1515
Annons

Spotify expanderar på 85 marknader: ”Når en miljard nya människor”

Spotify presenterade nyheter under måndagskvällen – bland annat nya ljudformat och smartare funktioner för kreatörer. Men allt överskuggades av Spotifys massiva expansion till 85 marknader med en miljard potentiella lyssnare. Aktien steg initialt 6 procent för att sedan falla tillbaka. 

Daniel Ek presenterade nyheter på Spotifys streamade event ”Stream on” under måndagskvällen. Superstjärnan Billie Eilish var en av artisterna som deltog och hyllade streamingtjänstens nya satsning på musik i bättre ljudkvalitet.
Daniel Ek presenterade nyheter på Spotifys streamade event ”Stream on” under måndagskvällen. Superstjärnan Billie Eilish var en av artisterna som deltog och hyllade streamingtjänstens nya satsning på musik i bättre ljudkvalitet.

85 nya marknader och Spotifys SPOT -3,52% Dagens utveckling programvara på 36 nya språk. Det var två av de stora nyheterna som fick aktien att lyfta under måndagskvällen.

De nya marknaderna, många i Asien, Afrika och Karibien, har en total befolkning på omkring en miljard människor, enligt streamingjätten. 

Totalt finns den svenska musik- och poddtjänsten efter expansionen på 180 marknader.

”Fler lyssnare på vår plattform betyder fler tillfällen för artister och poddskapare att kunna leva på sin konst”, sa Alex Norström, Spotifys ”freemium business”-chef, i samband med eventet.

Läs mer: Svenska pensionsjättar täljer guld på Spotify – värdeökning med 500 procent

Enligt bolaget kommer hela den globala katalogen att finns tillgänglig från start på de nya marknaderna. Ett arbete ska också inledas för att lyfta fram lokala artister.

”Genom att ge oss in på nya marknader accelererar vi upptäckten av nya genrer, som k-pop och reggaeton”, skrev Spotify i sin kommunikation efter eventet.

Bland länderna i expansionen finns exempelvis Angola, Azerbadjan, Bangladesh, Elfenbenskusten, Nepal, Sri Lanka och Seychellerna.

Spotify kommer att lansera både gratisabonnemang och premiumkonton i ett antal utföranden, såsom singel- student- och familjeabonnemang.

Läs mer: Daniel Eks egna ord om höjda priset: Ett måste i Sverige

Spotify kallade sitt event ”Stream on” – en bandad produktion som under knappa två timmar presenterade nya och gamla siffror kring streaming och lät en lång rad chefer på bolaget berätta om sina respektive affärsområden.

En av nyheterna för ljudfantaster var satsningen på formatet Spotify hifi – musik med en högre kvalitet i nivå med cd. En prenumeration för användare som vill kunna lyssna på mer detaljrikt innehåll kommer att presenteras senare under året på utvalda marknader, meddelade bolaget.

Den amerikanska superstjärnan Billie Eilish hyllade satsningen med att säga att högre ljudkvalitet gör att lyssnare får höra musiken ”som artisterna vill att den ska höras”.

Spotifys stora satsning på podcasts kan knappt ha undgått någon och fick stor uppmärksamhet även under måndagskvällens event. 

Bolagets innehållschef Dawn Ostroff berättade bland annat om nya samarbeten kring unikt material, som till exempel en ny dramatiserad ljudserie inom superhjälte-genren.

Serien, ”Batman Unburied”, är del av Spotifys samarbete med DC Comics och beskrivs som en skräckblandad spänningsserie som kommer att dra nytta av moderna hörlurars surroundfunktion. I ett exempel nämndes hur karaktärer ska kunna viska saker i lyssnarens öra på ett ”väldigt skrämmande sätt”.

USA:s tidigare president Barack Obama och Bruce Springsteens samtal i poddformat var ett annat exempel som visades upp för tittarna.

Mindre intressant för gemene man, men desto mer intressant för artister och innehållskapare, var nyheter inom mjukvara för kreatörer.

Artister kommer att kunna göra mer visuellt och innehållsmässigt med sina egna sidor på Spotify, och för att marknadsföra sin musik mot redaktörer och algoritmer bakom populära låtlistor.

Poddare har också fått nya verktyg för att skapa innehåll, få det distribuerat och för att tjäna pengar på det genom avancerad annonsering. Poddar ska också kunna levereras med video.


Innehåll från GetacceptAnnons

Här är årets 5 trender som kommer att boosta din digitala försäljning

Medan världen av pandemiska skäl gått i dvala, snurrar den digitala utvecklingen snabbare än någonsin. De flesta tycker att denna digitala revolution är positiv, även om det såklart kan vara svårt att ibland hänga med i svängarna. Allting pekar dock på att den digitala snurran kommer fortsätta spinna och redan inom tre år kommer 80% av all B2B-försäljning att ske digitalt. Nu är det hög tid att som företag börja anpassa sig därefter.

Hur ska man då veta hur man ska förhålla sig för att lyckas i denna förändring? Det digitala sälj- och e-signeringsverktyget GetAccept listar här de 5 största digitala trenderna att ta fasta på för att lyckas med sin försäljning 2022. 

1. Bästa köpupplevelsen

B2B-köpprocessen har förändrats markant de senaste åren. I stil med B2C-köpprocessen så ser man tendenser till ett ökat intresse för digitala kanaler. B2B-köpare förväntar sig en liknande kundupplevelse som de är vana vid som privata konsumenter. Enligt Gartner lägger B2B-köpare cirka 17% av sin tid på att prata med potentiella leverantörer, och tar ungefär 60% av besluten helt själva genom att göra research och läsa rekommendationer. För att förstå det nya köpbeteendet behöver vi först bena ut vem köparen faktiskt är, vilket såklart kan vara svårt att tyda då stor del av kundresan sker innan kontakt med säljaren. I och med att köpprocessen har blivit mer digital, och med fler intressenter involverade, behöver också arbetssättet förändras. För att få rätsida på detta har konceptet digitala säljrum blivit en del av räddningen. Vilket i korta drag är en digital microsajt där man kan samla allt som är kopplat till en specifik affär och få en större förståelse för kundens köpprocess. De som kan erbjuda den bästa digital köpupplevelsen kommer stå som vinnare framöver!

2. AI-automatisering 

AI skrämmer många säljare med risken att bli utbytt. Men AI kan som tur är inte ersätta människan, då den saknar empati och förmågan att kontrollera kunddialoger utanför det digitala säljrummet. Något AI faktiskt kan göra för säljchefer är att bidra till intern coachning av medarbetare. När alltmer arbete sker digitalt behövs nya verktyg för att kunna ta del av alla säljmöten – men också för att följa och utvärdera säljarnas utveckling. Med hjälp av AI kan man analysera hur kunder beter sig i möten och på så vis sätta mål och följa upp på ett sätt som inte varit möjligt tidigare!

3. Sälj med video

Video är ett kommunikationsmedel som används alltmer och Facebook spår bland annat att större delen av deras innehåll kommer att vara i videoformat inom ett par år. Vidare har video blivit ett av de populäraste sätten att ta till sig information på nätet. Genom att arbeta aktivt med video i säljprocessen kan du föra fram ett kraftfullare och mer levande budskap jämfört med ett mejl eller en PDF och vara personlig på ett sätt som får er att sticka ut i bruset. Videotrenden kan helt enkelt öka sannolikheten till en affär om videon bifogas tillsammans med era säljdokument. 

4. Sälj på rekommendation

Idag betygsätter vi ofta de produkter och tjänster vi tar del av: taxiresor, matupplevelser och produkter utvärderas löpande. Säljbranschen har ännu inte tagit steget in i denna kultur, men det finns mycket här att hämta. Kundens omdöme om dig kan faktiskt ses som ett sätt att sälja in dig själv till nya potentiella kunder, utan att behöva göra hela jobbet själv. Tills vidare kan du passa på att be dina kunder rekommendera dig på LinkedIn. Vilket blir ett kvitto och som stärker ditt eget varumärke.

5. Digitala säljrum

Det digitala säljrummet, som nämndes redan under den första trenden, är inte längre något som undantagsvis används i säljprocesser. I en verklighet där alla branscher arbetar mer eller mindre digitalt, blir det digitala säljrummet avgörande för om du ska ro i hamn dina affärer eller inte. Detta trendiga koncept är alltså ett digitalt delat utrymme, där du samlar alla komponenter som rör en affär. Via ett digitalt säljrum kan säljare interagera, kommunicera och förhandla med potentiella köpare. I realtid. Det digitala säljrummet skapar med andra ord en unik och personlig köpupplevelse genom att erbjuda ett gemensamt ställe där allt försäljnings- och presentationsmaterial, offerter och kundcase med mera samlas med enkel åtkomst för både säljare och köpare.  

På så sätt kan alla parallella dialoger och långa emailtrådar mellan olika personer i en säljprocess, under och mellan möten, reduceras och effektiviseras.

Läs mer om digitala säljrum här (på engelska) 

Lär mer om GetAccept och hur de förbättrar den digitala köpupplevelsen 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?