1515

Spotify-tungviktare vill bygga bolag på egen hand

Hon var ansvarig för lanseringen av Spotify på flera marknader och har även suttit som operativ chef på poddplattformen Acast. Nu har Mengmeng Du lämnat startupjättarna för att bygga sitt eget bolag.

Spotify-veteranen Mengmeng Du startar ett eget bolag.
Spotify-veteranen Mengmeng Du startar ett eget bolag.Foto:Jesper Frisk.

Mengmeng Du har länge varit en av teknik-Sveriges tyngsta doldisar. På meritlistan har hon bland annat rollen som ansvarig för Spotifys lanseringar i flera länder.

Hon lämnade Spotify 2014, då hennes dåvarande roll skulle medföra en flytt till New York. Mengmeng Du valde att stanna i Sverige och rekryterades snabbt till ett annat startupbolag med fokus på internationell expansion – poddplattformen Acast.

”Jag letade efter något som skulle likna min resa på Spotify när bolaget var i ett tidigt skede. Men det är svårt att göra den resan igen, och frågan är om det egentligen var det som skulle kännas mest utmanande för egen del”, säger Mengmeng Du.

Den nya uppsatta rollen som operativ chef på Acast kunde inte ge Mengmeng Du samma känsla av eufori som hon hade känt på Spotify.

”Jag hade nog redan då börjat känna en längtan efter att starta ett eget bolag och var inte så lockad av att vara den enda icke-grundaren i en stor ledningsgrupp”, säger hon.

Mengmeng Du lämnade Acast efter cirka ett år och i stället för att börja om på ytterligare ett startupbolag med global expansion i sikte, valde hon att starta det egna bolaget GetGeek tillsammans med John Angelmo.

Bolaget fungerar som ett Uber för teknikkunniga privatpersoner som kan hyras in för att erbjuda tekniksupport till både privatpersoner och småföretag. Det kan röra sig om att få  uppkopplade prylar att prata med varandra, skrivaren att fungera eller lösa problem med e-mail.

Jag hade nog redan då börjat känna en längtan efter att starta ett eget bolag och var inte så lockad av att vara den enda icke-grundaren i en stor ledningsgrupp.

Mengmeng Du tycker att det är ett problem att många i dag tvingas förlita sig på teknikkunniga familjemedlemmar för att få it-support. GetGeek (NTL) öppnar möjligheten att få extern hjälp.

”Det är svårt för folk att veta vem man ska kontakta. Hittills har vi byggt upp ett nätverk med cirka 30 certifierade geeks som vill ha extrainkomster under helger och kvällar”, säger Mengmeng Du. 

I jämförelse med exempelvis Acast och Spotify är GetGeek ett lokalt bolag, och därför måste lanseringen ske en stad i taget. Andra bolag som har en liknande affärsmodell är exempelvis startupjätten Uber och svenskgrundade Sellpy.

”Vi har precis startat så vi är inte redo att ta in kapital. Det tar tid att rekrytera rätt personer som är både teknikkunniga och kundvänliga för att bygga ut nätverket och det är vårt fokus nu. När vi har gjort det är det möjligt att vi tar in kapital för att marknadsföra tjänsten”, säger Mengmeng Du.

Läs även: Rösta på Sveriges viktigaste kvinnliga grundare 2017

Mengmeng Du sitter även i en rad styrelser och i regeringens innovationsråd. I och med arbetet på GetGeek har hon dock dragit ner på antalet styrelseuppdrag och även uppdragen som rådgivare åt andra startupgrundare. De bolag hon fortfarande har en styrelseplats i är Skandia, Netonnet och Finnair.

”När man kommer från startupvärlden är det lärorikt att få en inblick i de längre tidshorisonterna i det mer etablerade näringslivet. Samtidigt vill jag gärna hjälpa till med att göra de här bolagen lite snabbare i svängarna”, säger hon.

Mengmeng Du är en av de profiler som kommer att medverka vid Di Digitals event Female Founders.


 Mer om Mengmeng Du:

Mengmeng Du har en magisterexamen i Computer Science från KTH och även en magister i företagsekonomi från Handelshögskolan i Stockholm.

Hon arbetade som managementkonsult på Bain & Company innan hon började jobba på startupscenen. Hon har bland annat arbetat för Stardoll, Spotify och Acast. 

Mengmeng Du har suttit i en mängd styrelser: Filippa K, Skånska byggvaror, Qliro Group, Skandia, Netonnet, Finnair och även i regeringens nationella innovationsråd.

Mengmeng Du är 36 år.


 Mer om Female Founders: 

Di Digital Female Founders är ett event där vi hyllar de kvinnliga grundarna, makthavarna och investerarna som just nu hjälper kvinnliga tech-stjärnor att nå sin fulla potential. 

Förutom ett pitchevent med fyra startupbolag som tävlar om en plats på Di Digital Startup Tour i höst kommer evenemanget även att gästas av stjärninvesteraren Lena Apler, Backings Minds Sara Wimmercranz samt Spotify-veteranen Mengmeng Du. 

Under Di Digital Female Founders den 23 maj kommer även årets viktigaste kvinnliga grundare att koras. Få din biljett här.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?