1515

Spotify ökar flygandet – har inte koll på alla utsläpp

Under 2018 flög Spotify mer än tidigare, mätt per anställd. Inget av de tre techbolag som Di Digital har granskat redovisar en totalsiffra för sina utsläpp.

Spotifys New York-kontor ligger i skyskrapan på bilden med glasfasad. Adressen är 4 World Trade Center på Manhattan.
Spotifys New York-kontor ligger i skyskrapan på bilden med glasfasad. Adressen är 4 World Trade Center på Manhattan.Foto:TT

Affärsflyg för Spotifys anställda orsakade drygt 15 000 ton koldioxidutsläpp under 2018, enligt bolagets färska hållbarhetsredovisning.

Det motsvarar en flygdistans på 135 miljoner kilometer, eller drygt 21 000 varv runt jorden.

Streamingjättens utsläpp från flygresor växer mer än dubbelt så snabbt som personalstyrkan. Utsläppen steg förra året med 29 procent jämfört med 2017. Antalet anställda växte under samma period med 12 procent.

Även mätt per anställd flyger Spotify mer än tidigare.

De årliga utsläppen per anställd uppgick i fjol till 4,02 ton koldioxid per heltidsanställd, vilket är 15 procent högre än under 2017.

”Som ett växande globalt företag med kontor i 23 länder behöver vi resa för att effektivt hantera vår verksamhet. Under vår snabba expansionsfas är resor till nya marknader kritiskt viktiga”, skriver Spotifys talesperson Fredrik Westin i ett mejl till Di Digital.

Han tillägger att Spotify har åtagit sig att minska sitt resande i år. Det är oklart om det målet gäller det totala antalet utsläpp eller per anställd.

Spotify vill inte svara på hur stor del av affärsflygandet som utgörs av internkonferenser.

Di Digital har granskat hur tre stora techbolag – Spotify, fintechbolaget Klarna och hörlursbolaget Zound Industries – redovisar sitt hållbarhetsarbete.

Det visar sig att inget av de tre miljardvärderade bolagen redovisar en samlad bild av sina utsläpp.

”Vi har inte komplett data för alla Spotifys aktiviteter och platser i skrivande stund, men kommer att fortsätta utveckla vår datainsamling framöver”, skriver Spotify i sin rapport.

Svenska storbolag redovisar ofta alla sina utsläpp fördelat i olika kategorier. Det gör exempelvis Nordea och H&M – men inget av de techbolag som Di Digital har granskat.

Läs mer: Techjättarna klimatsyndar som om det inte fanns en morgondag 

Klarnas anställda flög drygt 13 procent mer förra året än under 2017. Bolaget har dock påpekat att ökningen per anställd – en siffra som inte ingår i hållbarhetsrapporten – är ”mycket liten”.

Miljardvärderade Zound Industries, som tillverkar högtalare och hörlurar under varumärket Marshall, redovisar en del av sina utsläpp för produkttransporter.

Men bolaget skriver ingenting om utsläppen som uppstår i bolagets kontorslokaler eller hur mycket bolagets nära 200 anställda flög i tjänsten under 2018.

Läs mer: Högtalarsuccén Zound har ingen koll på sina utsläpp 

”Det finns säkert en sådan ambition på sikt, men vi är inte där i dagsläget. Vi har inte den datan att redovisa”, säger Zounds kommunikationschef Gustav Dahlgren.

Vi har inte komplett data för alla Spotifys aktiviteter

En stor del av Spotifys energiförbrukning sker när musiken strömmas i datahallar.

Bolagets utsläpp via datahallar minskade drastiskt under 2018 sedan Spotify storköpt servertjänster av Google. Googles molnplattform är enligt Spotify koldioxidneutral.

Samtidigt har Spotify ingen information om hur mycket el som musikstreaming via Spotify förbrukar hos Google.

”Vi kunde inte få tag i data för vår energiförburkning hos Googles datacenter”, skriver Spotify i sin redovisning.

