1515
Annons

Spotify lanserar betalpoddar i Sverige – och 32 andra länder

Pilottestet i USA har av allt att döma varit en framgång – från och med nu låter Spotify nämligen poddskapare i 33 länder att ta betalt för innehåll som publiceras via streamingtjänsten.

Därmed har samtliga tre stora aktörer – Apple, Acast och Spotify – bytt sida.

Daniel Ek är vd på Spotify, vars poddsatsning börjat betala av sig.
Daniel Ek är vd på Spotify, vars poddsatsning börjat betala av sig.

Det finns flera anledningar till att podcaståret 2021 går till historien, inte minst med svenska ögon sett.

Formatet har gått från att i princip uteslutande vara gratis och tillgängligt genom valfri app, till att både kunna distribueras exklusivt av olika aktörer och dessutom mot betalning.

Lägg där till att podcastbolaget Acast ACAST +3,32% Dagens utveckling hunnit börsnoteras och att Spotify SPOT +0,61% Dagens utveckling passerat Apple AAPL -1,03% Dagens utveckling som främsta poddspelare på 50 marknader, även i techjättens hemland USA.

Spotify kunde dessutom i sin tredje kvartalsrapport identifiera att annonsintäkter för poddar börjat generera påtagliga intäkter, vilket innebar ett överraskande positivt resultat för tredje rapportperioden i rad.

”Det var 3 år sedan vi gick ’all in’ på poddar och sedan dess har alla letat efter resultatet av den satsningen, kvartal för kvartal. Den här rapporten är beviset för att den satsningen var rätt”, sa Daniel Ek till Di i samband med rapporten.

När Spotify i dag öppnar sin egen betaltjänst, ”Podcast Subscriptions”, i Sverige och på 32 andra marknader betyder det att samtliga stora distributörer och plattformar – Acast, Spotify och Apple – nu erbjuder betalalternativ. En stark kontrast från tidigare då formatet ansågs vara fritt och öppet i sin natur.

”Vårt nya prenumerationsverktyg handlar om att stärka podcastkreatörer och ge dem fler valmöjligheter för intjäning på sitt innehåll”, säger Spotifys nordiske innehållschef Johan Seidefors om dagens nyhet. 

”Målet är att erbjuda den mest kreatörvänliga lösningen för podcastprenumeration där vi bland annat erbjuder bred räckvidd och 100 procent av intäkterna.”

För att kunna ta betalt som svenska kreatör med Spotify som primär distributör behöver podcastskapare använda plattformen Anchor, som sedan februari 2019 ägs av den svenska streamingjätten.

Genom Anchor kan skaparna sköta transaktionen och när lyssnaren verifierar sig med sitt Spotify-inlogg kommer det betalda innehållet att dyka upp i dennes lyssningsbibliotek.

Att ha ett Spotify-premiumkonto för musik påverkar inte kostnaden för poddar.

Poddar kommer att kunna distribueras till andra lyssningsappar. Den som vill fortsätta lyssna på en betalpodd från Spotify i till exempel Apples Podcaster-app kan göra så genom en så kallad privat RSS-feed.

Så sent som i tisdags kunde Di Digital rapportera om bolaget Third Ear Studio som bildats genom en sammanslagning av tre poddbolag, specifikt för att satsa på betalt innehåll i poddformat.

”Vi ser en stor intäktspotential för prenumerationsbaserat innehåll”, sa Martin Johnson, vd för det nya bolaget, då.


Innehåll från GetacceptAnnons

Här är årets 5 trender som kommer att boosta din digitala försäljning

Medan världen av pandemiska skäl gått i dvala, snurrar den digitala utvecklingen snabbare än någonsin. De flesta tycker att denna digitala revolution är positiv, även om det såklart kan vara svårt att ibland hänga med i svängarna. Allting pekar dock på att den digitala snurran kommer fortsätta spinna och redan inom tre år kommer 80% av all B2B-försäljning att ske digitalt. Nu är det hög tid att som företag börja anpassa sig därefter.

Hur ska man då veta hur man ska förhålla sig för att lyckas i denna förändring? Det digitala sälj- och e-signeringsverktyget GetAccept listar här de 5 största digitala trenderna att ta fasta på för att lyckas med sin försäljning 2022. 

