1515

Spotify utklassar tillväxtprognos – men förlusten ökar och aktien backar

Spotify slog förväntningarna vad gäller antalet aktiva användare med råge under fjärde kvartalet – och har nu totalt 271 miljoner användare. Däremot blev rörelseförlusten betydligt högre än väntat. Aktien steg i förhandeln, men föll när New York-börsen öppnade.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto:Ilya S. Savenok

Spotifys SPOT +0,56% Dagens utveckling aktiekurs har stigit med drygt 30 procent på New York-börsen sedan bottennivåerna i början av oktober. Optimismen kring bolaget har dock kvarstått, då sex av tio aktieanalytiker rekommenderade ”köp” inför bolagets rapport för det fjärde och sista kvartalet 2019 som presenterades på onsdagen.

Nu står det klart att den svenska musikjätten ökade sina intäkter med 24 procent på årsbasis till totalt 1,86 miljarder euro under kvartalet. Omsättningen kom in något lägre än förväntningarna på 1,89 miljarder euro, enligt Bloombergs analytikerestimat.

Analytikerna förväntade sig vidare att Spotify skulle notera en rörelseförlust på 30,5 miljoner euro. Men förlusten blev betydligt högre och landade på 77 miljoner euro under kvartalet. Den var även något högre än Spotifys eget prognosintervall.

Anledningen uppges vara ökade kostnader i form av investeringar inom poddområdet och i teknik. Spotify betonar vidare att ”2020 kommer bli ett år för investeringar”.

En annan orsak bakom rörelseresultatet, som vände till förlust från en ovanlig vinst under tredje kvartalet, ska vara Spotifys positiva utveckling på börsen. Det innebär att bolaget fick betala 20 miljoner euro mer än väntat i sociala kostnader kopplat till personalens optionsprogram. 

Spotifys aktiekurs har stigit under de två dagarna inför rapporten. Under tisdagen var uppgången hela 5,3 procent. Aktien steg inledningsvis i förhandeln under onsdagen, men föll sedan tillbaka. Klockan 15:40 svensk tid, tio minuter efter New York-börsens öppning, hade aktien backat med 5 procent till 146 dollar.  

Det fria kassaflödet motsvarade 169 miljoner euro under perioden, vilket innebär att vd:n Daniel Ek fortsatt kan sitta lugnt i båten och inte behöver gå till marknaden för att äska nytt kapital.

Miljardinvesteringarna i poddar sägs vara ett skäl till den starka användartillväxten.

Wall Street har under den senaste tiden noggrant följt hur Spotify växer utanför Europa och USA. Streamingtjänsten lägger mycket resurser på att vinna andelar på tillväxtmarknader, till exempel i Indien, där köpkraften generellt är lägre. Spotify tvingas därför erbjuda betydligt billigare prenumerationer i dessa regioner.

Ett viktigt nyckeltal att följa på den punkten är Spotifys genomsnittliga intäkt per användare. Siffran har stadigt sjunkit under det senaste året, och minskade med 5 procent på årsbasis till 4,65 dollar under fjärde kvartalet.

En annan anledning bakom det minskade snittintäkten per kund är att Spotify, i hela världen, lanserar paketerbjudanden som ”familjekonton” tillika rabatterade studentpriser. 

Däremot växte annonsintäkterna med 23 procent på årsbasis.

Månatligen aktiva användare landade på 271 miljoner. Bloombergs analytikerestimat prognostiserade 264,6 miljoner användare, vilket innebär att Spotify utklassade förväntningarna. 

Nedsidan är att en allt större andel av användarbasen nu inte betalar för tjänsten. Bolaget hade 124 betalande kunder vid utgången av 2019, vilket motsvarar 46 procent av den totala användarbasen. Analytikerna förväntade sig 122,6 premiumkunder, vilket var i linje med Spotifys egen prognos på 120-125 miljoner.

Frågan om så kallade ”fejkade” eller ”manipulerade” lyssningar, har varit omdebatterad den senaste tiden. Men i rapporten nämner inte Spotify problemet över huvud taget.

Under det senaste året har Spotify genomfört en storsatsning inom poddar, med flera förvärv i miljardklassen. Det sägs vara ett skäl till den starka användartillväxten. Spotify går ut med att 16 procent av alla användare nu lyssnar på poddar via tjänsten, och att dessa spenderar mer tid än andra på plattformen.

”Vi ser tidiga indikationer på att våra investeringar i poddar har en positiv påverkan på konverteringen av gratisanvändare till betalande användare”, skriver bolaget i rapporten.

Ett annat fokusområde är Spotifys ”tvåsidiga marknadsplats”, som vissa anser kannibaliserar på skivbolagens verksamhet. I korthet handlar om att bolaget inte längre bara vill tjäna pengar på sina användare – utan även på de artister, producenter och skivbolag som laddar upp sin musik på plattformen. De kan till exempel använda Spotifys lyssnardata för att marknadsföra sin musik och planera sina turnérutter.

Frågan är vad de stora skivbolagen tolererar. Spotifys senaste förhandlingsrunda är försenad och enligt uppgifter är man inte överrens med jätten Universal gällande deras globala kataloger. Avtalet har gått ut, men rullar ändå vidare.

Spotify säger att marknadsplatsen bidrog med en bruttovinst på 30 miljoner euro under helåret 2019 – och att den förväntas växa med över 50 procent i år.

Det svenska bolaget ger även fler prognoser för år 2020. Vid slutet av året räknar bolaget för stunden med att ha mellan 328-348 miljoner aktiva användare i månaden, varav 143-153 miljoner ska vara betalande. Årsomsättningen prognostiseras till mellan 8-8,5 miljarder euro, med en rörelseförlust på mellan 150-250 miljoner euro.

 


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?