1515

Spotify-konkurrent köper in sig i svenska Soundcloud

Den svenskgrundade musiktjänsten Soundcloud har gått igenom ett stålbad efter konkurshotet för tre år sedan. Nu säkrar bolaget nytt kapital från börsnoterade Sirius XM – som äger Spotify-konkurrenten Pandora i USA.

Soundclouds ena grundare Eric Wahlforss, bolagets app, och den andra grundaren tillika tidigare vd:n Alexander Ljung.
Soundclouds ena grundare Eric Wahlforss, bolagets app, och den andra grundaren tillika tidigare vd:n Alexander Ljung.Foto:Foto: Simon Dawson, Andrew Harrer och Richard Vogel.

Musiktjänsten Soundcloud grundades 2007 i Stockholm av Alexander Ljung och Eric Wahlforss, som båda var studenter från KTH, men flyttade kort efter starten sitt huvudkontor till Berlin. 

Bolaget hade länge svårt att kapitalisera på sin stora kundbas och kostnaderna skenade. För några år sedan var Soundcloud till och med på randen till konkurs. 

2017 fick dock bolaget in 1,4 miljarder kronor i extern finansiering från Raine Group i USA och Temasek i Singapore, som tillsammans är majoritetsägare i bolaget. Men samtidigt slaktades Soundclouds värdering.

Nyligen kunde Di Digital rapportera att Soundcloud halverade sina förluster på sista raden under 2018 till 400 miljoner kronor. Omsättningen steg samma år med 19 procent till 1,4 miljarder kronor.

Läs mer: Ljusning för svenskarnas musiktjänst – halverar brakförlusten 

Det finansiella läget har således ljusnat för Soundcloud. Nu väljer det amerikanska radioföretaget Sirius XM att investera motsvarande 725 miljoner kronor i bolaget, mot en okänd minoritetspost till en hemlig värdering.

”Vi beundrar Soundclouds lojala och växande publik, erbjudandet till kreatörer, och deras rykte och popularitet inom musikkretsar. Vi tror att det här är ännu en bra möjlighet att fortsätta skapa värde för våra aktieägare”, säger Jim Meyer, vd för Sirius XM, till sajten Music Business Worldwide.

Hösten 2018 förvärvade Sirius XM den amerikanska musiktjänsten Pandora, som är en av Spotifys största konkurrenter i USA. Affären skedde genom ett utköp från börsen och kostade uppemot 31 miljarder kronor.

Medan Spotify storsatsat på poddar det senaste året har Sirius XM ägnat över ett decennium åt att bygga upp innehåll inom både musik och så kallad ”talk radio”. Bolaget står bland annat bakom program med populära profiler som Howard Stern, och distributionen sker i dag både via satellit och över nätet.

Läs mer: Spotify-konkurrenten Pandora köps upp i mångmiljardaffär 

Just Pandora och Soundcloud har sedan flera år tillbaka ett samarbete kring annonsförsäljning. Nu förs bolagen närmare varandra och de hävdar att de tillsammans når över 100 miljoner unika användare i USA.

Soundcloud uppger att pengarna ska användas för produktutveckling och att stärka företagets tjänster.

”Vi har byggt upp en bra relation med Sirius XM genom vårt väldigt framgångsrika annonssamarbete med Pandora, och deras investering ger oss mer finansiell flexibilitet för att snabba på vår vision och dra fördelar av möjligheter som kan uppstå”, säger Kerry Trainor, vd på Soundcloud, till Music Business Worldwide.

Soundcloud har blivit en särskilt populär plattform för nya artister och musikskapare inom smalare genrer och fungerar som ett sorts Youtube fast för ljud. Bolaget tjänar pengar på olika sätt, dels genom prenumerationsintäkter från både artister och lyssnare och dels från annonser.

Medgrundaren Eric Wahlforss är i dag inte operativ i bolaget, utan fungerar som rådgivare till Soundcloud. Alexander Ljung är i dag styrelseordförande, efter att 2017 ha lämnat över vd-rollen till Kerry Trainor. Enligt Di Digitals uppskattning äger duon i dag mycket små andelar av Soundcloud.

