1515

Spotify kontrar miljardstämning om fejkade streams

För ett halvår sedan stämde Sosa Entertainment Spotify på en miljard dollar. Nu vänder Spotify på steken och stämmer hiphop-förläggaren för att ha skapat fejkade konton och fejkade streams. Marknaden gör tummen upp och aktien stiger. 

Daniel Ek, vd för Spotify.
Daniel Ek, vd för Spotify.Foto:David Paul Morris

I november 2019 rapporterade Di Digital att hiphop-förläggaren Sosa Entertainment i USA, med dess 20-årige grundare Jake Noch, stämt Spotify på över en miljard dollar. Anklagelserna handlade om att Spotify hävdat att deras strömningar varit ”falska”, sedan raderat deras låtar från plattformen och inte betalat för musiken.

Spotify anklagades då för felaktigheter på flera punkter. Det handlade till exempel om att Sosa inte ska ha fått fullt betalt för sin musik, i form av royalties, för över 550 miljoner strömningar på plattformen.

I stämningen stod det att Spotify ”utan förvarning” har börjat radera de berörda låtarna med start i maj 2017. 

Tidigare var Sosa en medlem av Merlin, ett organisation bestående av många olika indie-skivbolag. Men de ska ha kastats ut från organisationen på grund av Spotifys anklagelser, skriver de i stämningsansökan. 

Nu vänder Spotify på steken och stämmer Sosa Entertainment tillbaka i det som i USA kallas en ”countersuit”. I en stämningsansökan, som lämnats in under måndagen, hävdar Spotify att Jake Noch ”utformat ett system för att på konstgjord väg generera hundratals miljoner falska streams” för att ”manipulera Spotifys system och plocka ut oförtjäna royalties på bekostnad av hårt arbetande artister och låtskrivare”, enligt tidningen Billboard.

Di Digital har fått uppgifterna bekräftade av en källa med god insyn. Di Digital har även varit i kontakt med Spotify som avböjer kommentar. 

Spotifys aktie steg under tisdagen med drygt 8,4 procent till 175 dollar, på en stigande börs. Följ kursen här. Enligt en analytiker som Di Digital talat med, men som inte vill bli citerad, tolkas Spotifys stämningsansökan som ett styrketecken, som ökar streamingjättens chanser att gå segrande ur den långvariga tvisten. 

Stämningsansökan bygger enligt Billboard bland annat på skärmdumpar av meddelanden som uppges ha skickats mellan Jake Noch och en ”bot farm”, och diagram som visar att antalet streams på Sosas musik går från noll till hundratusentals på några dagar. Den hävdar även att Jake Noch använde botar för att skapa miljontals falska konton och ändrade namnen på låtar i hans katalog för att få dem att likna de för etablerade hitlåtar, som XXXTentacions ”SAD!” och DJ Snakes ”Taki Taki.”

Jake Noch, som är vd för Sosa och Pro Music Rights, och flera andra musikbolag, har även stämt en rad andra streamingbolag som Apple, Google, Youtube, Amazon, Soundcloud, Pandora, Deezer, Iheartradio, med flera. 

Läs mer: Känd komiker väljer Spotify som exklusiv poddplattform

Av stämningen framgår att Spotify märkte av fejkade streams från Jake Noch konto redan i mars 2016. Sedan dess har parterna lekt katt och råtta. Jake Noch uppges bland annat ha bytt distributörer och andrat namn på en del av sina bolag.

I stämningsansökan kräver Spotify ersättning för bedrägerier, bedrägligt döljande, kontraktsbrott, gottgörelse, orättvis berikning och vilseledande affärsmetoder. 

”Detta var en av de mest oerhörda, bedrägliga streamingverksamheterna från en enskild rättighetsinnehavare som Spotify varit tvungen att ta itu med i hela företagets historia”, står det i stämningsansökan.

Debatten om fejkade lyssningar på Spotify har fått streamingjätten att tala klarspråk de senaste månaderna. I februari i år uppgav Jenny Hermanson, Nordenchef för Spotify, för Di Digital att ”mindre än en procent” av Spotifys streams var manipulerade under fjärde kvartalet 2019.

