1515

Spotify minskar förlusten kraftigt – kan nå lönsamhet i år

Sjunkande intäkter per användare gav Spotify en hård dom på börsen, trots att musikjätten kraftigt minskar sin förlust och pekar på möjlig lönsamhet före slutet på 2018. Men tack vare skatteffekter visade streamingbolaget redan nu svarta siffror på sista raden.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto:Henrik Montgomery/TT

Den tilltagande turbulensen på Wall Street har drabbat den svenska streamingjätten Spotify hårt. Bara under oktober föll aktien tillbaka med 17 procent. Därmed klarade sig man sämre än Amazon, Apple, Facebook, Google och Netflix.

Till skillnad från kollegorna inom tekniksektorn har Spotify aldrig varit lönsamt, trots att bolaget grundades 2006, vilket troligtvis legat Daniel Ek i fatet.

Streamingmarknaden är förenad med låga marginaler eftersom majoriteten av intäkterna betalas ut till skivbolag och förläggare. Inte heller Netflix, som distribuerar och producerar tv-innehåll, är någon vinstmaskin.

Därför har Spotify under kvartalet lanserat en ny tjänst som syftar till att mindre artister ska ladda upp sin musik direkt på deras plattform, för att runda tredje part och behålla mer av kakan.

Men med den rådande skepsisen på marknaden i åtanke var det givet att investerarna skulle syna nyckeltalen i Daniel Eks tredje kvartal noggrant.

Spotify minskade sina rörelseförluster kraftigt till ungefär 60 miljoner kronor, klart bättre än både analytikernas och bolagets egna prognoser, från knappt 930 Mkr under andra kvartalet.

Bolaget gav samtidigt besked om att det kan vara lönsamt redan under årets fjärde och sista kvartal. Prognosen är ett rörelseresultat inom ett intervall på -360 Mkr till 155 Mkr.

Men redan nu visade bolaget för första gången svarta siffror på sista raden, med en nettovinst på 440 Mkr. Det hela är dock en finansiell engångseffekt kopplat till Spotifys delägarskap i kinesiska Tencent Music, som snart ska till börsen.

En ny värdering av den konkurrerande musiktjänsten gav nämligen Spotify positiva skatteeffekter på 1,3 miljarder kronor begränsade till perioden.

Läs mer: ”Spotify är ingen vinstmaskin – och börsen vet om det”

Spotifys intäkter på 13,9 miljarder kronor kom samtidigt in i linje med förväntningarna, liksom antalet betalade prenumeranter. Spotify har just nu 87 miljoner premiumkunder, en ökning med 40 procent på årsbasis och 4 miljoner sedan andra kvartalet.

Ändå blev domen mycket hård. Efter en timmes handel, vid klockan 15:30 hade Spotify fallit med 8,3 procent på New York-börsen, vilket betyder att aktien handlas en bra bit under noteringskursen på 150 dollar från april. (Följ kursen här.)

Marknaden slog bland fasta på att Spotify sänkte sin prognos för antalet betalande användare under det fjärde och sista kvartalet 2018. Tidigare har musikjätten uppgett att kundstocken kan nå uppemot 97 miljoner före årsskiftet, men det sänks nu till ett intervall på 93-96 miljoner.

Det skulle innebära att användartillväxten på årsbasis mattas av något till 30-36 procent. Ännu är dock Spotify ohotad marknadsledare globalt, eftersom Apple Music vid halvårsskiftet hade 50 miljoner betalande kunder medan uppstickaren Amazons musiktjänst bedöms ha lockat till sig 29 miljoner.

Spotify fortsätter dessutom att tjäna mindre pengar per användare, motsvarande 48,80 kronor, ner med 6 procent jämfört med samma period i fjol. Det beror bland annat på att bolaget erbjuder rabatterade priser i till exempel Latinamerika och Sydostasien.

Om man räknar med den reklamfinansierade gratisversionen, som fortfarande bara står för en tiondel av de totala intäkterna, har Spotify totalt 191 miljoner aktiva användare.


