1515
Annons

Spotify sluter fred med Google – fortsätter kritiken mot Apple

Spotifys mångåriga kampanj mot Apples och Googles betalkrav har nått en delseger – som också kan rädda Google från att straffas av EU.

”Vi är på en lång resa”, säger Spotifys Alex Norström.

Spotifys Alex Norström kommenterar det nya avtalet med Google.
Spotifys Alex Norström kommenterar det nya avtalet med Google.

Det kan låta enkelt, men har varit ämne för en lång och infekterad strid mellan streamingbolag och plattformsägarna Google och Apple.

Efter att Spotify tagit strid mot techjättarna har också EU-kommissionen kritiserat bolagen för konkurrenshämmande aktivitet och startat utredningar kring betalmodellerna i IOS och Andorid.

I korthet går det ut på att Google och Apple inte tillåtit apputvecklare att ta betalt som de själva vill i sina appar. För att göra så kallade ”in app”-köp – till exempel omvandla en gratisanvändare till premiumanvändare direkt i Spotifys app – har de tvingats använda Apples och Google egna betaltjänster, vilka inneburit en hög avgift. 

Spotifys kritik har främst varit riktad mot Apple som i högre utsträckning haft ett låst system där appar bara kan laddas ned via bolagets App store och betalningar bara ske via den inbyggda Apple pay-lösningen.

I samband med det har Apple tagit en avgift på 30 procent av Spotifys intäkt för kunden under det första året och 15 procent resterade tid så länge prenumerationen gäller. 

Googles Play-butik har haft liknande avgifter och resultatet har varit att Spotify helt undvikit att ta betalt i apparna och istället bara förlitat sig på sin egen hemsida. Den omvägen har, enligt Spotify, skadat konverteringen att omvandla gratisanvändare till betalande kunder, vilket i sin tur har gynnat Apples egen musiktjänst Apple music.

Att Google nu kryper till korset och sluter ett ”mångårigt” avtal med Spotify innebär att streamingjätten kan börja ta betalt som de själva vill och därmed undkomma Googles avgifter. Den ekonomiska uppgörelsen mellan bolagen för att nå fram till detta kommunicerades inte under onsdagskvällen.

”Det har den senaste tiden förts diskussioner om val av betalsätt inom appbutiker. Vi välkomnar den här dialogen och kan i dag dela med oss av nyheten om ett spännande pilotprojekt vi jobbar med tillsammans med utvecklare”, skriver Google i ett blogginlägg och meddelar att Spotify är den första partnern i piloten.

Lösningen lär också kunna lugna EU-kommissionen, som driver flera parallella men relaterade spår för att begränsa techjättarnas dominans. 

I projektet med Google Play kommer kunderna själva att få välja att betala via det inbyggda systemet eller Spotifys egen betallösning.

”Spotify är på en lång resa för att säkerställa att utvecklare har friheten att skapa och tävla på en rättvis marknad”, säger bolagets så kallade freemiumchef, Alex Norström, i ett uttalande. 

”Vi är glada över partnerskapet med Google och att utforska den här modellen med betalalternativ för utvecklare, kunder och hela ekosystemet. Vi hoppas att det här öppnar vägen framåt och kan gynna resten av industrin”, fortsätter han i vad som kan tolkas som en passning till Apple.


Innehåll från Indicate meAnnons

Verktyget som lyfter kundtjänsterna

Företagens kundtjänster lyfts ofta fram som den viktigaste kontaktytan mot kunderna. Men i verkligheten saknas ofta verktygen för att ge kundtjänstmedarbetarna rätt information och förutsättningar. Det fick Lina Bjelkmar att starta Indicate me, vars verktyg redan hjälpt många företag att öka kundnöjdheten och få mer motiverade anställda.

”Problemet många kundtjänster brottas med är att de jobbar i silos, att de har många olika system att hantera och att det ofta är svårt att visualisera resultat och effekter. Vi såg att med vårt verktyg kunde vi hjälpa kundtjänstmedarbetarna att få mer information och själva lösa fler ärenden. De kunde leda sig själva i större utsträckning”, säger Lina Bjelkmar, grundare och VD för Indicate me.

Sedan starten 2017 har det gått fort för svenska SaaS-bolaget. Med en tillväxttakt på nära 40 procent och en lönsamhet på närmare 20 visar man alla tecken på att vara ett bolag att räkna med. När Lina Bjelkmar tar fram listan över nya kunder det senaste året märks trettiotalet välkända företag. Och fler är på ingång.

”Det känns fantastiskt att vi kan växa så mycket men ändå vara lönsamma. I år har vi en vision att dubbla organisationen samtidigt som vi också ska utökas till att finnas i fler länder. Många uppskattar det enkla i verktyget, att det samlar all information och visualiserar den i en dashboard för medarbetarna i kundtjänsten. De får direkt informationen de behöver om kundnöjdhet, effektivitet eller produktivitet och får själva möjligheten att ändra det som behövs”, säger Lina Bjelkmar.

Trots att digitaliseringen tagit stora steg framåt de senaste åren så är det fortfarande inte ovanligt med svårförståeliga och oengagerande exceldokument för att följa upp kundtjänsternas arbete. Eller så har man så många system att det är svårt att överblicka all information.

”Nyckeln är att varje medarbetare har tillgång till rätt information i realtid och själv har möjlighet att fatta beslut. Det frigör också en hel del tid från cheferna. Istället för att sammanställa statistik och ta fram rapporter kan de fokusera på att hjälpa sina medarbetare att utvecklas”, säger Lina Bjelkmar.

För de flesta av företagen som använder Indicate me’s verktyg syns det mätbara resultat snabbt, ofta inom bara några månader. Inte sällan handlar det om ökade kundnöjdhetssiffror på mellan 20-40%.

”Det gör oss väldigt glada. Kan vårt verktyg både skapa ökad kundnöjdhet och engagerade kundtjänstmedarbetare så har vi verkligen lyckats. Företags kundtjänst är verkligen en helt avgörande kontaktyta och förtjänar de bästa verktygen och medarbetarna”, säger Lina Bjelkmar.

Läs mer om Indicate me här  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Indicate me och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?