Rapporten är inte särskilt ambitiös

Di Digital har tidigare rapporterat om hur techbolag som Spotify, Klarna, Izettle och Paradox Interactive är sämre än äldre svenska bolag på att hållbarhetsredovisa.

”Spotifys rapport har delvis tagit steg framåt, men är inte särskilt ambitiös i jämförelse med bolag i samma storlek”, säger Johan Säwensten på kommunikationsbyrån Narva, som är specialiserad på företagsrapportering inom hållbarhet.

Narva har nyligen noterat att drygt 70 procent av alla noterade svenska storbolag hållbarhetsredovisar enligt den internationella standarden GRI. Spotify hör till undantagen.

”När det kommer till siffrorna får jag hänvisa till vad som finns angivet i vår hållbarhetsrapport”, skriver Fredrik Westin på Spotify i sitt mejl.

Di Digital granskar techbolagens utsläpp och hållbarhetsarbete.

Läs Jenny Stiernstedts kommentar: Techjättarna klimatsyndar som om det inte fanns en morgondag 

Vet du mer? Använd Di:s krypterade tipstjänst eller mejla reportern: sven.carlsson@di.se


Innehåll från SEK Svensk ElstandardAnnons

Håll dig uppdaterad i standardiseringsarbetet

Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.
Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

SEK Svensk Elstandard ansvarar för all elektroteknisk standardisering i Sverige och i deras kommittéer deltar medlemmar från myndigheter och företag runt om i hela Sverige. Att hänga med i standardiseringen är en fördel på många plan.

– Att följa den senaste standarden underlättar och skänker en trygghet i att allt är tillverkat och installerat på rätt sätt, säger Krister Elfgren, försäljningsansvarig hos SEK Svensk Elstandard.

En standard kan i praktiken handla om en klassificering, måttangivelse, säkerhetsfordran eller dokumentation av olika slags elektrotekniska produkter – kort sagt kan man säga att det är en slags uppsättning av förhållningsregler. Myndigheter, organisationer och företag kan delta i SEKs kommittéer och på så sätt påverka framtidens standarder.

– Det kan ta upp till fem år att få igenom en ny standard och med ett så långsiktigt arbete får man insyn och en unik chans att påverka, säger Krister Elfgren.

I nuläget är de runt 800 personer som deltar i SEKs kommittéer, men det finns kapacitet för många fler. SEK är svensk representant i organisationen IEC, som arbetar fram standarder på global nivå. Ju fler medlemmar i de svenska kommittéerna, desto större konkurrenskraft får Sverige internationellt.

Håll dig uppdaterad med SEK e-Standard!

I takt med att tekniken utvecklas, revideras och aktualiseras också standarder och handböcker. Därför är det viktigt att hålla sig uppdaterad kring vilka standarder det är som gäller för stunden, något som kan vara lättare sagt än gjort. SEK e-Standard är abonnemangstjänsten som hjälper dig med det. Genom att prenumerera på SEK e-Standard får du tillgång till standarder och handböcker inom ditt område, som alltid är uppdaterade enligt det allra senaste.

– Med SEK e-Standard går rättelser, tillägg och revideringar automatiskt in i systemet och säkerställer att alla standarder är uppdaterade. När man loggar in på sitt abonnemang får man en god översikt över sina standarder och mer behöver man inte göra – det sköter vi, säger Krister Elfgren.

Det ska vara lätt att göra rätt

Att alltid utgå från en standard är det bästa, säkraste, enklaste och mest effektiva sättet att kvalitetssäkra sitt arbete. När man vet att man jobbar enligt de senaste standarderna fortlöper arbetet både smidigt och kostnadseffektivt.

– Med en aktuell standard eller handbok är det lätt att göra rätt, säger Krister Elfgren.

 

 

Mer från SEK Svensk Elstandard

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med SEK Svensk Elstandard och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?