1515

Spotify köper Clubhouse-utmanare – för en halv miljard

Clubhouse har gjort succé under 2021 med sin app för livesamtal. Nu ger sig den svenska streamingjätten Spotify sig in i segmentet genom ett förvärv.

Spotifys vd Daniel Ek och appen Clubhouse som gjort succé under 2021.
Spotifys vd Daniel Ek och appen Clubhouse som gjort succé under 2021.Foto:TT och press.
Foto:Henrik Montgomery/TT

Spotify genomför ännu ett förvärv inom poddområdet. Denna gång köper man företaget Betty Labs, som står bakom appen Locker Room som fokuserat på livesändningar inom sport.

De finansiella detaljerna i affären har inte offentliggjorts, men enligt källor till Dow Jones landar köpesumman på 50 miljoner dollar eller ungefär en halv miljard kronor. 

Nu kommer Locker Rooms app tillfälligt att tas bort från appbutiker hos Apple och Google, för att lanseras på nytt framöver med ett bredare fokus på musik, kultur och sport.

Spotify ser stor potential i att kunna sända ljud live, särskilt för kreatörer som vill komma närmare sin publik. Det kan handla om att en artist gör reklam för sin nya skiva, svarar på frågor från fans eller till och med uppträder.

Men bolagets teknikchef Gustav Söderström uppger till tidningen The Verge att Spotify kommer låta vem som helst vara värd för konversationer i Locker Room, inte bara godkända kreatörer, och att den kommer drivas parallellt med Spotifys app.

Det innebär att Spotify nu kommer konkurrera direkt med andra appar för liveljud på marknaden, inte minst uppmärksammade Clubhouse som gjort succé i Europa och USA under 2021. Även Twitter har lanserat en liknande tjänst med namnet Spaces.

Locker Room lanserades så sent som i oktober 2020 med grundaren och vd:n Howard Akumiah i spetsen. Bolaget hade tagit in 9,3 miljoner dollar, ungefär 80 miljoner kronor, i externt kapital från investerare som teknikjätten Alphabets riskkapitalgren GV och Lightspeed Venture Partners.


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?