1515
Annons

Spotify stänger premiumtjänst i Ryssland – tappar 1,5 miljoner betalande kunder

Musikströmningstjänsten Spotify har stängt av sin premiumtjänst i Ryssland och slutat sälja annonser i landet med anledning av invasionen av Ukraina. 

Spotifys vd Daniel Ek och Röda Torget i Moskva.
Spotifys vd Daniel Ek och Röda Torget i Moskva.

Det uppgav finanschefen Paul Vogel under en konferens, rapporterar Variety.

Draget innebär att bolaget går miste om 1,5 miljoner betalande kunder under första kvartalet i år. Totalt uppger sig Spotify ha cirka 406 miljoner användare, varav 180 miljoner är betalande kunder. 

Beslutet uppges inte få någon betydande effekt för bolaget då Ryssland står för mindre än 1 procent av tjänstens intäkter.

Den svenska streamingjätten har sedan tidigare stängt Moskva-kontoret, vilket Di Digital rapporterat. Spotify har även tagit bort innehållet från statligt styrda ryska kanalerna RT och Sputnik i EU och andra marknader. 

Däremot planerar Spotify att fortsätta vara kvar i Ryssland för att man inte vill ”stoppa det globala flödet av information”.

Under konferensen anspelade Paul Vogel även på den senaste kontroversen om podcastprofilen Joe Rogan, som Spotify har ett exklusivt samarbete med och som sporrat uppmaningar till bojkott. 

Läs mer: Spotify betalade det dubbla för Joe Rogans podd

Vogel nämnde inte Joe Rogan vid namn men han sa att Spotify, innan Rysslands invasion av Ukraina, trendmässigt låg bättre till under första kvartalet än vad man guidat marknaden för. Spotify har tidigare indikerat att man skulle lägga till totalt 8 miljoner användare, varav 3 miljoner betalande kunder, under årets första kvartal. Det tyder på att Spotify inte såg något betydande tapp till följd av Neil Youngs bojkott i slutet av januari i år.

Läs mer: Poddstjärnan Joe Rogan förblir Spotify trogen


Innehåll från PaypalAnnons

PayPal fortsätter satsa på Sverige efter Zettleköpet – Därför ska du jobba här

Det finns många anledningar till att PayPal investerar i Sverige och ännu fler anledningar att ansluta sig till Stockholmskontoret för att arbeta med framtidens teknologi, enligt Jonas Breding, chef för norra Europa på PayPal.

Fyra år efter köpet av Zettle fortsätter PayPal att satsa på Stockholm för att utveckla sömlösa betallösningar som används av allt fler bolag och kunder världen runt.

Varför satsar PayPal på Sverige?

–  Zettle hade inte kunnat skapas på någon annan plats. Vi hade följt dem i flera år innan uppköpet och visste hur mycket talang som fanns i bolaget. Visst var vi ute efter Zettles briljanta tekniska lösningar, men också efter den kultur som låg bakom. Det gör det helt naturligt att fortsätta satsa här i Stockholm, säger Jonas.

PayPal finns i 200 länder med 429 miljoner användarkonton och har över 30 000 anställda på fler än 50 kontor i fler än 30 länder. 

Vad är det som utmärker Sverige som teknikland?

– Det finns duktiga utvecklare över hela världen, men i Sverige finns det kunskap som är kopplad till mer än kod. Här finns en bredare förståelse för utveckling där design, användarvänlighet och andra kompetenser spelar stor roll. Man förstår helheten i det problem som ska lösas, hur kundupplevelsen blir så bra som möjligt, vilket Zettle har varit ett klockrent exempel på ända sedan starten.

Det pågår en konstant rekrytering i Sverige från PayPals sida och bolaget har nyligen börjat välkomna medarbetarna till det nya kontoret på Regeringsgatan mitt i centrala Stockholm för att arbeta enligt en hybridmodell där de jobbar både på kontoret och distans.

Varför ska man söka sig till PayPal i Sverige?

– Här får du den perfekta kombinationen av en svensk, öppen arbetskultur där man uppmuntras att ta egna initiativ och en internationell, kulturell mångfald som de flesta bolag bara kan drömma om - vi har nog ett hundratal nationaliteter representerade. Tillsammans med de otroliga förmåner du får ta del av redan som nyanställd blir det en fantastisk arbetsplats.

PayPal arbetar med en rad olika förmåner för sina medarbetare, dels för att säkra deras ekonomiska trygghet men även för det fysiska och psykiska välmåendet. Anställda erbjuds bland annat en månads extra betald ledighet vart femte år för att helt logga ut från den digitala världen och reflektera över sina karriärsambitioner. Jonas har själv precis kommit hem från fyra veckors bergsklättring i Nepal men det är inte förmånerna utan framför allt att få jobba med den absolut senaste teknologin och framtiden som han lockas av.  

– Oavsett vilken funktion du har så arbetar du i vissa delar med forskning och att tänka långsiktigt. På ett lönsamt bolag av den här storleken, som fokuserar på avancerad teknologi, arbetar du med det nyupptäckta - det handlar hela tiden om trender och framtida trender. Våra hack weeks är ett bra exempel. Utvecklarveckor som hålls flera gånger om året där alla bolagets funktioner ingår i olika team. Vi använder den senaste teknologin för att på sju dagar utveckla innovationer så långt att de, i vissa fall, kan tas direkt till marknaden. 

Läs mer här 

Mer från Paypal

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Paypal och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?