1515
Annons

Spotify startar talangjakt för poddare

Spotifys offensiv i poddvärlden rullar vidare. En ny talangjakt startas nu i Sverige för att hjälpa fram blivande poddstjärnor. ”Hela branschen behöver bli bättre på att lyfta röster som inte hörs eller syns i dag”, säger Jenny Hermanson, nordisk vd för Spotify.

Jenny Hermansson är vd för Spotify i Norden.
Jenny Hermansson är vd för Spotify i Norden.Foto:Alexander Donka och Di.

Spotify har genomfört Sound Up i en handfull länder de senaste åren. Det är ett fyra veckor långt program där 20 utvalda lärs upp i att göra en poddcast.

Tanken är att lyfta fram grupper som i dag saknas i poddvärlden: kvinnor och icke-binära som riskerar att bli, eller blir, utsatta för rasism på grund av hudfärg, kultur, språk, religion och eller etnicitet.

”Vi startade Sound Up i USA 2018 för att vi såg ett tydligt behov av att höja andra röster, bredda representationen. Vi vill möjliggöra att fler röster blir lyssnade till - det är viktigare än någonsin i dessa tider”, säger Jenny Hermanson, nordisk vd för Spotify. 

Sedan starten i USA har Spotify arrangerat Sound Up i Storbritannien, Australien och Tyskland och gör det i år förutom i Sverige även i Brasilien.

Bland de poddar som skapats i och med programmet är vetenskapspodden Dope Labs av Titi Shodiya och Zakiya Whatley. En annan är Non-Player Conversations som kretsar kring gaming av Shonte Murray-Daniels.

De som ansöker behöver bara ha en idé för vilken slags podd de vill göra. De 20 som väljs ut i första rundan coachas och drillas i höst via nätet i allt från teknik till storytelling. Hälften av dem går vidare till en andra omgång som genomförs i början av nästa år. 

I slutänden väljs två personer ut som får finansiellt stöd att faktiskt producera en podcast. Enligt Spotify äger samtliga deltagare rättigheterna till sina poddidéer.    

Ansökningstiden går ut i slutet av juli, hur många tror ni kommer att söka?

”Många! Jag hoppas att alla kvinnor och icke-binära som upplever att de blir, eller riskerar att bli, utsatta för rasism samt har en poddidé söker.” 

Vilka sitter i juryn?

”Det är en erfaren grupp med redaktörer, producenter och kulturella experter på Spotify.”

Hur mycket finansiellt stöd kommer de två som väljs ut att få?

”Ett bra stöd för att täcka hela produktionen och marknadsföring av podden.” 

Vilka poddar lyssnar du själv på?

”Raseriet och Grown Ups Read Things As They Were Kids är två av mina absoluta favoriter, sedan blir det mycket true crime och dokumentärer också. Podcasts har verkligen en unik förmåga att skapa starka känslomässiga band till sina lyssnare, många av de poddare jag lyssnar på varje vecka känns som nära vänner.”

Om du tvingades göra en egen podd, vad skulle det handla om eller i vilket ämne?

”Då skulle jag definitivt ta tillfället i akt att skapa en podd där jag får möjlighet att träffa och intervjua några av mina förebilder inom ledarskap. Ledare som förtjänar att uppmärksammas men kanske inte alltid hamnar i rampljuset.”

Läs mer: Efter skrotade tv-satsningen – nu gör Spotify nytt försök med serier i poddformat 

Innehåll från Bizzjoiner ABAnnons

Hur kundportalen ger dina kunder en digital VIP-ingång, om ni använder Fortnox!

Att satsa på kundvård är oftast lönsamt både på kort och lång sikt. Nöjda kunder köper mer, ger möjlighet till referenser och så länge kundvård inte likställs med rabatterade priser även möjlighet till bättre marginaler i affärer. Samtidigt konkurrerar satsningar på förbättrad kundvård i regel med andra aktiviteter så som ökad nykundsförsäljning, produktutveckling etc. Så hur kan man göra för att säkerställa en förbättrad kundvård som ger ett positivt bidrag på en gång?

Inom alla affärer premieras de leverantörer som är smidiga att jobba med. Detta gäller inte minst inom B2B där det professionella och effektiva bemötandet kan vara det som vinner mot leverantören som endast har de lägsta priserna. Att kunna serva kunder med uppdaterad information på kundens villkor är något som gör vardagen enklare för dem. Om kunden erbjuds denna möjlighet genom en digital självbetjäning blir det samtidigt enklare både för kunden och er som leverantör.

