1515

Spotify utklassar tillväxtprognos – men förlusten ökar och aktien backar

Spotify slog förväntningarna vad gäller antalet aktiva användare med råge under fjärde kvartalet – och har nu totalt 271 miljoner användare. Däremot blev rörelseförlusten betydligt högre än väntat. Aktien steg i förhandeln, men föll när New York-börsen öppnade.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto:Ilya S. Savenok

Spotifys aktiekurs har stigit med drygt 30 procent på New York-börsen sedan bottennivåerna i början av oktober. Optimismen kring bolaget har dock kvarstått, då sex av tio aktieanalytiker rekommenderade ”köp” inför bolagets rapport för det fjärde och sista kvartalet 2019 som presenterades på onsdagen.

Nu står det klart att den svenska musikjätten ökade sina intäkter med 24 procent på årsbasis till totalt 1,86 miljarder euro under kvartalet. Omsättningen kom in något lägre än förväntningarna på 1,89 miljarder euro, enligt Bloombergs analytikerestimat.

Analytikerna förväntade sig vidare att Spotify skulle notera en rörelseförlust på 30,5 miljoner euro. Men förlusten blev betydligt högre och landade på 77 miljoner euro under kvartalet. Den var även något högre än Spotifys eget prognosintervall.

Anledningen uppges vara ökade kostnader i form av investeringar inom poddområdet och i teknik. Spotify betonar vidare att ”2020 kommer bli ett år för investeringar”.

En annan orsak bakom rörelseresultatet, som vände till förlust från en ovanlig vinst under tredje kvartalet, ska vara Spotifys positiva utveckling på börsen. Det innebär att bolaget fick betala 20 miljoner euro mer än väntat i sociala kostnader kopplat till personalens optionsprogram. 

Spotifys aktiekurs har stigit under de två dagarna inför rapporten. Under tisdagen var uppgången hela 5,3 procent. Aktien steg inledningsvis i förhandeln under onsdagen, men föll sedan tillbaka. Klockan 15:40 svensk tid, tio minuter efter New York-börsens öppning, hade aktien backat med 5 procent till 146 dollar.  

Det fria kassaflödet motsvarade 169 miljoner euro under perioden, vilket innebär att vd:n Daniel Ek fortsatt kan sitta lugnt i båten och inte behöver gå till marknaden för att äska nytt kapital.

Miljardinvesteringarna i poddar sägs vara ett skäl till den starka användartillväxten.

Wall Street har under den senaste tiden noggrant följt hur Spotify växer utanför Europa och USA. Streamingtjänsten lägger mycket resurser på att vinna andelar på tillväxtmarknader, till exempel i Indien, där köpkraften generellt är lägre. Spotify tvingas därför erbjuda betydligt billigare prenumerationer i dessa regioner.

Ett viktigt nyckeltal att följa på den punkten är Spotifys genomsnittliga intäkt per användare. Siffran har stadigt sjunkit under det senaste året, och minskade med 5 procent på årsbasis till 4,65 dollar under fjärde kvartalet.

En annan anledning bakom det minskade snittintäkten per kund är att Spotify, i hela världen, lanserar paketerbjudanden som ”familjekonton” tillika rabatterade studentpriser. 

Däremot växte annonsintäkterna med 23 procent på årsbasis.

Månatligen aktiva användare landade på 271 miljoner. Bloombergs analytikerestimat prognostiserade 264,6 miljoner användare, vilket innebär att Spotify utklassade förväntningarna. 

Nedsidan är att en allt större andel av användarbasen nu inte betalar för tjänsten. Bolaget hade 124 betalande kunder vid utgången av 2019, vilket motsvarar 46 procent av den totala användarbasen. Analytikerna förväntade sig 122,6 premiumkunder, vilket var i linje med Spotifys egen prognos på 120-125 miljoner.

Frågan om så kallade ”fejkade” eller ”manipulerade” lyssningar, har varit omdebatterad den senaste tiden. Men i rapporten nämner inte Spotify problemet över huvud taget.

Under det senaste året har Spotify genomfört en storsatsning inom poddar, med flera förvärv i miljardklassen. Det sägs vara ett skäl till den starka användartillväxten. Spotify går ut med att 16 procent av alla användare nu lyssnar på poddar via tjänsten, och att dessa spenderar mer tid än andra på plattformen.

”Vi ser tidiga indikationer på att våra investeringar i poddar har en positiv påverkan på konverteringen av gratisanvändare till betalande användare”, skriver bolaget i rapporten.

Ett annat fokusområde är Spotifys ”tvåsidiga marknadsplats”, som vissa anser kannibaliserar på skivbolagens verksamhet. I korthet handlar om att bolaget inte längre bara vill tjäna pengar på sina användare – utan även på de artister, producenter och skivbolag som laddar upp sin musik på plattformen. De kan till exempel använda Spotifys lyssnardata för att marknadsföra sin musik och planera sina turnérutter.

Frågan är vad de stora skivbolagen tolererar. Spotifys senaste förhandlingsrunda är försenad och enligt uppgifter är man inte överrens med jätten Universal gällande deras globala kataloger. Avtalet har gått ut, men rullar ändå vidare.

Spotify säger att marknadsplatsen bidrog med en bruttovinst på 30 miljoner euro under helåret 2019 – och att den förväntas växa med över 50 procent i år.

Det svenska bolaget ger även fler prognoser för år 2020. Vid slutet av året räknar bolaget för stunden med att ha mellan 328-348 miljoner aktiva användare i månaden, varav 143-153 miljoner ska vara betalande. Årsomsättningen prognostiseras till mellan 8-8,5 miljarder euro, med en rörelseförlust på mellan 150-250 miljoner euro.

 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?