Annons

Spotify till ny hård attack mot Apple: ”Absurt”

Spotify avfyrar en ny salva mot Apple och anklagar teknikjätten för att aktivt motarbeta deras nya ljudbokstjänst i USA.

”Om inte politikerna vidtar åtgärder kommer ingenting att förändras. Jag kan inte vara den enda som ser det absurda i det här”, uppger Spotifys vd Daniel Ek.

Spotifys vd Daniel Ek och Apples vd Tim Cook är inte såta vänner.
Spotifys vd Daniel Ek och Apples vd Tim Cook är inte såta vänner.Foto:Di och TT.

Den 22 september i år lanserade Spotify ljudböcker i sin app på den amerikanska marknaden. Utbudet består av runt 300.000 titlar som kan köpas var för sig mot en engångskostnad, de ingår således inte i prenumerationen till skillnad från musik och poddar. 

Startskottet för satsningen ljöd i slutet på förra året när Spotify förvärvade ljudboksdistributören Findaway. Tanken är att Spotify på sikt ska rulla ut ljudboksinnehållet på ännu fler marknader, men redan nu har bolaget stött på patrull – och det i form av teknikjätten Apple.

Spotify anser att reglerna i Apples appbutik Appstore gör processen att köpa en ljudbok alldeles för ”komplicerad och förvirrande”. Bolaget får nämligen inte erbjuda användarna köp direkt i sin egen app, om de vill slippa dela med sig av upp till 30 procent av intäkterna till Apple.

I ett långt blogginlägg förklarar Spotify att deras användare nu tvingas gå igenom upp till tio olika steg innan de kan lyssna på en ljudbok i appen, i stället för att kunna klicka hem dem med ett knapptryck. För att inte bryta mot Apples regler får Spotify till exempel inte heller länka vidare kunderna eller berätta vad ljudböckerna kostar. 

Den tillfälliga lösningen är att Spotify enbart erbjuder köp av ljudböcker genom deras webbspelare, men titlarna blir därefter tillgängliga för lyssning i appen.

”Apple fortsätter att missgynna konkurrenter och effekterna är enorma – för konsumenter och apputvecklare, samt nu även författare och utgivare. Om inte politikerna vidtar åtgärder kommer ingenting att förändras. Jag kan inte vara den enda som ser det absurda i det här”, skriver Spotifys vd Daniel Ek på Twitter.

Redan 2019 valde Spotify att anmäla Apple till EU för konkurrensbrott, och utredningen pågår än i dag. De anser att Apple utnyttjar sitt ägande av det mobila operativsystemet IOS och appbutiken Appstore, för att ge sin egen musiktjänst Apple Music otillbörliga fördelar. 

Sedan länge går det till exempel inte att teckna en vanlig prenumeration hos Spotify direkt i appen, utan även det måste ske via bolagets egen hemsida, eftersom musikjätten inte vill dela med sig av intäkterna till Apple.

Samma princip råder även inom ljudböcker, menar Spotify, som anser att Apple därmed i praktiken gynnar sin egen tjänst Apple Books. Spotify uppger dessutom att de i färska diskussioner med Apple försökt anpassa sin ljudbokstjänst efter reglerna, rapporterar New York Times, men att teknikjätten gett tummen ned till tre olika versioner av appen.

I en kommentar till New York Times uppger Apple att de inte motsätter sig att Spotify lanserat ljudböcker, men att det inte får ske genom att kringgå förbudet mot att apputvecklare uppmuntrar sina kunder att genomföra köp utanför appen.

”Vi har gett dem tydliga riktlinjer hur man kan lösa problemet, och godkänt deras app efter att de nu gjort nödvändiga förändringar som efterlever reglerna”, uppger en talesperson på Apple.

På tisdagskvällen rapporterade Spotify sitt tredje kvartal. Bolaget överträffade på nytt marknadens tillväxtförväntningar, men däremot blev annonsaffären en klar besvikelse samtidigt som bruttomarginalen var lägre än väntat. 

Läs mer: Daniel Ek till Di efter annonsmissen: ”Jättebra att Apple höjt sina priser”

Innehåll från Synology IncAnnons

Så kan ditt företag fortsätta utvecklas trots ökade kostnader

Det rådande världsläget i form av bland annat lågkonjunkturen har resulterat i att allt fler företag tvingats lägga stort fokus på ekonomin. En plötslig lågkonjunktur kan skapa en instabilitet som kan vara svår att återhämta sig från och många företag upplever ökade kostnader som kan vara svåra att möta i dessa tuffa tider. 

Samtidigt som arbetslösheten i USA till synes når rekordlåga nivåer ser många företag att deras kostnader fortsätter öka. Att bromsa sitt företags fortsatta utveckling i ett försök att sänka kostnaderna är vanligt, men är enligt Chad Chiang, Managing Director på Synology, vara kontraproduktivt. 

– Även om en lågkonjunktur innebär att projekt läggs på paus, finns det vissa, så som IT- och säkerhetslösningar, som bör expanderas för att säkerställa en fortsatt tillväxt för företagen. 

Att investera i molnbaserade tjänster är relativt vanligt vid en lågkonjunktur, då de ger större kontroll för användaren att antingen skala upp eller ned verksamheten, i samband med hur marknaden ser ut. Chad menar att det viktigaste vid ett eventuellt byte av system bör göras med en långsiktig plan, och med individuella lösningar som faktiskt gynnar verksamheten i längden. 

– Att implementera nya system blir en stor omställning i verksamheten, och bör göras ordentligt och med ett långsiktigt perspektiv som har olika riskfaktorer, såsom lågkonjunktur, i åtanke. Samtidigt bör man göra skiftet gradvis, för att säkerställa både att samtliga delar av verksamheten blir implementerat i det nya systemet och att systemet är byggt för att kunna utvecklas i takt med att tekniken gör det. 

En investering i framtiden

Vikten av att ha en djup förståelse för både kostnads- och värdesystem är vitalt vid en större omställning på en verksamhet – speciellt i åtanke för kostnadsstrukturer som kan påverka hela organisationen. 

– För chefer som ännu inte har kommit på hur de ska skapa transparens och tydlighet kring sina IT-investeringar är det dags att börja. Om detta görs kommer dessa chefer kunna fatta välgrundade beslut som i det långa loppet sänker kostnader, säger Chad. 

Om din organisation ännu inte implementerat och investerat i nya, smidigare processer och system anser Chad att man kan dra nytta av lågkonjunkturen för att påbörja ett kostnadseffektivt system. Genom att ta sig an utvecklingsprogram i en föränderlig marknad finns möjligheten att anpassa system efter de utvecklingsmöjligheter som finns i en föränderlig miljö.

– I utmanande tider bör man öka frekvensen och djupet av antagandet av metoder, stärka anslutnings- och genomförandeförmågan och göra det möjligt för företagen att möta snabbt föränderliga utmaningar, säger Chad och avslutar:

– Det har tidigare visat sig att företag som implementerat denna typ av effektivitetshöjande åtgärder haft möjlighet att minska kostnader för drift och haft möjlighet att automatisera flera projekt som tidigare varit tidskrävande. Så de som oroar sig för konsekvenserna som kommer till följd av en lågkonjunktur bör utveckla nya IT-system som frigör mer tid och minskar kostnader i längden.

Läs mer om Synology här! 

 

Mer från Synology Inc

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Synology Inc och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera