedan noteringen i april stigit med 21 procent, räknat på onsdagens stängningskurs.

Detta är Spotifys andra kvartalsrapport som publikt bolag och täcker perioden sedan strax före noteringen i New York den 3 april.

Av totalt 31 analytiker rekommenderade 65 procent att köpa Spotify-aktien inför rapporten, enligt Bloombergs sammanställning. Nio rekommenderade behåll medan två hade satt en säljrekommendation. 

Inför Spotifys rapport kunde Di Digital rapportera att Daniel Ek under juni och juli sålt aktier i bolaget för motsvarande 85 miljoner kronor.

Det kan vara början på en större avyttring då aktier för knappt 800 miljoner kronor är registrerade för försäljning hos amerikanska finansinspektionen.

Läs mer: Finanschefen: ”Daniel Ek är en på 20 miljoner” 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?