1515

Spotify rekryterar börsexperter, spär på rykten om notering

Spotify rekryterar flera chefer med krav på erfarenhet av börsbolag och amerikanska börsregler. Det spär på spekulationerna om en stundande börsnotering.

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek ryktas förbereda en börsnotering senare i år.
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek ryktas förbereda en börsnotering senare i år.

Spekulationerna om att Spotify planerar en börsnotering har fått nytt bränsle de senaste veckorna. Orsaken är att den svenskgrundande musikstreamingtjänsten lagt ut flera jobbannonser med krav om erfarenhet av börsbolag och amerikanska börsregler.

Den senaste annonsen gick ut i förra veckan och gäller rollen som direktör för redovisningsavdelningen, eller ”Director accounting operations”. Denna direktör blir ansvarig för att förbereda punktliga finansiella rapporter, något som krävs av ett börsnoterat bolag.

Ett grundkrav är vidare att den sökande har minst tio års erfarenhet av att leda redovisningsverksamheter i "börsnoterade, internationella" bolag. Det talar för att Spotify är på väg att bli ett sådant.

Tjänsten är baserad på Spotifys kontor i Stockholm, eller på New York-kontoret, om man så vill.

I mitten av februari gick Spotify även ut och sökte en chef för det interna kontrollteamet, en så kallad ”Internal controls manager”.

Den som får jobbet ska leda en grupp vars primära uppgift är att ”utveckla och underhålla ramverket för SOX interna kontroll-ramverk”. Av annonsen framgår tydligt att den sökande ”måste ha färsk erfarenhet av Sarbanes-Oxley”.

Sarbanes-Oxley (SOX) är benämningen på en rad lagar och regler för börsnoterade bolag i USA. Syftet med SOX är att stärka den interna kontrollen över den finansiella rapporteringen och göra det svårare att lura aktieägarna.

Läs mer: Spotify och Supercell toppar appförsäljningen i USA

Sarbanes-Oxley omfattar dock inte bara bolag som är noterade i USA. Även bolag med obligationer emitterade på den amerikanska marknaden lyder under Sarbanes-Oxley. Många svenska börsbolag, som Ericsson, omfattas därmed av regelverket.

Rekryteringarna är därmed inte ett hundraprocentingt bevis för att Sportify planerar en börsnotering. Det svenskgrundade bolaget har tagit in åtskilliga miljarder kronor från sina finansiärer och drivs redan allt mer som ett börsbolag när det gäller rapporteringen mot dessa.

Men mycket tyder ändå på en börsnotering i New York eller Stockholm redan i år.

I slutet av januari rapporterade Svenska Dagbladet att man läst hemliga dokument om att Spotify vill ta in motsvarande 4,3 miljarder kronor i lånefinansiering. Erbjudandet tolkades genast som ytterligare ett tecken på att en börsnotering rycker närmare.

Enligt tidningen skulle affären i fråga bestå av ett så kallat konvertibellån med en ränta på 4 procent. Om Spotify skulle börsnoteras inom ett år skulle långivarna även kunna byta ut lånet mot aktier i Spotify – med en rabatt på 17,5 procent.

Det bör nämnas att spekulationerna om en stundande börsnotering av Spotify har pågått i flera år, bland annat till följd av olika rekryteringar. En sådan var anställningen av finanschefen Barry McCarthy i somras. McCarthy var tidigare finanschef på den amerikanska streamingsajten Netflix och var med under dess börsnotering 2002.

I somras tog Spotify även in sammanlagt 4,3 miljarder kronor i ny finansiering och fick då in Teliasonera som ny delägare. I den affären värderades den svenska musiktjänsten till 68 miljarder kronor.

Den svenskgrundande musikstreamingtjänsten Spotify har idag över 20 miljoner betalande användare och 75 miljoner aktiva användare.


Innehåll från QlikAnnons

Är du på väg mot en data-återvändsgränd?

Den enorma kraften i data är de flesta av oss medvetna om. Men att lyckas använda, kvalitetssäkra och kontextualisera den fortsätter att vara en utmaning för många företag. För att inte fastna i en data-återvändsgränd som leder till färre beslut, minskad innovation och sämre konkurrenskraft behöver hålen i ens data pipeline täppas till.

Används data och analys på rätt sätt kan det driva både förändring och innovation. Moderna data analytics pipelines hjälper till att synliggöra data, hantera den, förstå den och styra den till rätt platser. Brister och hål i den kedjan leder istället till en återvändsgränd som i slutändan gör företag mindre konkurrenskraftiga. 

Snabba beslut

Att använda aktiv intelligens med hjälp av data pipelines är istället den moderna företagsledarens superkraft. Det ger möjlighet att agera baserat på pålitlig, kontextuell data som tillför värde. Men viktigast av allt är att agerandet sker direkt. Företag har inte längre lyxen att kunna låta saker och ting ta tid så dagens moderna data analytics-verktyg, tillsammans med våra egna mänskliga hjärnor som kan tillföra kontext och riskuppfattning, är kritiska för att vi ska kunna fatta beslut i så nära realtid som möjligt. 

– Beslut måste fattas snabbt, innan kontexten har förändrats och tillfället är borta. Om du fångar det ögonblicket finns enorm potential, säger tech-journalisten Martin Veitch som djupdyker i ämnet i Qlik’s Active Intelligence Magazine.

Fastnar i gamla hjulspår

Vad innebär då dessa hål i en data pipeline? Att läcka data eller helt enkelt inte ha rätt data på plats från första början gör att beslut baseras på bristfällig information och viktiga insikter kan missas. Konsekvenserna blir, som Clayton Christensen skrev i The Innovator’s Dilemma, misslyckanden eftersom för många företag fastnar i de hjulspår som först gjorde dom framgångsrika när de egentligen borde ha insett att de var på väg mot en data-återvändsgränd. Data och analys bör istället vara lika dynamiskt som världen de existerar i.

Registrera dig för Data Activation Summit här. Hör mer från ledare i branschen, innovatörer inom data och Qlik®-chefer när de berättar om hur man optimerar varje affärsbeslut med aktiv intelligens – en kontinuerlig intelligens där realtids-data triggar omedelbara actions.

Mer från Qlik

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Qlik och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?