1. Bästa köpupplevelsen

B2B-köpprocessen har förändrats markant de senaste åren. I stil med B2C-köpprocessen så ser man tendenser till ett ökat intresse för digitala kanaler. B2B-köpare förväntar sig en liknande kundupplevelse som de är vana vid som privata konsumenter. Enligt Gartner lägger B2B-köpare cirka 17% av sin tid på att prata med potentiella leverantörer, och tar ungefär 60% av besluten helt själva genom att göra research och läsa rekommendationer. För att förstå det nya köpbeteendet behöver vi först bena ut vem köparen faktiskt är, vilket såklart kan vara svårt att tyda då stor del av kundresan sker innan kontakt med säljaren. I och med att köpprocessen har blivit mer digital, och med fler intressenter involverade, behöver också arbetssättet förändras. För att få rätsida på detta har konceptet digitala säljrum blivit en del av räddningen. Vilket i korta drag är en digital microsajt där man kan samla allt som är kopplat till en specifik affär och få en större förståelse för kundens köpprocess. De som kan erbjuda den bästa digital köpupplevelsen kommer stå som vinnare framöver!

2. AI-automatisering 

AI skrämmer många säljare med risken att bli utbytt. Men AI kan som tur är inte ersätta människan, då den saknar empati och förmågan att kontrollera kunddialoger utanför det digitala säljrummet. Något AI faktiskt kan göra för säljchefer är att bidra till intern coachning av medarbetare. När alltmer arbete sker digitalt behövs nya verktyg för att kunna ta del av alla säljmöten – men också för att följa och utvärdera säljarnas utveckling. Med hjälp av AI kan man analysera hur kunder beter sig i möten och på så vis sätta mål och följa upp på ett sätt som inte varit möjligt tidigare!

3. Sälj med video

Video är ett kommunikationsmedel som används alltmer och Facebook spår bland annat att större delen av deras innehåll kommer att vara i videoformat inom ett par år. Vidare har video blivit ett av de populäraste sätten att ta till sig information på nätet. Genom att arbeta aktivt med video i säljprocessen kan du föra fram ett kraftfullare och mer levande budskap jämfört med ett mejl eller en PDF och vara personlig på ett sätt som får er att sticka ut i bruset. Videotrenden kan helt enkelt öka sannolikheten till en affär om videon bifogas tillsammans med era säljdokument. 

4. Sälj på rekommendation

Idag betygsätter vi ofta de produkter och tjänster vi tar del av: taxiresor, matupplevelser och produkter utvärderas löpande. Säljbranschen har ännu inte tagit steget in i denna kultur, men det finns mycket här att hämta. Kundens omdöme om dig kan faktiskt ses som ett sätt att sälja in dig själv till nya potentiella kunder, utan att behöva göra hela jobbet själv. Tills vidare kan du passa på att be dina kunder rekommendera dig på LinkedIn. Vilket blir ett kvitto och som stärker ditt eget varumärke.

5. Digitala säljrum

Det digitala säljrummet, som nämndes redan under den första trenden, är inte längre något som undantagsvis används i säljprocesser. I en verklighet där alla branscher arbetar mer eller mindre digitalt, blir det digitala säljrummet avgörande för om du ska ro i hamn dina affärer eller inte. Detta trendiga koncept är alltså ett digitalt delat utrymme, där du samlar alla komponenter som rör en affär. Via ett digitalt säljrum kan säljare interagera, kommunicera och förhandla med potentiella köpare. I realtid. Det digitala säljrummet skapar med andra ord en unik och personlig köpupplevelse genom att erbjuda ett gemensamt ställe där allt försäljnings- och presentationsmaterial, offerter och kundcase med mera samlas med enkel åtkomst för både säljare och köpare.  

På så sätt kan alla parallella dialoger och långa emailtrådar mellan olika personer i en säljprocess, under och mellan möten, reduceras och effektiviseras.

Läs mer om digitala säljrum här (på engelska) 

Lär mer om GetAccept och hur de förbättrar den digitala köpupplevelsen 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?