1515

Spotify minskar förlusten kraftigt – kan nå lönsamhet i år

Sjunkande intäkter per användare gav Spotify en hård dom på börsen, trots att musikjätten kraftigt minskar sin förlust och pekar på möjlig lönsamhet före slutet på 2018. Men tack vare skatteffekter visade streamingbolaget redan nu svarta siffror på sista raden.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto:Henrik Montgomery/TT

Den tilltagande turbulensen på Wall Street har drabbat den svenska streamingjätten Spotify hårt. Bara under oktober föll aktien tillbaka med 17 procent. Därmed klarade sig man sämre än Amazon, Apple, Facebook, Google och Netflix.

Till skillnad från kollegorna inom tekniksektorn har Spotify aldrig varit lönsamt, trots att bolaget grundades 2006, vilket troligtvis legat Daniel Ek i fatet.

Streamingmarknaden är förenad med låga marginaler eftersom majoriteten av intäkterna betalas ut till skivbolag och förläggare. Inte heller Netflix, som distribuerar och producerar tv-innehåll, är någon vinstmaskin.

Därför har Spotify under kvartalet lanserat en ny tjänst som syftar till att mindre artister ska ladda upp sin musik direkt på deras plattform, för att runda tredje part och behålla mer av kakan.

Men med den rådande skepsisen på marknaden i åtanke var det givet att investerarna skulle syna nyckeltalen i Daniel Eks tredje kvartal noggrant.

Spotify minskade sina rörelseförluster kraftigt till ungefär 60 miljoner kronor, klart bättre än både analytikernas och bolagets egna prognoser, från knappt 930 Mkr under andra kvartalet.

Bolaget gav samtidigt besked om att det kan vara lönsamt redan under årets fjärde och sista kvartal. Prognosen är ett rörelseresultat inom ett intervall på -360 Mkr till 155 Mkr.

Men redan nu visade bolaget för första gången svarta siffror på sista raden, med en nettovinst på 440 Mkr. Det hela är dock en finansiell engångseffekt kopplat till Spotifys delägarskap i kinesiska Tencent Music, som snart ska till börsen.

En ny värdering av den konkurrerande musiktjänsten gav nämligen Spotify positiva skatteeffekter på 1,3 miljarder kronor begränsade till perioden.

Läs mer: ”Spotify är ingen vinstmaskin – och börsen vet om det”

Spotifys intäkter på 13,9 miljarder kronor kom samtidigt in i linje med förväntningarna, liksom antalet betalade prenumeranter. Spotify har just nu 87 miljoner premiumkunder, en ökning med 40 procent på årsbasis och 4 miljoner sedan andra kvartalet.

Ändå blev domen mycket hård. Efter en timmes handel, vid klockan 15:30 hade Spotify fallit med 8,3 procent på New York-börsen, vilket betyder att aktien handlas en bra bit under noteringskursen på 150 dollar från april. (Följ kursen här.)

Marknaden slog bland fasta på att Spotify sänkte sin prognos för antalet betalande användare under det fjärde och sista kvartalet 2018. Tidigare har musikjätten uppgett att kundstocken kan nå uppemot 97 miljoner före årsskiftet, men det sänks nu till ett intervall på 93-96 miljoner.

Det skulle innebära att användartillväxten på årsbasis mattas av något till 30-36 procent. Ännu är dock Spotify ohotad marknadsledare globalt, eftersom Apple Music vid halvårsskiftet hade 50 miljoner betalande kunder medan uppstickaren Amazons musiktjänst bedöms ha lockat till sig 29 miljoner.

Spotify fortsätter dessutom att tjäna mindre pengar per användare, motsvarande 48,80 kronor, ner med 6 procent jämfört med samma period i fjol. Det beror bland annat på att bolaget erbjuder rabatterade priser i till exempel Latinamerika och Sydostasien.

Om man räknar med den reklamfinansierade gratisversionen, som fortfarande bara står för en tiondel av de totala intäkterna, har Spotify totalt 191 miljoner aktiva användare.


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?