Innehåll från TaniumAnnons

Full datavisibilitet kritiskt för god cybersäkerhet

Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young
Tim Best, Ernst&Young, Oliver Cronk, Tanium och Abhishek Ramavat, Ernst&Young

Kombinationen av företagens snabba digitala transformationstakt och nya arbetsverktyg såsom exempelvis molnlösningar, IoT och IIoT genererar enorma mängder data. Samtidigt ökar förväntningarna på kontinuerlig access till system och information, oavsett enhet och plats. Vikten av att kartlägga hur data genereras, används och analyseras blir således extremt viktigt, inte minst med tanke på att riktlinjer och regelverk skärps allt mer.

Har företag inte full visibilitet av vad de lagrar och bearbetar är risken stor att de inte efterlever rådande lagar. Därför är det kritiskt att ha god översikt av – och insikt i – den data man genererar och delar. 

– I takt med att information dessutom blir allt mer gränslös och vi lever i ett samhälle som präglas av hyper-connectivity, gäller det att vara väldigt noga med varifrån och hur data accessas – risken är annars stor att säkerheten äventyras, konstaterar Abhishek Ramavat, Associate Partner Ernst&Young Norge, Cybersecurity.

Vet vad ni ska skydda

Kollegan Tim Best, Associate Partner Nordic Cybersecurity Leader, Ernst&Young, adderar att en grundläggande komponent i att skydda sina tillgångar är att veta exakt vad det är man vill skydda. 

– Full visibilitet är centralt för att kartlägga vilka delar av sina data man vill säkra. Detta är i förlängningen inget nytt, men ändå ägnar många företag betydande tid och resurser åt att jaga data i sina nätverk för att avgöra vad de ska skydda. Frågor man först bör ställa sig är dock: är detta affärskritiska data? Om vi tappar dem, tappar vi tillgänglighet, funktioner eller servicenivå? När man väl vet vad som ska skyddas kan man ägna sig åt nödvändiga sårbarhetsåtgärder.

Oliver Cronk, Chief IT Architect EMEA hos Tanium, tar analysen ett steg längre. Med rätt data och heltäckande visibilitet får man ett bättre beslutsunderlag vad gäller all riskhantering.

– Riskhantering har historiskt varit ganska subjektivt; olika experter har sett olika säkerhetsrisker. Ger man dock relevant data till skickliga medarbetare tar de också smarta och informerade beslut, samtidigt som man lättare upptäcker potentiella risker – och möjligheter.

Insikter som konkurrensfördel

Tim Best konstaterar att dylika möjligheter inkluderar att använda sina insikter som en konkurrensfördel. 

– Full visibilitet och regelefterlevnad genom hela tillverknings- och leveranskedjan förmedlar att man tar säkerheten på allvar och erbjuder trygga data såväl som stabila och pålitliga tjänster. Följden blir ökad tillit från kunderna, vilket i sin tur kan leda till fler marknadsandelar.

En annan avsevärd fördel är möjligheten att helt omdana rutinerna kring revisioner. Traditionellt sett har revisioner skötts manuellt och många företag känner sig därtill defensiva inför att få sitt arbete granskat. Här menar Oliver Cronk att datainsikter skulle kunna vara helt avgörande. 

– Genom att ha full kännedom om vad som pågår inom verksamheten kan man samverka med och ta hjälp av de som genomför revisionen, för att på så vis bättre precisera och förstå vilka utmaningar och risker som är mest angelägna. Möjligheten att prioritera de frågor som är mest överhängande blir också en fördel ur ett ekonomiskt perspektiv, avslutar han. 

Tydliga rutiner är centralt

Abhishek Ramavat påpekar emellertid att visibilitet inte är det enda sättet att belysa dolda risker. Medan data är de primära verktygen i riskutvärdering och -hantering, gäller det också att ha tydliga rutiner och processer på plats. 

– Vet vi inte hur datan hänger ihop och hur vi ska hantera den är det svårt att agera på sina insikter. Därför blir analysen minst lika viktig ur ett riskperspektiv. Om du inte agerar på din data samlar du i praktiken bara på dig en allt större katalog över dina problem. Att driva igenom nödvändiga insatser åtgärdar många risker, så en öppen kultur som präglas av samverkan är mycket viktigt, säger han, och får medhåll av Tim Best:

– Att utvärdera och öka den digitala mognaden är således oerhört värdefullt. Förutom att det bidrar till att blottlägga brister innebär det också att medarbetarna kan ta bättre och mer relevanta beslut kring verksamhetens cybersäkerhet, avslutar Tim Best.

www.tanium.com 

www.ey.com 

Mer från Tanium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tanium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?