1515

Spotify låter indie-artister ladda upp sin egen musik

Spotify låter artister ladda upp sina egna låtar – utan hjälp från skivbolag eller andra distributörer. Tjänsten är gratis, men kan på sikt förbättra Spotifys marginaler. 

Spotifys vd Daniel Ek när bolaget höll "öppet hus" för svensk press den 15 augusti 2018.
Spotifys vd Daniel Ek när bolaget höll "öppet hus" för svensk press den 15 augusti 2018.Foto:Banfa Jawla

Nu är det officiellt. Spotify låter artister ladda upp hur många låtar de vill, gratis och utan hjälp från skivbolag eller tredje part.

Tjänsten betatestas fortfarande och är än så länge endast tillgänglig för några hundra inbjudna användare. Men Spotify säger att tjänsten ska växa med tiden. 

Tillgång till funktionen sker via ”Spotify For Artists”-plattformen, som i dag används av över 200 000 artister per månad.

“Sedan vi lanserade Spotify för artister har en av de mest efterfrågade funktionerna varit möjligheten att ladda upp musik direkt på Spotify. Ni har berättat för oss om och om igen att det borde vara enklare att dela era verk med världen. De senaste månaderna har vi testat ett uppladdningsverktyg inom Spotify for Artists, eftersom vi tycker det borde vara enkelt att nå ut med ny musik till era fans. Från och med i dag inbjuder vi fler artister att delta i beta”, skriver bolaget på sin nyhetssida under torsdagen.

Läs även: Daniel Ek om striden med skivbolagen: ”Det är alltid komplicerat” 

Enligt Spotify låter tjänsten artister ladda upp musik, bestämma release-datum, få en förhandsvisning och sedan publicera. När musiken väl är ute är artisten sedan i full kontroll av sin metadata. 

Artisterna får betalt per streamad låt, med royaltybetalningar som går ut varje månad.

Lanseringen av tjänsten var väntad. Men enligt branschtidningen Music business worldwide är det överraskande att tjänsten är gratis. Musikbranschens tekniska underleverantörer – bolag med namn som CD Baby, Tunecore, Distrokid och Ditto – tar annars betalt för att ladda upp, sammanställa och distribuera låtar. 

Branschtidningen ser det hela som en del av den ”tvåsidiga marknadsplats” som Spotifys vd Daniel Ek sagt att han vill skapa för kunder och artister. Vid kvartalsrapporten i juli sa Spotifys finanschef Barry McCarthy att byggandet av en framgångsrik ”tvåsidig marknadsplats” ska förbättra bolagets bruttomarginal på sikt.

Steget kan därmed ses som Spotifys försök att hjälpa artister runda skivbolag, samt tredjeparts-distributörer och tjänster som Soundcloud. Spotify kan nämligen tjäna mer pengar om de kan betala artisterna direkt, utan inblandning av mellanhänder.

Kene Anoliefo, produktansvarig på Spotifys ”creator marketplace”, säger till nyhetssajten The Verge att Spotify ger artisterna 50 procent av streamingintäkterna och 100 procent av royaltybetalningarna för de uppladdade låtarna. Det kan jämföras med musik från exempelvis Universal Music som tar cirka 52-55 procent av intäkterna, skriver The Verge.

Läs även: ”Absurda kontraster i Daniel Eks spelhörna” 

När Spotify höll öppet hus vid huvudkontoret i Stockholm den 15 augusti förnekade vd Daniel Ek att bolaget vill bli ett skivbolag. Man skriver avtal med skivbolag och förlag, inte artister, sa han då till Di Digital.

“Vår strategi är att använda vår plattform och den ingenjörskunskap vi har till att hjälpa alla kreatörer i varje steg i den här kedjan. Allt från skapande till distribution till hur man promotar sig. Vi vill få fler att kunna vara professionella”, sa Daniel Ek då.

Läs även: Daniel Ek: ”Vi kan vara lönsamma i dag” 


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?