1515
Annons

Spotify stänger premiumtjänst i Ryssland – tappar 1,5 miljoner betalande kunder

Musikströmningstjänsten Spotify har stängt av sin premiumtjänst i Ryssland och slutat sälja annonser i landet med anledning av invasionen av Ukraina. 

Spotifys vd Daniel Ek och Röda Torget i Moskva.
Spotifys vd Daniel Ek och Röda Torget i Moskva.

Det uppgav finanschefen Paul Vogel under en konferens, rapporterar Variety.

Draget innebär att bolaget går miste om 1,5 miljoner betalande kunder under första kvartalet i år. Totalt uppger sig Spotify ha cirka 406 miljoner användare, varav 180 miljoner är betalande kunder. 

Beslutet uppges inte få någon betydande effekt för bolaget då Ryssland står för mindre än 1 procent av tjänstens intäkter.

Den svenska streamingjätten har sedan tidigare stängt Moskva-kontoret, vilket Di Digital rapporterat. Spotify har även tagit bort innehållet från statligt styrda ryska kanalerna RT och Sputnik i EU och andra marknader. 

Däremot planerar Spotify att fortsätta vara kvar i Ryssland för att man inte vill ”stoppa det globala flödet av information”.

Under konferensen anspelade Paul Vogel även på den senaste kontroversen om podcastprofilen Joe Rogan, som Spotify har ett exklusivt samarbete med och som sporrat uppmaningar till bojkott. 

Läs mer: Spotify betalade det dubbla för Joe Rogans podd

Vogel nämnde inte Joe Rogan vid namn men han sa att Spotify, innan Rysslands invasion av Ukraina, trendmässigt låg bättre till under första kvartalet än vad man guidat marknaden för. Spotify har tidigare indikerat att man skulle lägga till totalt 8 miljoner användare, varav 3 miljoner betalande kunder, under årets första kvartal. Det tyder på att Spotify inte såg något betydande tapp till följd av Neil Youngs bojkott i slutet av januari i år.

Läs mer: Poddstjärnan Joe Rogan förblir Spotify trogen


Innehåll från ZimplerAnnons

Fintechföretaget Zimpler expanderar globalt: ”Nya spelregler”

Mer medvetna slutkunder ställer nya krav på företag och deras betalaktörer. Johan Strand, CEO på fintechföretaget Zimpler, menar att det i dag inte bara gäller att förstå kundens behov och utmaningar utan även hålla sig uppdaterad om vad som driver slutkunden i sin betalning.

– Den nya, medvetna konsumenten gör att scaleupbolag måste ta hänsyn till en annan typ av spelregler. För att komma närmare våra kunder och vara den inlyssnande partnern som behövs för att kunna expandera vidare gör vi en omarbetning av Zimplers varumärkesplattform.

Det är enklare än någonsin att göra smidiga digitala köp och både tjänster och varor är bara ett par knapptryck bort. Därför använder många företag smidiga betaltjänster till sina kunder – men enligt Johan Strand, CEO på Zimpler, är det lätt att fastna i en lösning som fungerar i stunden, utan att tänka framåt.

– Kundernas behov och förväntningar förändras hela tiden – dagens konsument har en helt annan förståelse för, och kontroll över, produkterna samt en medvetenhet kring vad de kan kräva av en tjänst sett till exempelvis säkerhet, integritet, flexibilitet och inte minst värderingar. Företag måste vara transparenta och autentiska i sin kommunikation för att målgrupper i gamla och nya segment ska vilja stötta dem. Nyligen lanserade vi en ny varumärkesplattform som tydligare speglar vilka Zimpler är i dag och vad vi står för, något som vi hoppas och tror gör att våra kunder kommer att lära känna oss och våra värderingar ännu bättre.

Expanderar globalt

Zimpler är ett svenskt fintechbolag specialiserat på account-to-accountlösningar, A2A, vars främsta syfte är att göra betalningar enklare, snabbare och säkrare. Företaget har funnits sedan 2012 och 2020 adderades A2A- och open-bankbetalningar som gjorde att företaget kunde växa i rekordsnabb fart. Nu siktar Zimpler på en större global expansion och har under det senaste halvåret även infört B2B-betalningar samt utökat verksamheten till tio länder.

Hemligheten bakom den snabba expansionen menar Johan Strand är utvecklingsfokuset, partnerskapet med kunderna och förståelsen för slutkundens växande krav. Han berättar att teknik och utveckling går snabbare och snabbare och det är naivt att tro att en produkt som lanseras i dag är relevant om ett par år. 

Fokus på värde och nytta

– Produkten som vi erbjuder våra kunder kunde inte ens byggas rent tekniskt för fem år sedan. Fintechbolag måste vara innovativa och hålla sig i framkant. Jag ser att flera aktörer gräver ner sig så djupt i sin egen produkt och dess storhet att de många gånger missar kundens perspektiv och utmaningen de har som behöver lösas; det vill säga vilken nytta produkten gör för dem. Jag är helt övertygad om att man i allt högre grad behöver gå från att fokusera på feature till värde och nytta och att Zimplers förmåga att göra detta är en bakomliggande faktor till vår möjlighet att fortsätta vårt arbete och expansion, globalt såväl som på hemmaplan.

Läs mer här 

Mer från Zimpler

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Zimpler och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?