1515

Spotify rusar på Wall Street – avgående finanschef snackar upp kursen

Spotify rusar på Wall Street efter fina siffror under det tredje kvartalet. Bolagets avgående finanschef Barry McCarthy drar sig inte för att snacka upp aktiekursen. 

Spotifys avgående finanschef Barry McCarthy.
Spotifys avgående finanschef Barry McCarthy.

Spotifys avgående finanschef Barry McCarthy fick mycket beröm från vd Daniel Ek under bolagets telekonferens efter kvartalsrapporten under måndagen. Det var ju han, mer än någon annan, som genomförde vad som länge såg ut som en lyckad direktnotering på Wall Street. 

Men det senaste året har Spotifys aktiekurs backat. Inför rapporten handlades aktien till en nivå som låg 19 procent under stängningskursen på 149 dollar efter första dagens handel på Wall Street, den 3 april 2018.

Börsen kommer att förstå oss till slut.

Som Di Digital rapporterade i fredags går kursnedgången på tvärs med analytikernas syn på bolaget. Av de 30 analytiker som ingår i Bloombergs sammanställning hade 60 procent en köp-rekommendation på aktien inför rapporten. Den potentiella uppsidan var 33 procent, sett till fredagens stängningskurs på 120,7 dollar.

Läs mer: Spotify stiger på pangrapport – finanschefen avgår

Men under måndagen steg aktien rejält. Tjugo minuter efter New York-börsens öppning hade aktien stigit med 11 procent till 134 dollar. Det berodde främst på de fina siffrorna som bolaget levererade för tredje kvartalet. Följ kursen här.

En annan bidragande orsak kan vara att Spotify gjorde sitt bästa för att själva snacka upp aktien. I rapporten lyfte de själva fram den uppsida på 33 procent som Di Digital skrev om i fredags. 

Läs mer: Inför rapporten: Så mycket tror analytikerna att Spotify kan stiga

”Ibland speglar aktiekursen hur verksamheten går, ibland inte. Men i slutänden gör den alltid det”, skrev man i rapporten.

Men haussandet av den egna aktien slutade inte där. När det blev dags för Spotifys telefonkonferens fortsatte den avgående finanschefen Barry McCarthy att snacka upp kursen.

Vi vill ha fler lyssnare och ser redan en ökning av deras engagemang.

Han jämförde bland annat Spotify med Netflix, där han var finanschef mellan 1999 och 2010. 

Det tog lång tid innan börsen förstod sig på att värdera Netflix, och så småningom kommer börsen även att lära sig förstå Spotify, förklarade Barry McCarthy.

”I oktober förra året började vi tala mer om våra kommande investeringar, medan vi talade mindre om de kommande fördelarna av satsningarna. Självklart gick aktien ned. Men börsen kommer att förstå oss till slut. Vi ser på videoområdet att streaming vinner och detsamma händer på ljudområdet. Vilket bolag som blir dominant återstår att se, men just nu är vi störst”, sa Barry McCarthy vid telefonkonferensen.

Analys: Dopade siffror – Spotify skickar hemlig krissignal

Gällande Spotifys nya satsningar på sponsrade musikrekommendationer framhöll både Spotifys vd Daniel Ek och Barry McCarthy att marginalerna kan bli fina.

”Marknadsföring är den största utmaningen på musikmarknaden, i takt med att mängden innehåll därute fortsätter att växa. Om vi lyckas hjälpa artister att slå igenom innebär det, jämfört med vår vanliga streamingverksamhet, marginaler som snarare påminner om mjukvaruverksamhet”, sa Daniel Ek.

Han sa även att testet ska vidgas utanför USA om det blir framgångsrikt.

Barry McCarthy tillade även att sponsrad musik kan sänka Spotifys utgifter för inköp av musik. Även det kan förbättra bolagets ansträngda bruttomarginal.

Både Daniel Ek och Barry McCarthy försvarade Spotifys omfattande investeringar inom poddområdet. De uppger att Spotify ser ett ökat engagemang från användare som gillar poddar, och att många av dessa väljer att gå från gratisanvändande till att bli betalande kunder. I vissa fall är ökningarna exceptionella, ”för bra för att vara sanna” och Spotify ska därför borra djupare ner i sin användardata för att etablera det exakta sambandet.

Spotify har idag en halv miljon podcast-titlar i appen. Under tredje kvartalet lanserades 22 egenproducerade, ”orginal”-titlar, samt flera andra exklusiva poddar från Spotify Studios.

Satsningarna på egenproducerade poddar ska fortsätta, hette det. 

”Vi vill ha fler lyssnare och ser redan en ökning av deras engagemang, och en ökad konvertering till betalkunder. Över tid tror jag att monetisering av poddar är en enorm möjlighet, som vi ska börja se över ordentligt 2020”, sa Daniel Ek.

Spotify investerade under första halvåret cirka 3,8 miljarder kronor (357 miljoner euro) i tre poddcastingbolag: Anchor, en teknisk plattform för poddskapare, samt produktionsbolagen Gimlet Media och Parcast.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?