1515

Spotify når 75 miljoner prenumeranter – aktien straffas i efterhandeln

Spotify rapporterade sitt första kvartal på onsdagskvällen. Rörelseförlusten blev mindre än väntat och 4 miljoner prenumeranter anslöt under perioden. Aktien backade i efterhandeln.

Spotifys vd Daniel Ek, vars bolag noterades den 3 april i år.
Spotifys vd Daniel Ek, vars bolag noterades den 3 april i år.Foto:Press/Ilya S. Savenok

Musiktjänsten lämnar sin första rapport som noterat bolag kort efter det framkommit att skivjätten Sony sålt hälften av sina aktier i Spotify för nära 7 miljarder kronor.

Spotify rapporterar 75 miljoner betalande prenumeranter, vilket var i det övre spannet av bolagets prognos i mars men något under analytikernas förväntan, enligt CNBC.

Aktien hade vid 22.30 svensk tid backat med 9 procent i efterhandeln till 153 dollar. Detta efter att ha stigit till 170 dollar före börsens ständning.

Som snabbast har Spotify vuxit med omkring 2 miljoner prenumeranter i månaden men under årets första tre månader adderade Spotify 4 miljoner nya betalande kunder.

Intäkterna uppgick under kvartalet till 1,14 miljarder euro, eller drygt 12 miljarder kronor, vilket var 26 procent högre än under samma period 2017. Bruttomarginalen blev knappt 25 procent, vilket var över Spotifys prognos på 23–24 procent.

Spotifys rörelseförlust blev 41 miljoner euro, vilket var mindre än det lägre spannet i prognosen som utfärdades i mars.

Betalaffären utgör fortsatt den allra största delen av Spotifys intäkter. Premiumabonnenterna stod för 91 procent av omsättningen under kvartalet, en post som steg med 25 procent.

Reklamintäkterna växte med 38 procent till 102 miljoner euro. Spotify har tidigare antytt att reklammodellen ska bli mer central för bolagets affär.

Marknaden verkade optimistisk inför rapportsläppet. Spotifys aktie steg med strax över 3 procent på onsdagen och stod vid stängning i 170 dollar. Tidigare under dagen hade aktien slagit rekord med en kurs på drygt 171 dollar.

Vid årsskiftet hade Spotify 71 miljoner prenumeranter och 157 miljoner aktiva användare totalt.

Spotify upprepar sin prognos för helåret och väntar sig att ha mellan 92 och 96 miljoner prenumeranter vid utgången av 2018.

Läs mer: Problemet som plågar Spotify: ”Alla som rört det har slutat” 


Innehåll från SalesforceAnnons

”Techbolagen visar vägen för tillverkningsindustrin”

Tillverkningsindustrin rymmer stora skillnader i fråga om digitaliseringsgrad, visar en ny rapport som avslöjar vad som kännetecknar vinnarna post-covid. ”Ser en tydlig klyfta”.

Pandemin har tvingat nio av tio tillverkningsföretag att ställa om radikalt och ta fram en ny strategi för att lyckas framöver. En ny studie som Salesforce genomfört globalt bland 750 beslutsfattare visar på stora skillnader inom teknikutveckling och digitalisering. Vissa lyckas bättre än andra. De företag som anser sig ha kommit längst har det gemensamt att de satsar på ökad tjänstefiering, flyttar verksamheter till molnet och anammar nya sätt att interagera med sina kunder. 

Ladda ned Trends in Manufacturing 

De som släpar efter riskerar att hamna ohjälpligt på efterkälken när samhällen gradvis öppnar upp igen, varnar experter.

– Vi ser en tydlig klyfta mellan de tillverkningsföretag som framtidssäkrat sin verksamhet och de som fortfarande kämpar med att förhålla sig till turbulenta marknader och hastigt skiftande förväntningar hos medarbetare, partners och kunder. Fler tillverkningsföretag borde låta sig inspireras av framgångsrika techföretag på områden som flytt till molnet, ökad automatisering och att skapa digitala kundupplevelser. Allt det ökar förutsättningarna att lyckas post-covid, säger Cindy Bolt, ansvarig för industriföretag vid Salesforce.

Rapporten visar entydigt att de förändringar som pandemin medfört är här för att stanna. Det gäller framför allt inom försäljning och kundservice, menar närmare sex av tio tillfrågade. Många pekar på att möjligheten att göra träffsäkra prognoser på snabbrörliga marknader hindras av bristande transparens och begränsad tillgång till data, men även av silotänkande. Hela åtta av tio menar att det är svårt att utvinna den data man verkligen skulle ha nytta av ur föråldrade legacy-system.

Bättre prognoser

De enskilt viktigaste prioriteringarna för de kommande två åren är enligt nio av tio svarande ökad processeffektivitet och förbättrade efterfrågeprognoser med hjälp av digitala redskap. Över hälften av ser migration av planeringsprocesser till molnet som en kritisk framgångsfaktor. De chefer som säger sig vara ”mycket väl förberedda” för framtiden har redan flyttat till molnet. 

Ökad tjänstefiering för att diversifiera och säkra sina intäkter från flera källor är den strategi som flertalet (86%) av de företag som ser sig som framtidssäkrade satsar på. Det handlar om att paketera produkt, support, mjukvara och kringtjänster i ett gemensamt erbjudande och en ny affärsmodell.

Den digitala klyftan av idag går mellan tillverkningsföretag som anser sig vara redo för framtiden och de som inte är det. De som anser sig vara bättre rustade har system och teknologi på plats för att hantera kommande år, konstaterar Salesforces Sverigechef Dan Bjurman:

– De svenska företag som redan var mer digitaliserade, eller som lyckades göra denna omställning fort, har stått emot pandemins effekter bättre och i vissa fall även lyckats bättre än förut. Användningen av kunddata i beslutsprocessen samt digitala verktyg för att hantera kundkontakten och den hemmajobbande personalen har haft en tydlig positiv effekt och belyser hur viktigt det är att ha en modern, digitaliserad verksamhet som fattar beslut baserat på data, samt att det är otroligt viktigt att vara flexibel och anpassningsbar.

Ta del av Salesforce senaste rapport Trends in Manufacturing eller läs mer om Manufacturing Cloud här. 

Är du intresserad av mer inom Salesforce Manufacturing, besök: 

IDC Report: Benefits of a Collaborative S&OP Process 

Future of the Manufacturing Industry 

Customer 360 Playbook for Manufacturers 

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?