1515

Spotify stiger på pangrapport – finanschefen avgår

Den svenska streamingtjänsten Spotify rapporterar högre intäkter än väntat och en sällsynt rörelsevinst på 54 miljoner euro. Samtidigt aviserar finanschefen Barry McCarthy att han lämnar bolaget efter årsskiftet. Aktien stiger i förhandeln.

Daniel Ek är Spotifys vd och grundare.
Daniel Ek är Spotifys vd och grundare.Foto:TT.

Under det tredje kvartalet omsatte Spotify 1,73 miljarder euro, vilket var något över analytikernas estimat. 

Rörelseresultatet blev 54 miljoner euro, vilket var betydligt bättre än analytikernas förväntningar om en förlust på 21 miljoner euro. Det är andra gången sedan noteringen som Spotify rapporterar en rörelsevinst på kvartalsbasis.

Vinsten efter finansiella poster skrivs till hela 270 miljoner euro. Posten ”finansiella intäkter”, som ökade från nära noll och bidrog till merparten av resultatet, hade främst att göra med med aktiens svaga utveckling.

Under perioden föll Spotifyaktien med drygt 21 procent, vilket ledde till lägre sociala avgifter för bolaget kopplat till deras personaloptioner.

Med andra ord har de anställda fått betala för Spotifys starka vinst på sista raden.

”Aktiekursens utveckling och de tillhörande sociala avgifterna var en betydande faktor bakom att förväntningarna överträffades, men vi skulle ha varit lönsamma även utan denna påverkan”, skriver Spotify i rapporten.

Det totala antalet månatligen aktiva användare steg med 30 procent på årsbasis till 248 miljoner för Spotify, vilket var en bra bit över bolagets egen prognos. Bolaget uppger att tillväxten har varit särskilt stark i Latinamerika, Sydostasien och Indien.

Antalet premiumkunder, som betalar för ett månadsabonnemang av streamingtjänsten, växte till 113 miljoner. Det var i linje med analytikernas prognoser, och ska enligt Spotify självt bero på att de rabatterade student- och familjeabonnemangen rönt framgångar.

Läs mer: Tv-drama tonar upp mellan Apple och Spotify

Spotify uppger samtidigt i rapporten att man drar in ungefär dubbelt så många nya prenumeranter per månad som Apple. Det är i linje med vad Spotify tidigare sagt om sin tuffaste konkurrent på marknaden. De skriver också att de växer snabbare i absoluta tal än Amazons AMZN -0,07% Dagens utveckling musiktjänst.

Spotifys finanschef Barry McCarthy.
Spotifys finanschef Barry McCarthy.Foto:Ilya S. Savenok, @imageAuthorName

Den genomsnittliga intäkten per kund, ARPU, fortsätter dock att falla för Spotify. Den minskade med 1 procent till årsbasis till 4,67 euro – vilket delvis beror på att bolaget satsar hårt på rabatterade erbjudanden på mindre köpstarka tillväxtmarknader.

Bruttomarginalen landade på 25,5 procent, vilket var bättre än vad analytikerna hade väntat och högre än Spotifys egen prognos. Det beskriver i korta ordalag hur mycket av intäkterna som bolaget behåller efter kostnader för distribution och efter att ha betalat ut pengar till artister, skrivbolag och rättighetsinnehavare. Tv-streamingplattformen Netflix har i jämförelse en bruttomarginal på ungefär 40 procent.

Samtidigt aviserar finanschefen Barry McCarthy att han lämnar bolaget i januari, för att i stället bli styrelseledamot i bolaget. Den tidigare finanschefen på Netflix var ansvarig för att ta Spotify till börsen våren 2018, men ersätts nu av Paul Vogel som rekryteras internt.

Läs mer: Spotifys nya giv: låter skivbolagen sponsra musiken

En bidragande orsak till rörelsevinsten är att Spotify endast köpte ett bolag, Soundbetter, under kvartalet. Summan är hemlig, och Spotify redovisar inte dess storlek i rapporten, men de stora förvärven tycks ändå vara de som skett under första halvåret. Då investerade Spotify cirka 3,8 miljarder kronor (357 miljoner euro) i tre poddcastingbolag: Anchor, en teknisk plattform för poddskapare, samt produktionsbolagen Gimlet Media och Parcast.

Målet med poddköpen är att bli störst på ”audio”, enligt vad Daniel Ek tidigare sagt. Detta ska ske genom att behålla ledartröjan på musik, och utmana Apple om att styra marknaden för poddar. Under tredje kvartalet lyssnade ungefär 14 procent av de månatliga aktiva användarna på poddar genom Spotify, avslöjar man i rapporten.

Spotifys aktiekurs har backat med drygt 19 procent mellan direktnoteringen i april i fjol och stängningskursen i fredags. 

Hur kvartalsrapporten påverkar kursen får vi veta när New York-börsen öppnar 14:30 svensk tid. Men redan klockan 11:45 hade aktien stigit med omkring 6,5 procent i den amerikanska förhandeln.

Som Di Digital rapporterade i fredags är analytikernas syn på bolaget mer positiv än på länge. Av de 30 analytiker som ingår i Bloombergs sammanställning hade 60 procent en köp-rekommendation på aktien inför rapporten. Den potentiella uppsidan var då 33 procent sett till fredagens stängningskurs på 120,69 dollar.

Läs mer: Inför rapporten: Så mycket tror analytikerna att Spotify kan stiga

Spotify lyfter själva fram denna 33 procentiga uppsida i sin rapport och antyder att aktien är lågt värderad.

”Ibland speglar aktiekursen hur verksamheten går, ibland inte. Men i slutänden gör den alltid det”, skriver man.

Inför fjärde kvartalet räknar Spotify med att antalet totala abonnenter fortsätter uppåt till 255–270 miljoner, medan de betalande kunderna ökar till 120–125 miljoner.

Omsättningen under fjärde kvartalet beräknas öka till 1,74–1,94 miljarder euro, med en bruttomarginal på 23,7–25,7 procent. Rörelseresultatet för kvartalet antas bli en förlust på 31–131 miljoner euro.


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?