1515

Spotify till New York-börsen

Spotify har lämnat in ett prospekt för att noteras på New York-börsen till amerikanska SEC.

Utifrån prisnivåerna vid privata aktieförsäljningar under året ligger värderingen på 132-194 miljarder kronor, enligt prospektet som Di tagit del av.

Daniel Ek är vd för Spotify.
Daniel Ek är vd för Spotify.Foto:Akio Kon

Spotify tar inte den vanliga vägen till börsen. Bolaget har inte anlitat en investmentbank för att sköta noteringen, och priset på aktierna ska sättas av de köp- och säljordrar som kommer in under den första handelsdagen, enligt prospektet.

Spotify konstaterar att aktier har köpts inom prisspannet 90-132,50 dollar per aktie vid privata transaktioner mellan första januari och 22 februari i år.

Det skulle innebära en värdering på mellan 15,9 miljarder och 23,4 miljarder dollar, motsvarande 132–194 miljarder kronor.

Enligt prospektet hade Spotify 71 miljoner betalande användare vid årsskiftet, innebärande en ökning med 48 procent på årsbasis, och totalt 159 miljoner aktiva användare.

Läs även: Redan nu dansar Wall Street efter Daniel Eks pipa

Under 2017 låg intäkterna på 4,09 miljarder euro, motsvarande 40 miljarder kronor, upp från 2,95 miljarder euro 2016. Bolagets fria kassaflöde var 109 miljoner euro, en ökning med 36 miljoner euro från 2016. 

Samtidigt fortsätter musikjätten att gå med förlust. Rörelseförlusten under 2017 ökade till 378 miljoner euro, från 349 miljoner året innan.

Spotifys bruttomarginal för premiumkunder låg på 22 procent under 2017, upp från 16 procent 2016. Den konsoliderade bruttomarginalen ökade till 21 procent från 14 procent 2016.

Spot är bolagets planerade börsticker.

Läs även: Källor: Daniel Ek har sålt aktier i Spotify för hundratals miljoner

”Vi tror verkligen att vi kan förbättra världen, en låt i taget”, skriver medgrundaren och vd:n Daniel Ek i prospektet.

Daniel Ek kontrollerar 23,8 procent av aktierna i Spotify per den 22 februari, enligt prospektet. Medgrundaren Martin Lorentzon äger i sin tur 12,4 procent.

Läs även: Därför nobbar Spotify Stockholmsbörsen


Lyssna på Digitalpodden Special om Spotifys 12-åriga historia:

https://embed.acast.com/digitalpodden/specialavsnitt-spotifysresa-franragsvedtillwallstreet-

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?