1515

Spotify tecknar nytt avtal med sista skivbolagsjätten – aktien lyfter

Spotify har skrivit på ett nytt avtal med Universal Music, det sista av världens tre stora skivbolag. Vd:n Daniel Ek kan därmed andas ut efter segdragna förhandlingar – och aktien lyfte ytterligare på beskedet.

Spotifys grundare och vd Daniel Ek.
Spotifys grundare och vd Daniel Ek.Foto:Di och TT.

Förra sommaren gick Spotify SPOT +0,56% Dagens utveckling ut med det kryptiska beskedet att man tecknat nya globala licensavtal med ”två av de fyra” stora skivbolagen. Det framkom senare att den svenska streamingjätten säkrat ett fortsatt samarbete med Sony och Merlin, som representerar flera mindre självständiga skivbolag.

Förhandlingarna med Warner och Universal drog sedan ut på tiden. Spotify lyckades inte förnya avtalen med någon av de två musikjättarna när de gick ut 2019. Det är knappast första gången, och det medför i regel inte att musiken försvinner från Spotifys tjänst.

Men det har varit en huvudvärk för Daniel Ek och hans ledningsgrupp, eftersom avsaknaden av långsiktiga avtal kan skapa problem när Spotify vill genomdriva nya satsningar och expandera internationellt till nya länder.

I april stod det klart att en överrenskommelse med Warner hade träffats – och nu signerar även Universal ett nytt kontrakt med Spotify. 

”Tillsammans ser vi fram emot att fortsätta investera i och bygga nya verktyg och erbjudanden för artister runt om i världen”, uppger Spotifys vd och grundare Daniel Ek i en kommentar.

Det nya avtalet innebär, utöver tillgången till musikkatalogen, att Universal som första skivbolag sällar sig till Spotifys ”tvåvägsmarknad”. Det är en intern marknadsplats där skivbolag bland annat kan välja att betala för marknadsföring av sina artister på plattformen.

Universal har runt 40 procent av marknadsandelarna inom musikrättigheter i USA. Hur långt avtalet sträcker sig är inte kommunicerat, mer än att det flerårigt, men det brukar vanligtvis handla om två-tre år.

Spotify har stigit kraftigt på börsen i coronapandemins spår under de senaste tre månaderna och handlas upp med nästan 100 procent under perioden. Bolaget, som nu nått ett börsvärde motsvarande 440 miljarder kronor, rapporterar sina resultat från det andra kvartalet onsdagen den 29 juli.

I på Wall Street steg Spotifys aktie ytterligare – och öppnade upp 4,9 procent efter börsöppningen vid 15:30, svensk tid. (Följ kursen här.) 


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?