1515

Spotify hyllar satsningen på programmering från första klass

Förra året efterlyste Spotifys grundare programmering i grundskolan. Nu har regeringen aviserat att programmering ska läras ut redan från årskurs 1. Spotify välkomnar planerna med öppna armar.

Spotifys globala HR-chef Katarina Berg och medgrundaren och vd Daniel Ek. Foto: Spotify/Kollage
Spotifys globala HR-chef Katarina Berg och medgrundaren och vd Daniel Ek. Foto: Spotify/Kollage

Under torsdagen kom beskedet att regeringen beslutat om en digitaliseringssatsning för den svenska skolan. Den innebär bland annat att programmering ska införas som ett inslag i flera olika ämnen – redan från första klass.

I ämnet teknik till exempel kommer eleverna i årskurs 1-3 att lära sig att styra föremål med hjälp av programmering. Ändringarna ska genomföras senast från och med den 1 jui 2018, enligt Computersweden.

"Det kan handla om allt från att eleverna själva gör enkel programmering till att förstå hur program som eleverna använder styr saker”, säger utbildningsminister Gustav Fridolin till Di Digital.

Han tror att den nya läroplanen kan hjälpa till med att jämna ut könsbalansen hos teknikbolagen.

”Självklart innebär det här att fler tjejer tidigt får upp ögonen för programmering. Det ska inte vara avgörande vilka fritidsintressen man har vid sidan av skolan, utan det här blir en del av skolan."

”Det handlar om att förbereda fler för arbetslivet som det ser ut idag. Digital kompetens behövs redan idag i nästan alla jobb.”

Gustav Fridolin säger att han har träffat it- och telekombolag, däribland Spotify, och lyssnat på deras synpunkter.

Programmering i grundskolan är något som svenska techbolag har efterlyst länge. I det såkallade startupmanifestet – som har skrivits under av flera svenska startupprofiler – är ett av förslagen att programmering ska prioriteras redan från förskolan och uppåt.

Ett av bolagen som har yttrat sig i ämnet är den svenska musikjätten Spotify. I ett öppet brev förra året tog Spotifys grundare Daniel Ek och Martin Lorentzon upp frågan.

"Vi behöver få in programmering tidigt i grundskolan så att vi tar vara på de talanger som finns, samt att förhindra att vi tappar alla kvinnliga programmerare. Det är fortfarande obligatoriskt med slöjd i den svenska skolan, men inte med programmering", skrev de båda grundarna i brevet.

Nu hyllar Spotify regeringens nyligen kommunicerade planer på att införa programmering från första klass.

"Vi välkomnar detta initiativ med öppna armar. Dels är det en oerhört viktig signal och dels är det oerhört värdefullt både för Sveriges företag och ungdomarna som är vår framtida arbetskraft. Alla behöver förstå hur kod funkar!", säger Katarina Berg, global HR-chef på Spotify till Di Digital.

Läs även: Spotify når ny milstolpe med 50 miljoner användare


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?