Läs mer: Soundcloud flyttar till skatteparadis 

Pandora grundades i sin tur år 2000 och fungerar som ett slags personaliserad radiotjänst. Användaren skriver in en eller flera favoritartister och Pandora spelar sedan upp musik av liknande artister i samma genrer. 

Modellen har inneburit att bolaget inte behövt ha samma sorts avtal med skivbolagen som de renodlade streamingtjänsterna. Pandora är dessutom enbart tillgängligt i USA.

Under 2017 tecknade dock bolaget regelrätta distributionsavtal med de stora skivbolagen och lanserade en premiumprodukt utan avbrott för reklam – för att direkt kunna konkurrera med Spotify och Apple Music. 


Innehåll från WintAnnons

Konsulter som struntar i admin tjänar troligen mer

Daniel Johansson, VD Wint.
Daniel Johansson, VD Wint.

I Brainvilles konsultrapport över första halvåret 2021 går det att läsa att ett för konsulter angenämt problem uppstått. Det finns fler uppdrag än konsulter just nu, och precis som på bostadsmarknaden är det säljarens, alltså konsultens, marknad. Wint ser liknande vindar både där fler konsulter efterfrågar en lösning för att lätta arbetsbördan, men också att fler nya bolag startas.

Hos den automatiserade bokföringstjänsten Wint kan man relatera till den utveckling som Brainvilles siffror visar. Det finns en större efterfrågan från både nystartade och äldre bolag. 

– En stor del av vår kundbas är få- och flermans konsultbolag, såväl IT- som HR- och management-konsulter. Många är så gott som fullbelagda just nu och behöver optimera sin tid och sina arbetsdagar. Att då lägga tid på administration funkar inte, det är debiterbara timmar som egentligen bara försvinner. Jag kan absolut gå så långt som att säga att konsulter som släpper mycket av administrationen och istället låter oss sköta den, troligen tjänar mer, säger Daniel Johansson, VD på Wint. 

Wints tjänst är framtagen med grundidén om att företagande ska vara superenkelt. Alla onödiga moment som stjäl tid ska skalas bort. Som konsult ger det ju mer tid till kunden och uppdraget. Till skillnad från många andra tjänster på marknaden är Wint en helhetslösning som helt tar över administrationen, från löner och betalningar till deklarationer och bokslut. I modellen ingår även att kunna ge företagare ekonomisk rådgivning utifrån deras företag och behov, allt till en fast månadskostnad. 

Läs också: så förenklar Wint vardagen för hundratals svenska konsulter 

Stort behov av effektivisering

När första halvårets konsultrapport från Brainville presenterades visade det sig att uppdragen i storstadsregionerna just nu är så många att konsulternas tid inte räcker till. Det går att välja och vraka bland uppdrag och det finns en tendens att alla företag inte kan få den hjälp de behöver. 

– Det är absolut konsulternas marknad. Samtidigt som de har ett stort behov av att effektivisera och strukturera för att möta efterfrågan går det ju inte heller att jobba fler timmar än vad som finns på ett dygn. Att konsulterna själva börjar leja bort jobb och uppgifter är en naturlig del i det här, säger Manuel de Verdier på Brainville. 

Förändrad prisbild och bättre lönsamhet

En annan del av utvecklingen där uppdragen är fler än konsulterna är att prisbilden kan förändras. Som vanligt när marknaden styrs efter tillgång och efterfrågan finns det utrymme att se över prissättning och utveckla nya delar av sitt erbjudande. Brainville ser att marknaden är redo att betala det konsulterna begär.

– Vi ser mindre skillnad mellan vad konsulterna vill ha betalt och det uppdragsgivarna är villiga att betala. Detta halvår är det lite extra intressant att se att uppdragsgivarnas priser har ökat snabbare än säljarnas, vilket förstås är ett tydligt tecken på att det är säljarens marknad.

Att både kunna höja sitt arvode och samtidigt använda sig av en extern tjänst för löneutbetalningar, deklarationer, betalningar och bokslut ger stora möjligheter till större lönsamhet och bättre rörelseresultat. 

 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?