1515

Spotify-konkurrent köper in sig i svenska Soundcloud

Den svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud har gått igenom ett stålbad efter konkurshotet för tre år sedan. Nu säkrar bolaget nytt kapital från börsnoterade Sirius XM – som äger Spotify-konkurrenten Pandora i USA.

Soundclouds ena grundare Eric Wahlforss, bolagets app, och den andra grundaren tillika tidigare vd:n Alexander Ljung.
Soundclouds ena grundare Eric Wahlforss, bolagets app, och den andra grundaren tillika tidigare vd:n Alexander Ljung.Foto:Foto: Simon Dawson, Andrew Harrer och Richard Vogel.

Musiktjänsten Soundcloud grundades 2007 i Stockholm av Alexander Ljung och Eric Wahlforss, som båda var studenter från KTH, men flyttade kort efter starten sitt huvudkontor till Berlin. 

Bolaget hade länge svårt att kapitalisera på sin stora kundbas och kostnaderna skenade. För några år sedan var Soundcloud till och med på randen till konkurs. 

2017 fick dock bolaget in 1,4 miljarder kronor i extern finansiering från Raine Group i USA och Temasek i Singapore, som tillsammans är majoritetsägare i bolaget. Men samtidigt slaktades Soundclouds värdering.

Nyligen kunde Di Digital rapportera att Soundcloud halverade sina förluster på sista raden under 2018 till 400 miljoner kronor. Omsättningen steg samma år med 19 procent till 1,4 miljarder kronor.

Läs mer: Ljusning för svenskarnas musiktjänst – halverar brakförlusten 

Det finansiella läget har således ljusnat för Soundcloud. Nu väljer det amerikanska radioföretaget Sirius XM att investera motsvarande 725 miljoner kronor i bolaget, mot en okänd minoritetspost till en hemlig värdering.

”Vi beundrar Soundclouds lojala och växande publik, erbjudandet till kreatörer, och deras rykte och popularitet inom musikkretsar. Vi tror att det här är ännu en bra möjlighet att fortsätta skapa värde för våra aktieägare”, säger Jim Meyer, vd för Sirius XM, till sajten Music Business Worldwide.

Hösten 2018 förvärvade Sirius XM den amerikanska musiktjänsten Pandora, som är en av Spotifys största konkurrenter i USA. Affären skedde genom ett utköp från börsen och kostade uppemot 31 miljarder kronor.

Medan Spotify storsatsat på poddar det senaste året har Sirius XM ägnat över ett decennium åt att bygga upp innehåll inom både musik och så kallad ”talk radio”. Bolaget står bland annat bakom program med populära profiler som Howard Stern, och distributionen sker i dag både via satellit och över nätet.

Läs mer: Spotify-konkurrenten Pandora köps upp i mångmiljardaffär 

Just Pandora och Soundcloud har sedan flera år tillbaka ett samarbete kring annonsförsäljning. Nu förs bolagen närmare varandra och de hävdar att de tillsammans når över 100 miljoner unika användare i USA.

Soundcloud uppger att pengarna ska användas för produktutveckling och att stärka företagets tjänster.

”Vi har byggt upp en bra relation med Sirius XM genom vårt väldigt framgångsrika annonssamarbete med Pandora, och deras investering ger oss mer finansiell flexibilitet för att snabba på vår vision och dra fördelar av möjligheter som kan uppstå”, säger Kerry Trainor, vd på Soundcloud, till Music Business Worldwide.

Soundcloud har blivit en särskilt populär plattform för nya artister och musikskapare inom smalare genrer och fungerar som ett sorts Youtube fast för ljud. Bolaget tjänar pengar på olika sätt, dels genom prenumerationsintäkter från både artister och lyssnare och dels från annonser.

Medgrundaren Eric Wahlforss är i dag inte operativ i bolaget, utan fungerar som rådgivare till Soundcloud. Alexander Ljung är i dag styrelseordförande, efter att 2017 ha lämnat över vd-rollen till Kerry Trainor. Enligt Di Digitals uppskattning äger duon i dag mycket små andelar av Soundcloud.

Läs mer: Soundcloud flyttar till skatteparadis 

Pandora grundades i sin tur år 2000 och fungerar som ett slags personaliserad radiotjänst. Användaren skriver in en eller flera favoritartister och Pandora spelar sedan upp musik av liknande artister i samma genrer. 

Modellen har inneburit att bolaget inte behövt ha samma sorts avtal med skivbolagen som de renodlade streamingtjänsterna. Pandora är dessutom enbart tillgängligt i USA.

Under 2017 tecknade dock bolaget regelrätta distributionsavtal med de stora skivbolagen och lanserade en premiumprodukt utan avbrott för reklam – för att direkt kunna konkurrera med Spotify och Apple Music. 


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?