1515

Spotify hyllar satsningen på programmering från första klass

Förra året efterlyste Spotifys grundare programmering i grundskolan. Nu har regeringen aviserat att programmering ska läras ut redan från årskurs 1. Spotify välkomnar planerna med öppna armar.

Spotifys globala HR-chef Katarina Berg och medgrundaren och vd Daniel Ek. Foto: Spotify/Kollage
Spotifys globala HR-chef Katarina Berg och medgrundaren och vd Daniel Ek. Foto: Spotify/Kollage

Under torsdagen kom beskedet att regeringen beslutat om en digitaliseringssatsning för den svenska skolan. Den innebär bland annat att programmering ska införas som ett inslag i flera olika ämnen – redan från första klass.

I ämnet teknik till exempel kommer eleverna i årskurs 1-3 att lära sig att styra föremål med hjälp av programmering. Ändringarna ska genomföras senast från och med den 1 jui 2018, enligt Computersweden.

"Det kan handla om allt från att eleverna själva gör enkel programmering till att förstå hur program som eleverna använder styr saker”, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Di Digital.

Han tror att den nya läroplanen kan hjälpa till med att jämna ut könsbalansen hos teknikbolagen.

”Självklart innebär det här att fler tjejer tidigt får upp ögonen för programmering. Det ska inte vara avgörande vilka fritidsintressen man har vid sidan av skolan, utan det här blir en del av skolan."

”Det handlar om att förbereda fler för arbetslivet som det ser ut idag. Digital kompetens behövs redan idag i nästan alla jobb.”

Gustav Fridolin säger att han har träffat it- och telekombolag, däribland Spotify, och lyssnat på deras synpunkter.

Programmering i grundskolan är något som svenska techbolag har efterlyst länge. I det såkallade startupmanifestet – som har skrivits under av flera svenska startupprofiler – är ett av förslagen att programmering ska prioriteras redan från förskolan och uppåt.

Ett av bolagen som har yttrat sig i ämnet är den svenska musikjätten Spotify. I ett öppet brev förra året tog Spotifys grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon upp frågan.

"Vi behöver få in programmering tidigt i grundskolan så att vi tar vara på de talanger som finns, samt att förhindra att vi tappar alla kvinnliga programmerare. Det är fortfarande obligatoriskt med slöjd i den svenska skolan, men inte med programmering", skrev de båda grundarna i brevet.

Nu hyllar Spotify regeringens nyligen kommunicerade planer på att införa programmering från första klass.

"Vi välkomnar detta initiativ med öppna armar. Dels är det en oerhört viktig signal och dels är det oerhört värdefullt både för Sveriges företag och ungdomarna som är vår framtida arbetskraft. Alla behöver förstå hur kod funkar!", säger Katarina Berg, global HR-chef på Spotify till Di Digital.

Läs även: Spotify når ny milstolpe med 50 miljoner användare


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?