Läs mer: Spotify om fusket med fejkade lyssningar: ”Mindre än en procent”

 


Innehåll från TableauAnnons

Därför är data detaljhandelns nyckel till konkurrenskraft

– För att lyckas hantera pandemins utmaningar behöver detaljhandlare använda data på effektivast möjliga sätt, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau.

Detaljhandeln har varit pressad under de senaste åren – något som förstärkts ytterligare under covid-19-pandemin. Från skiftet till e-handel och till det ökade fokuset på hållbarhet har ingen annan bransch varit med om så stora förändringar, inte bara gällande hur försäljningen sker utan också var den sker. 

Att ändra sin affärsstrategi kan vara lukrativt men också skapa nya utmaningar. Med ständigt ökande förväntningar och krav behöver detaljhandlare förutse och möta sina kunders behov oavsett var de handlar. Handlarna behöver också en robust försörjningskedja som fungerar för deras organisation. Det är inte enkelt, men det är görbart. Genom att använda rätt data vid rätt tidpunkt kan detaljhandelsföretag fatta bättre, mer flexibla och mer lönsamma beslut. Genom Tableaus samarbete med hundratals detaljhandlare runt om i världen, och här i Sverige, har de kommit fram till följande:

1. Kraven på försörjningskedjan

Kundernas föränderliga krav gör det svårare att hitta sätt att effektivisera sin verksamhet på. Att behöva förändra sin försörjningskedja för att möta dessa krav innebär förlorad värdefull tid. För att kunna vara agil och göra snabba förändringar är det viktigt att ha full insyn i alla delar av försörjningskedjan; från inköp till leverans. Att upptäcka och möta nya kundtrender och behov i realtid ger detaljhandlare en klar fördel mot sina konkurrenter när det kommer till att fånga kundernas intresse. En övergripande bild av realtidsdata du samlat in kommer att hjälpa din verksamhet att ligga steget före, reducera svinn i inköpsprocessen och hålla jämna steg med kunderna. 

2. Sömlösa omnikanal-upplevelser

Det räcker inte längre att bara erbjuda en fantastisk fysisk eller digital upplevelse. Kunder vill ha, och förväntar sig, samma nivå av service oavsett var de handlar. De efterfrågar enkelhet. Pandemin har gjort oss mer bekväma och förstärkt behovet av att kunna shoppa online. För att vinna i den nya verkligheten behöver detaljhandlare förstå sina kunder helt och hållet, kunna förutspå deras beteenden och ge dem vad de behöver innan de själva ens vet. 

3. Kunden i centrum

För att kunna konkurrera måste kunden alltid vara i centrum. Genom att hämta data som möjliggör beslut baserade på fakta och siffror i realtid kan du prioritera både kundens och din verksamhets behov. Post-pandemi kommer handlare att fortsätta se förväntningar och preferenser förändras bland kunderna allt eftersom marknaden förändras. Att fatta kloka och informerade beslut är det enda sättet att garantera fortsatt framgång och det enda sättet att göra detta på är att ha en tydlig förståelse för sin data. 

4. Prissättning

Kvalitet och prisvärdhet är några av kundernas huvudkrav idag men detaljhandlare måste balansera detta mot sina egna behov av ökade marginaler och kostnadseffektivitet. Lösningen hittar vi i att skapa dataledda produkter och prissättningsstrategier. Att ge dina team verktyg för att djupdyka i försäljning, produkt och prisdata ger dem insikter som behövs för att kunna fatta viktiga beslut. Om du förstår vad som händer både på marknaden och hos dina kunder kan du skräddarsy din produkt och prissätta på ett sätt som maximerar din verksamhets framgång. Att utnyttja data kommer att bli en nyckel till innovation, återhämtning och tillväxt, nu och framåt. Alla företag kommer att ha sina egna prioriteringar och problem och Tableau kan ge råd kring hur man bäst hämtar in och applicerar data för att möta dessa. 

Vill du veta mer? Ladda ned Tableaus senaste e-book för detaljhandeln här. 

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?