1515
Annons

Spotify expanderar på 85 marknader: ”Når en miljard nya människor”

Spotify presenterade nyheter under måndagskvällen – bland annat nya ljudformat och smartare funktioner för kreatörer. Men allt överskuggades av Spotifys massiva expansion till 85 marknader med en miljard potentiella lyssnare. Aktien steg initialt 6 procent för att sedan falla tillbaka. 

Daniel Ek presenterade nyheter på Spotifys streamade event ”Stream on” under måndagskvällen. Superstjärnan Billie Eilish var en av artisterna som deltog och hyllade streamingtjänstens nya satsning på musik i bättre ljudkvalitet.
Daniel Ek presenterade nyheter på Spotifys streamade event ”Stream on” under måndagskvällen. Superstjärnan Billie Eilish var en av artisterna som deltog och hyllade streamingtjänstens nya satsning på musik i bättre ljudkvalitet.

85 nya marknader och Spotifys programvara på 36 nya språk. Det var två av de stora nyheterna som fick aktien att lyfta under måndagskvällen.

De nya marknaderna, många i Asien, Afrika och Karibien, har en total befolkning på omkring en miljard människor, enligt streamingjätten. 

Totalt finns den svenska musik- och poddtjänsten efter expansionen på 180 marknader.

”Fler lyssnare på vår plattform betyder fler tillfällen för artister och poddskapare att kunna leva på sin konst”, sa Alex Norström, Spotifys ”freemium business”-chef, i samband med eventet.

Läs mer: Svenska pensionsjättar täljer guld på Spotify – värdeökning med 500 procent

Enligt bolaget kommer hela den globala katalogen att finns tillgänglig från start på de nya marknaderna. Ett arbete ska också inledas för att lyfta fram lokala artister.

”Genom att ge oss in på nya marknader accelererar vi upptäckten av nya genrer, som k-pop och reggaeton”, skrev Spotify i sin kommunikation efter eventet.

Bland länderna i expansionen finns exempelvis Angola, Azerbadjan, Bangladesh, Elfenbenskusten, Nepal, Sri Lanka och Seychellerna.

Spotify kommer att lansera både gratisabonnemang och premiumkonton i ett antal utföranden, såsom singel- student- och familjeabonnemang.

Läs mer: Daniel Eks egna ord om höjda priset: Ett måste i Sverige

Spotify kallade sitt event ”Stream on” – en bandad produktion som under knappa två timmar presenterade nya och gamla siffror kring streaming och lät en lång rad chefer på bolaget berätta om sina respektive affärsområden.

En av nyheterna för ljudfantaster var satsningen på formatet Spotify hifi – musik med en högre kvalitet i nivå med cd. En prenumeration för användare som vill kunna lyssna på mer detaljrikt innehåll kommer att presenteras senare under året på utvalda marknader, meddelade bolaget.

Den amerikanska superstjärnan Billie Eilish hyllade satsningen med att säga att högre ljudkvalitet gör att lyssnare får höra musiken ”som artisterna vill att den ska höras”.

Spotifys stora satsning på podcasts kan knappt ha undgått någon och fick stor uppmärksamhet även under måndagskvällens event. 

Bolagets innehållschef Dawn Ostroff berättade bland annat om nya samarbeten kring unikt material, som till exempel en ny dramatiserad ljudserie inom superhjälte-genren.

Serien, ”Batman Unburied”, är del av Spotifys samarbete med DC Comics och beskrivs som en skräckblandad spänningsserie som kommer att dra nytta av moderna hörlurars surroundfunktion. I ett exempel nämndes hur karaktärer ska kunna viska saker i lyssnarens öra på ett ”väldigt skrämmande sätt”.

USA:s tidigare president Barack Obama och Bruce Springsteens samtal i poddformat var ett annat exempel som visades upp för tittarna.

Mindre intressant för gemene man, men desto mer intressant för artister och innehållskapare, var nyheter inom mjukvara för kreatörer.

Artister kommer att kunna göra mer visuellt och innehållsmässigt med sina egna sidor på Spotify, och för att marknadsföra sin musik mot redaktörer och algoritmer bakom populära låtlistor.

Poddare har också fått nya verktyg för att skapa innehåll, få det distribuerat och för att tjäna pengar på det genom avancerad annonsering. Poddar ska också kunna levereras med video.

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera