1515

Spotify spräcker drömgräns – lyfter i förhandeln

Spotify skruvar ned storleken på sina förluster för helåret. Samtidigt slår man prognosen för årets första kvartal och spräcker drömgränsen 100 miljoner betalande kunder.

Spotifys vd Daniel Ek.
Spotifys vd Daniel Ek.Foto:Banfa Jawla

Spotifys SPOT +0,56% Dagens utveckling aktie steg i förhandeln sedan man levererat en rapport över förväntan under måndagen. Samtidigt skruvar man ned förlustprognosen på rörelsenivå för helåret 2019 till mellan 180 och 340 miljoner euro, mot tidigare 200 till 360 miljoner euro. Intäktsprognosen för året ligger däremot kvar på 6,35 till 6,8 miljarder euro.

Det framgår av streamingjättens kvartalsrapport under måndagen. Aktien steg på beskedet och hade vid 12:20-tiden klättrat 4,3 procent i förhandeln i USA till 144,25 dollar. 

Vinsten under fjärde kvartalet var tillfällig. Under första kvartalet blev det förlust igen för Spotify. Bolaget redovisar ett rörelseresultat för det första kvartalet 2019 på minus 47 miljoner euro, motsvarande en halv miljard kronor.

Däremot blev rörelseförlusten lägre än vad marknaden väntat sig. Snittestimatet från 16 analytikers prognoser, som Infront Data sammanställt inför rapporten, låg på ett rörelseresultat på minus 71,1 miljoner euro. Bolaget hade självt gett en något vag prognos om en rörelseförlust inom spannet 50 till 120 miljoner euro.

En viktig förklaring till Spotifys minusresultat är köpen av tre poddbolag tidigare i år. Spotifys senaste poddförvärv, produktionsbolaget Parcast, kostade omkring 50 miljoner euro, eller 530 miljoner kronor. Det är en något lägre köpesumma än tidigare medieuppgifter gjort gällande.

Spotifys intäkter uppgick till 1 511 miljoner euro under kvartalet, vilket var något högre än analytikernas förväntningar.

Samtidigt spränger Spotify drömgränsen 100 miljoner premiumabonnenter. Det är en högre siffra än analytikernas snittestimat på 98,5 miljoner, medan Spotifys egen guidning före rapporten låg på 97 till 100 miljoner betalande kunder.

Kommentar: ”Nazister och LSD-trippar – vad tycker Daniel Ek om det?” 

Den starka tillväxten drevs av lyckade marknadsföringsaktiviteter i Nordamerika och stark tillväxt för Spotifys familjepaket. Bolaget såg även stark tillväxt till följd av sitt samarbete med Google Home Mini, samt på grund av en prissänkning på det paketerbjudande som Spotify Premium har med tv-tjänsten Hulu i USA.

”Vi tror att röststyrda högtalare är mycket viktiga för tillväxt, särskilt för musik och poddar. Vi avser fortsätta att driva möjligheter att utöka vår närvaro på detta område”, skriver Spotify i rapporten.  

Antalet månatligen aktiva användare, där även gratiskunder ingår, ökade från 207 miljoner vid årsskiftet till nuvarande 217 miljoner. 

Spotifys reklamintäkter växte med 24 procent till 126 miljoner euro under kvartalet. Bolaget såg en marginellt positiv effekt av köpen av poddbolagen Gimlet Media och Anchor i februari. Spotify har rullat ut en del egna och exklusiva poddar, som The Joe Budden Podcast och Amy Schumer Presents, och förväntar sig att intäkter från poddar ska öka under 2019. 

Spotify har nu över 250 000 poddtitlar. Under kvartalet lanserade man 15 originalproduktioner och exklusiva poddar, inklusive Gynning & Berg i Sverige. 

”Över tid är vår ambition att utveckla en mer robust reklamlösning för poddar”, skriver man. 

Under första kvartalet har  Spotify återköpt egna aktier för sammanlagt 138 miljoner dollar, sannolikt för att stabilisera aktiekursen. Åtgärden är en del av ett återköpsprogram på totalt 1 miljard dollar över tio kvartal som presenterades i november 2018.

På grund av finansiella poster, som kan vara kopplade till återköpsprogrammet och förvärven, blev däremot Spotifys förlust före skatt högre än väntat under första kvartalet. Det landade på minus 169 miljoner euro, mot väntade 83 miljoner euro. 

Värdet på Spotifys aktiepost i nyligen börsnoterade Tencent Music steg med cirka 40 procent i värde under kvartalet till 2,3 miljarder euro.

Kinesiska Tencent-gruppen äger sammanlagt drygt 9 procent av alla aktier i Spotify och det svenska bolaget har en ungefär lika stor post i Tencent Music.

Även Spotifys lansering i Indien berörs i rapporten. Bolaget har tidigare uppgett att man lockade 1 miljon användare första veckan. Spotify skriver nu att tillväxten överträffar förväntningarna och att man har drygt 2 miljoner användare i miljardnationen. 


Innehåll från SavelendAnnons

SaveLend Group får en flygande start i Finland

Under senaste året har uppstickaren och innovatören SaveLend Group gått från klarhet till klarhet. Efter en lyckad börsnotering och en stadig ström av nya kunder, samarbeten och förvärv, har SaveLend Group satt upp nya finansiella mål och utvecklat sin tillväxtstrategi. Nu siktar företaget på att ytterligare stärka sin närvaro i Europa, med särskild tonvikt på Finland.

Mer om SaveLend Group 

P2P-investeringsaktören SaveLend Groups nya finansiella mål innebär att verksamheten ska nå minst 300 miljoner kronor i omsättning till 2025. Den tidigare målsättningen på 25 procent organisk tillväxt per år har företaget nått med råge, vilket har resulterat i att man också introducerat ett lönsamhetsmått om 25 procent EBITDA-marginal till 2025. 

– Vi befinner oss i en expansiv fas och våra mål är tydliga, vi ska fortsätta på det här spåret och sikta högre och högre, resonerar vd Ludwig Pettersson.

Nya förvärv och partnerskap

De senaste nyheterna inkluderar förvärvet av P2P-pionjären Fixura Ab Oy och ett partnerskap med Bruk Financial Services Oy i Finland. Ludwig berättar att Fixura – som specialiserar sig på investeringar i eurokrediter – är det äldsta P2P-företaget i Norden och därmed sitter på kritisk affärsdata, såväl kring den finska marknaden men också P2P-kunder i stort. 

– Detta är ett förvärv som ger oss en flygande start och öppnar upp för en betydligt större marknad. Fixuras vässade kompetens och omfattande data, i kombination med den teknik vi redan har på plats, gör att vi mycket snabbt kan komma igång på den finska marknaden.

En win-win för båda

Samarbetet med fintech-bolaget Bruk skapar i sin tur en distributionskanal för fakturaköp och förmedling av kapital i Finland. SaveLend Group blir i och med samarbetet Bruks lösning för fakturaköp och dessa finansieras genom investeringsplattformen SaveLend.se. Detta innebär att partnerskapet är en win-win för båda företagen.

– Samarbetet med Bruk har verkligen fina synergier, vi blir deras lösning för fakturaköp och de blir vår kanal för att nå ut brett direkt, det är en stor fördel med att samarbeta med en redan etablerad aktör, säger Ludwig Pettersson.

Fortsätter utveckla sina marknader

Framöver är SaveLend Groups mål att fortsätta utveckla sina existerande marknader, men också att ta ett bredare perspektiv. Riktningen är ännu inte uttagen till 100 procent, men enligt Ludwig finns en tydlig vision om att vara en synlig aktör som erbjuder krediter som tillgångsslag, på hela den europeiska marknaden. Exakt hur fort det kommer att gå vill han dock inte spekulera i. 

– Det beror på de marknader vi söker oss till; varje expansion kräver att verksamheten får slå rot ordentligt så att den kan komma i rullning.

I Finland har emellertid SaveLend Group bevisligen en mycket bra grund för att snabbt komma igång – samarbetet med Bruk förväntas ge över 10 miljoner kronor i omsättning redan under nästa år och förvärvet av Fixura väntas resultera i en positiv utveckling för SaveLend Group i stort, med en omsättning på 20 miljoner kronor under 2022. 

– Det är en spännande balansgång att expandera på ett sunt sätt, utan allt för mycket växtvärk, men vi ser mycket positivt på framtiden, avslutar Ludwig.

Läs mer om SaveLend Groups expansionsplaner  

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?