Affärssystemet innehåller troligtvis det mesta av den information dina kunder är ute efter

I leverantörens affärssystem finns en guldgruva när det kommer till information som kunder har nytta av. Exempel på de vanligaste frågorna som ställs till en kundtjänst eller företagets ekonomiavdelning är:

• Detaljerad information om företagets artiklar.

• Finns de varor jag vill beställa tillgängliga?

• När kommer jag att få de varor jag beställt?

• Jag behöver kopior på dokument (följesedlar, fakturor etc.)

• Kan jag få ett utdrag av vår reskontra (fakturor, betalningar etc.)?

• Jag har frågor om den produkt jag fått levererad kring installation, användning eller liknande.

All denna information finns i företagets affärssystem som personalen på företaget har tillgång till. Problemet är att kunderna måste ringa eller mejla för att ta del av informationen.

Att ge kunden direktåtkomst till information, och där med en minskad resursförbrukning, innebär möjlighet till en mer professionell rådgivning och personlig service.

I det läget är en kundportal med koppling till affärssystemet den optimala lösningen. Informationen finns redan i affärssystemet och kunden bjuds in till kundportalen som en digital VIP-ingång till företaget.

Bizzjoiner - kundportalen med färdig koppling till Fortnox

Bizzjoiner är en kundportallösning för B2B verksamhet. En kundportal där kundens personal har tillgång till information och tjänster i ett mycket enkelt gränssnitt.

Förutom att Bizzjoiner har en generell koppling, som kan konfigureras till att ansluta till valfria system, finns ett antal färdiga kopplingar till specifika molnbaserade affärssystem (exempelvis Business Central från Microsoft). I och med den senaste uppdateringen finns nu även en färdig koppling för de företag som nyttjar Fortnox. Med denna koppling kan önskad information i affärssystemet enkelt lyftas fram och visas för kunden i kundportalen.

Exempel på helt färdiga scenarion som kan tas i bruk är:

• Produktinformation

• Följ order och leveranser

• Betalstatus och åtkomst till affärsdokument (orderbekräftelser, följesedlar och fakturor)

Kopplingen finns sedan en tid tillbaka publicerad som en APP i Fortnox appmarknad och tillhandahålls utan kostnad för er som redan har Fortnox affärssystem med integrationslicens och startar en prenumeration på Bizzjoiner.

Läs mer om den färdiga kopplingen på Fortnox appmarknad 

Bizzjoiner kundportal

Bizzjoiner är kundportallösningen för företag med återkommande företagskunder. På samma sätt som Fortnox är Bizzjoiner en prenumerationslösning där företaget till en fast månadskostnad har en garanterad funktionalitet utan att behöva bekymra sig om diverse IT-frågor.

I Bizzjoiner presenteras informationen i med en struktur som utgår från kunden, där kundens användare sätts i centrum. Förutom att ta del av färdig information från affärssystemet finns även rutiner för ärendehantering, nyhetspublicering och strukturerade samarbetsrutiner.

Bizzjoiner används idag av allt fler företag i många olika sorters verksamhet där en gemensam faktor är att de vill ge sina kunder en professionell kundvård med hjälp av en digital VIP-ingång.

Vill du veta mer om Bizzjoiner och hur den färdiga kopplingen till Fortnox kan underlätta företagets kundvård? Läs mer här!  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Bizzjoiner AB och ej en artikel av Dagens industri

Analyspodden: ”En riktig urblåsning”

Ett stökigt första halvår på börsen avslutades med en dubbelhöjning från Riksbanken. Det gör fastighetsbolagens rapporter, som börjar trilla in under veckan som kommer, extra intressanta.

”Det är otroligt skakigt där ute”, säger Love Strandberg i veckans avsnitt av Analyspodden.

Foto:Lefteris Pitarakis

 

Riksbanken höjde på torsdagen styrräntan med en halv procentenhet till 0,75 procent. Och under hösten väntar två dubbelhöjningar till, om man ska tro på prognoserna.

En sektor som får det extra svettigt när räntorna går upp är fastighetsbolagen.

”Än så länge har det inte hänt så mycket med fastighetsvärdena. De affärer som har skett har varit till de värden som gällde tidigare. Men det blir intressant att se vad de säger om framtiden”, säger Torbjörn Isacson i Analyspodden.

Di har den senaste tiden uppmärksammat belåningen i fastighetsmagnaterna Ilija Batljans och Rutger Arnhults ägarbolag. Och de är inte ensamma om att riskera att få det svårt.

”Många av fastighetskungarna som bara har fortsatt att öka och öka har det väldigt svårt nu, speciellt de som har belånat sig i flera led”, säger Torbjörn Isacson.

Men det finns även de som blir vinnare.

”Det blir en revansch för de som har varit mer försiktiga och som alla har tyckt varit lite tråkiga.”

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera