1515
Annons

Spotify-utmanaren Deezer tar in 1,65 miljarder i ny jätterunda

Kinnevik-veteranen Hans-Holger Albrechts streamingtjänst Deezer är techvärldens nästa enhörning. Med nya pengar i kassan, närmare bestämt 1,65 miljarder kronor, ska bolaget ta upp kampen med marknadsledaren Spotify.

Kinnevikveteranen Hans-Holger Albrecht är vd för Spotifyutmanaren Deezer.
Kinnevikveteranen Hans-Holger Albrecht är vd för Spotifyutmanaren Deezer.Foto:Jack Mikrut

Franska Deezer är en utmanare till Spotify, Apple Music och Amazon på den snabbväxande marknaden för musikstreaming. Nu fyller bolaget på kassan med 160 miljoner euro, motsvarande 1,65 miljarder kronor, för att ta upp kampen med giganterna. 

Kapitalrundan leds av storägaren Len Blavatnik, Storbritanniens rikaste person som också kontrollerar skivbolagsjätten Warner Music. Han har sällskap av den saudiska prinsen Al-Waleed bin Talal, teleoperatören Orange och riskkapitalbolaget LBO France.

”Planen är att investera för fortsatt tillväxt. Då främst i marknadsföring och försäljning på våra kärnmarknader i Europa och Latinamerika. Sedan fortsätter vi så klart att utveckla vår produkt”, säger Hans-Holger Albrecht, vd på Deezer, till Di Digital.

Hans-Holger Albrecht har en stark koppling till Sverige. Han var verksam inom Kinnevik-sfären mellan 1997 och 2014 med vd-poster på både mediebolaget MTG och teleoperatören Millicom.

I samband med kapitalrundan stiger Deezers värdering till 1 miljard euro, motsvarande 10,3 miljarder kronor, vilket ger det en status som techvärldens nästa enhörningsbolag.

Läs mer: Intervju: Hans-Holger Albrecht om hur hans Deezer ska utmana Spotify 

Deezer har i dagsläget 14 miljoner aktiva användare i månaden, varav en övervägande majoritet är betalande prenumeranter enligt Hans-Holger Albrecht. I jämförelse hade den globala marknadsledaren Spotify 83 miljoner betalande kunder under andra kvartalet i år.

”Vi är den tydliga utmanaren till Spotify, Apple och Amazon. Bevisligen är vi minst bland de fyra just nu, men det här kommer inte att bli en marknad där en vinnare tar hem allt”, säger han.

Under 2017 omsatte Deezer runt 3 miljarder kronor. Tillväxten i år har varit stark, säger Hans-Holger Albrecht, utan att vilja precisera sig ytterligare.

”Annars hade vi inte kunnat stänga den här rundan. Positivt är att direktförsäljningen till kunder växer och numera utgör en dominant andel av våra intäkter. Vi har lagt mycket resurser på det”, säger Hans-Holger Albrecht.

När Kinnevik-veteranen tillträdde för tre och ett halvt år sedan kom i stället 80 procent av Deezers intäkter från samarbeten med mobiloperatörer, där konsumenterna får rabatterade prenumerationer, likt det Telia tidigare haft med Spotify i Sverige.

Läs mer: Daniel Ek om striden med skivbolagen: ”Det är alltid komplicerat” 

Precis som de flesta andra aktörer på streamingmarknaden är Deezer inte lönsamt. Förlusten under 2017 uppges enligt flera internationella medier ha varit drygt 600 miljoner kronor, ungefär lika stor som marknadsbudgeten, även om bolaget självt inte bekräftat siffran.

”I början måste du investera tungt i marknadsföring och varumärkesbyggande. Det är förlustdrivande. Vi har varit lönsamma ett bra tag på mer mogna marknader, till exempel i Frankrike, så det är inget fel på affärsmodellen”, säger Hans-Holger Albrecht.

Han pekar på att Deezers strategi sticker ut på marknaden, då deras plattform har mer lokalt nischade musikrekommendationer än sina konkurrenter. 

Som ett led i detta har Deezer skrivit på ett stort distributionsavtal med det Dubai-baserade skivbolaget Rotana, som ägs just av prins Al-Waleed bin Talal.

”När det kommer till innehåll och utbud blir vi den största och starkaste musikstreamingtjänsten i Mellanöstern och många andra arabisktalande länder. Det borde rimligtvis leda till att vi sätter avtryck på marknaden”, säger Hans-Holger Albrecht.

För några år sedan avbröt Deezer en planerad börsnotering eftersom investerarna inte visade tillräckligt intresse. Värderingen på omkring 1 miljard euro ansågs för dyr. 

Nu har ni uppnått den värderingen. Spotify har dessutom gått till börsen med ett lyckat utfall. Gör det att ni sneglar på en notering igen? 

”Med det nya kapitalet har vi fått friheten att kunna styra vårt eget öde, så vi kommer  att titta på det när tiden känns rätt. Men jag utesluter absolut inte en börsnotering”, säger Hans-Holger Albrecht.

Läs mer: Osäkerhet kring Acasts börsnotering: ”Vi vill komma närmare lönsamhet”

Innehåll från SEBAnnons

Lyfter företagare med utländsk bakgrund: ”Stora förebilder”

Grundaren och vd:n Rafael Bermejo prisas i SEB:s The Next Awards.
Grundaren och vd:n Rafael Bermejo prisas i SEB:s The Next Awards.

Det brukar vara stiftelsen IFS som delar ut priser till andra.

Nu är det grundaren och vd:n Rafael Bermejo som prisas i SEB:s The Next Awards för sitt jobb med att hylla och lyfta fram framgångsrika företagare med utländsk bakgrund.

– Prispengarna ska användas till att synliggöra hur viktig den här gruppen entreprenörer är för det svenska näringslivet, säger han.

1999 delades priset Årets Nybyggare ut för första gången i Sverige.

Bakgrunden var att entreprenören Rafael Bermejo hade upptäckt att väldigt många svenskar hade en stereotyp och felaktig bild av vilken slags verksamheter företagare med invandrarbakgrund drev.

– Den stämde inte alls överens med min bild av de företagare som jag hade haft förmånen att möta. Den här gruppen representerar ju ett tvärsnitt av allt företagande i vårt land, och det blev viktigt för mig att lyfta fram det.

År 2000 blev kung Carl XVI Gustaf beskyddare av priset Årets Nybyggare.

– Det gav det ytterligare glans. Jag tror inte alla förstår hur betydelsefull denna utmärkelse har blivit, det är som Nobelpriset för våra företagare med utländsk bakgrund.

Förutom Årets Nybyggare så har Rafael Bermejo ägnat en stor del av sitt arbetsliv åt att stötta och lyfta fram denna grupp företagare på olika sätt, exempelvis med rådgivningsbyråer med information på många olika språk, hjälp med översättning, att hitta finansiering och mycket annat.

”Får många gånger kämpa hårdare än många andra”

Nu har Stiftelsen IFS tilldelats Community-priset i The Next Awards, och en prissumma på 250 000 kronor.

– Jag känner mig så hedrad, inte bara för eget vidkommande utan för att man i och med denna utnämning även lyfter fram den här gruppens företagande, det är jättefint.

– Det är ett fantastiskt pris som SEB har instiftat, inte minst för att det pekar framåt och inte bakåt.

Rafael Bermejo berättar att prispengarna ska användas till att synliggöra entreprenörer med invandrarbakgrund mycket mer.

– Vi måste få gemene man och det svenska näringslivet att se att det är en oerhört viktig aspekt för Sveriges framtid att man ser och tar tillvara på denna stora grupp av företagare. Vi vill finnas där och bygga broar.

– Man ska komma ihåg att de ska verka i en miljö där de inte sällan möts av misstro från start. De får många gånger kämpa hårdare än många andra. De är stora förebilder.

Priset Årets Nybyggare växer för varje år.

– I år hade vi 240 kvalificerade nominerade som tillsammans omsatte över 6 miljarder kronor. Visst är det fantastiskt.

Är du intresserad av att delta? Här kan du ansöka till The Next Awards 2023. 

Mer från SEB

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEB och ej en artikel av Dagens industri

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera