1515

Spotify går om Apple – blir störst på poddar i Sverige

Spotify går för första gången om Apple på podcastmarknaden i Sverige. Det konstaterar analysföretaget Mediavision, och tillägger att samma sak skett i Tyskland, Frankrike och Norge.

Apples vd Tim Cook och Daniel Ek, grundare och vd på Spotify.
Apples vd Tim Cook och Daniel Ek, grundare och vd på Spotify.

Spotifys SPOT +0,12% Dagens utveckling storsatsning på poddmarknaden ser ut att gå hem. I alla fall i Sverige och en rad andra länder.

Enligt konsult- och analysföretaget Mediavision gick den svenska streamingjätten för första gången om Apple AAPL -1,17% Dagens utveckling i Sverige under årets tredje kvartal. 

Det speglar Spotifys särställning som ljudplattform i Sverige.

Under perioden juli-september hade den svenska streamingjätten en daglig räckvidd på hela 42 procent av de svenska podcastlyssnarna. Det kan jämföras med en marknadsandel på 33 procent för Apple Podcasts. 

”Apples podcastapp har länge haft en särställning bland svenska podcastlyssnare, bland annat för att den är förinstallerad i hårdvara från Apple”, skriver Mediavision i ett pressmeddelande. 

Läs mer: Acast öppnar upp plattformen – låter vem som helst starta podd 

Den tredje största aktören är svenska Acast.

Detta är också ett tecken på att Apple möter ökande konkurrens både på hård- och mjukvarusidan, inte minst från Google.

Analys: Kinesiska Tiktok kan bli Spotifys största hot 

Generellt sett ökar podcastlyssnadet just nu mycket snabbt i Sverige. Under tredje kvartalet 2019 lyssnade nära 20 procent av 15–74-åringarna på podcasts en genomsnittlig dag. 

”Spotifys position som största plattform för podcastlyssnande i Sverige är intressant på flera sätt. Det speglar Spotifys särställning som ljudplattform i Sverige, där mer än hälften av alla 15–74-åringar har ett Spotify-konto. Men det är också ett tecken på att Apple möter ökande konkurrens både på hård- och mjukvarusidan, inte minst från Google. Iphone och apparna som finns förinstallerade där är inte längre guldstandard i Sverige. Det märks i både ljud- och videokonsumtionen”, säger Mediavisions vd Marie Nilsson i ett uttalande.

Läs mer: Netflix poddsatsar – ihop med Spotify 

Mediavision konstaterar även att Spotifys podcastsatsning också går hem i andra länder. Exempelvis rapporterade det amerikanska podcastmätföretaget Voxnest i förra veckan att Spotify nu har passerat Apple Podcasts som största lyssnarplattform i Tyskland, Frankrike och Norge, skriver man.

Att Spotify storsatsar på poddar är ingen hemlighet. Under det första halvåret 2019 har musikjätten investerat runt 3,8 miljarder kronor i tre poddcastingbolag: Anchor, en teknisk plattform för poddskapare, samt produktionsbolagen Gimlet Media och Parcast.

Analys: Spotify upp 16 procent – här är fyra ödesfrågor för framtiden

 


Innehåll från AdmincontrolAnnons

Transparens och kundfokus – Admincontrol lanserar automatiserad webshop

Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.
Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Admincontrol tillhandahåller plattformar och tekniska verktyg för styrelsearbete, due diligence och andra affärskritiska processer. För att göra kundresan ännu smidigare och mer transparent har de nu utvecklat en webshop – för att snabbt och på begäran kunna möta kundens behov.

– I dagens digitala samhälle vill vi kunna bemöta kunden on-demand utefter deras önskemål, säger Feras Ibrahim, affärsutvecklare, Admincontrol.

Admincontrol grundades 2005 i Norge och har idag över 100 medarbetare i Skandinavien, Storbritannien och Nederländerna. I produktportföljen finns bland annat datarum, som är en due diligence-plattform för M&A, kapitalanskaffning och rekonstruktioner. 

– Vid en M&A-process är det otroligt viktigt att ha en säker portal för delning av den konfidentiella information som finns mellan de olika parterna. Datarum är ett tryggt och användarvänligt verktyg för den typen av affärskritiska processer, säger Mari Nygård, Head of datarum, Admincontrol.

Tillgänglighet och transparens i fokus med nya webshopen

Admincontrol belyser vikten av tillgänglighet och transparens inför kunden. Som en naturlig utveckling av detta har de uppdaterat sin webshop till att bli automatiserad, lättnavigerad och med all nödvändig information tillgänglig.

Klicka här för att komma till Admincontrols Webshop 

– Vi hade en teori om att när det finns ett behov av att använda ett datarum behöver processen gå relativt fort. Vi vill väldigt gärna kunna erbjuda kunderna snabb och personlig service, något som möjliggörs med vår nya webshop, säger Mari Nygård.

– Vårt mål är att webshopen likt våra datarum ska vara användarvänlig och enkel att hantera, samtidigt som Datarummen erbjuder den avancerade funktionalitet som krävs vid due diligence-processer, säger Feras Ibrahim.

Inom ett år har den digitala försäljningen gått från 5% till 15 % av den totala försäljningen. 

Siktar på en majoritet digital försäljning

Eftersom M&A-processer kan variera i tid erbjuder Admincontrol en prenumerationsmodell där prisplanen löper månatligt – och prissättningen finns tillgänglig i webbshoppen. 

– I framtiden kommer sannolikt en majoritet av vår försäljning ske via webbshoppen och då vill vi att all information ska finnas där – enkelhet tillsammans med transparens har visat sig vara nyckeln till framgång, avslutar Feras Ibrahim.

 

Mer från Admincontrol

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Admincontrol och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?