1515

Spotify-grundaren: "Vi tvingas växa i andra länder"

De politiska spelreglerna i Sverige missgynnar techsektorns miljardbolag, enligt Spotify. Musikjätten tvingas nu växa i andra länder i stället, säger grundaren Martin Lorentzon till Di Digital.

Martin Lorentzon är medgrundare och styrelseordförande i Spotify
Martin Lorentzon är medgrundare och styrelseordförande i SpotifyFoto:Jesper Frisk

Samtidigt som Spotify förbereder att flytta sitt huvudkontor till nya lokaler centrala Stockholm höjer grundarna tonläget i den politiska debatten.

Om inte politikerna agerar kommer företaget att prioritera andra länder under framtida expansionsfaser, hotar Daniel Ek och Martin Lorentzon.

”Vi tycker att Sverige är fantastiskt och vill inget annat än att utveckla vår verksamhet här”, säger Martin Lorentzon, Spotifys medgrundare och styrelseordförande, i ett mejl till Di Digital.

... villkoren i Sverige tvingar oss att istället växa i andra länder

”Samtidigt har vi nu kommit till en punkt där villkoren i Sverige tvingar oss att istället växa i andra länder. Vi tvingas till och med överväga att flytta delar av verksamheten”, säger Martin Lorentzon, som dock avböjer att svara på följdfrågor.

Spotify har i dag omkring 850 anställda i Sverige. Företaget har under flera år försökt att påverka politiken, då framförallt inom tre områden. Det gäller bostadsbristen i Sveriges stortstäder och tillgången på nyexaminerade programmerare, men även beskattningen av personaloptioner som enligt Spotify kraftigt försvårar deras försök att locka rätt kompetens.

”Det handlar om att vi måste kunna erbjuda människor som flyttar hit någonstans att bo, vi behöver fler programmerare och vi måste kunna erbjuda våra medarbetare personaloptioner”, säger Martin Lorentzon.

Spotify omfattas inte av förslaget alls!

I mars presenterades regeringens utredare ett förslag om hur personaloptioner ska kunna beskattas i framtiden. Dock föreslås de nya reglerna endast omfatta bolag som har funnits i högst sju år och sysselsätter färre än 50 personer, bland andra restriktioner.

Läs mer: "Förbudslistan är lång": Kritik mot förslaget om personaloptioner

Förslaget blev droppen för Spotify, enligt Martin Lorentzon.

”Det som fick bägaren att rinna över var när utredningens förslag till förändrad beskattning av personaloptioner kom. Spotify omfattas inte av förslaget alls! Politiken måste inse att vi konkurrerar om de bästa talangerna på en global marknad”, säger Martin Lorentzon.

”Vi kan inte tolka detta på annat sätt än att politiken inte anser att snabbväxande techbolag som konkurrerar på den globala talangmarknaden spelar en viktig roll för tillväxt och sysselsättning.”

Läs även: Spotifys grundare hotar med landsflykt

”Spotify har fått storhetsvansinne”. Lyssna även på veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/spotifyshallerbrandtalfranstartup-barrikadernaochnordnetblirriskkapitalister

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?