1515
Annons

Spotify låter indie-artister ladda upp sin egen musik

Spotify låter artister ladda upp sina egna låtar – utan hjälp från skivbolag eller andra distributörer. Tjänsten är gratis, men kan på sikt förbättra Spotifys marginaler. 

Spotifys vd Daniel Ek när bolaget höll "öppet hus" för svensk press den 15 augusti 2018.
Spotifys vd Daniel Ek när bolaget höll "öppet hus" för svensk press den 15 augusti 2018.Foto:Banfa Jawla

Nu är det officiellt. Spotify låter artister ladda upp hur många låtar de vill, gratis och utan hjälp från skivbolag eller tredje part.

Tjänsten betatestas fortfarande och är än så länge endast tillgänglig för några hundra inbjudna användare. Men Spotify säger att tjänsten ska växa med tiden. 

Tillgång till funktionen sker via ”Spotify For Artists”-plattformen, som i dag används av över 200 000 artister per månad.

“Sedan vi lanserade Spotify för artister har en av de mest efterfrågade funktionerna varit möjligheten att ladda upp musik direkt på Spotify. Ni har berättat för oss om och om igen att det borde vara enklare att dela era verk med världen. De senaste månaderna har vi testat ett uppladdningsverktyg inom Spotify for Artists, eftersom vi tycker det borde vara enkelt att nå ut med ny musik till era fans. Från och med i dag inbjuder vi fler artister att delta i beta”, skriver bolaget på sin nyhetssida under torsdagen.

Läs även: Daniel Ek om striden med skivbolagen: ”Det är alltid komplicerat” 

Enligt Spotify låter tjänsten artister ladda upp musik, bestämma release-datum, få en förhandsvisning och sedan publicera. När musiken väl är ute är artisten sedan i full kontroll av sin metadata. 

Artisterna får betalt per streamad låt, med royaltybetalningar som går ut varje månad.

Lanseringen av tjänsten var väntad. Men enligt branschtidningen Music business worldwide är det överraskande att tjänsten är gratis. Musikbranschens tekniska underleverantörer – bolag med namn som CD Baby, Tunecore, Distrokid och Ditto – tar annars betalt för att ladda upp, sammanställa och distribuera låtar. 

Branschtidningen ser det hela som en del av den ”tvåsidiga marknadsplats” som Spotifys vd Daniel Ek sagt att han vill skapa för kunder och artister. Vid kvartalsrapporten i juli sa Spotifys finanschef Barry McCarthy att byggandet av en framgångsrik ”tvåsidig marknadsplats” ska förbättra bolagets bruttomarginal på sikt.

Steget kan därmed ses som Spotifys försök att hjälpa artister runda skivbolag, samt tredjeparts-distributörer och tjänster som Soundcloud. Spotify kan nämligen tjäna mer pengar om de kan betala artisterna direkt, utan inblandning av mellanhänder.

Kene Anoliefo, produktansvarig på Spotifys ”creator marketplace”, säger till nyhetssajten The Verge att Spotify ger artisterna 50 procent av streamingintäkterna och 100 procent av royaltybetalningarna för de uppladdade låtarna. Det kan jämföras med musik från exempelvis Universal Music som tar cirka 52-55 procent av intäkterna, skriver The Verge.

Läs även: ”Absurda kontraster i Daniel Eks spelhörna” 

När Spotify höll öppet hus vid huvudkontoret i Stockholm den 15 augusti förnekade vd Daniel Ek att bolaget vill bli ett skivbolag. Man skriver avtal med skivbolag och förlag, inte artister, sa han då till Di Digital.

“Vår strategi är att använda vår plattform och den ingenjörskunskap vi har till att hjälpa alla kreatörer i varje steg i den här kedjan. Allt från skapande till distribution till hur man promotar sig. Vi vill få fler att kunna vara professionella”, sa Daniel Ek då.

Läs även: Daniel Ek: ”Vi kan vara lönsamma i dag” 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera