1515

Spotify expanderar på 85 marknader: ”Når en miljard nya människor”

Spotify presenterade nyheter under måndagskvällen – bland annat nya ljudformat och smartare funktioner för kreatörer. Men allt överskuggades av Spotifys massiva expansion till 85 marknader med en miljard potentiella lyssnare. Aktien steg initialt 6 procent för att sedan falla tillbaka. 

Daniel Ek presenterade nyheter på Spotifys streamade event ”Stream on” under måndagskvällen. Superstjärnan Billie Eilish var en av artisterna som deltog och hyllade streamingtjänstens nya satsning på musik i bättre ljudkvalitet.
Daniel Ek presenterade nyheter på Spotifys streamade event ”Stream on” under måndagskvällen. Superstjärnan Billie Eilish var en av artisterna som deltog och hyllade streamingtjänstens nya satsning på musik i bättre ljudkvalitet.

85 nya marknader och Spotifys programvara på 36 nya språk. Det var två av de stora nyheterna som fick aktien att lyfta under måndagskvällen.

De nya marknaderna, många i Asien, Afrika och Karibien, har en total befolkning på omkring en miljard människor, enligt streamingjätten. 

Totalt finns den svenska musik- och poddtjänsten efter expansionen på 180 marknader.

”Fler lyssnare på vår plattform betyder fler tillfällen för artister och poddskapare att kunna leva på sin konst”, sa Alex Norström, Spotifys ”freemium business”-chef, i samband med eventet.

Läs mer: Svenska pensionsjättar täljer guld på Spotify – värdeökning med 500 procent

Enligt bolaget kommer hela den globala katalogen att finns tillgänglig från start på de nya marknaderna. Ett arbete ska också inledas för att lyfta fram lokala artister.

”Genom att ge oss in på nya marknader accelererar vi upptäckten av nya genrer, som k-pop och reggaeton”, skrev Spotify i sin kommunikation efter eventet.

Bland länderna i expansionen finns exempelvis Angola, Azerbadjan, Bangladesh, Elfenbenskusten, Nepal, Sri Lanka och Seychellerna.

Spotify kommer att lansera både gratisabonnemang och premiumkonton i ett antal utföranden, såsom singel- student- och familjeabonnemang.

Läs mer: Daniel Eks egna ord om höjda priset: Ett måste i Sverige

Spotify kallade sitt event ”Stream on” – en bandad produktion som under knappa två timmar presenterade nya och gamla siffror kring streaming och lät en lång rad chefer på bolaget berätta om sina respektive affärsområden.

En av nyheterna för ljudfantaster var satsningen på formatet Spotify hifi – musik med en högre kvalitet i nivå med cd. En prenumeration för användare som vill kunna lyssna på mer detaljrikt innehåll kommer att presenteras senare under året på utvalda marknader, meddelade bolaget.

Den amerikanska superstjärnan Billie Eilish hyllade satsningen med att säga att högre ljudkvalitet gör att lyssnare får höra musiken ”som artisterna vill att den ska höras”.

Spotifys stora satsning på podcasts kan knappt ha undgått någon och fick stor uppmärksamhet även under måndagskvällens event. 

Bolagets innehållschef Dawn Ostroff berättade bland annat om nya samarbeten kring unikt material, som till exempel en ny dramatiserad ljudserie inom superhjälte-genren.

Serien, ”Batman Unburied”, är del av Spotifys samarbete med DC Comics och beskrivs som en skräckblandad spänningsserie som kommer att dra nytta av moderna hörlurars surroundfunktion. I ett exempel nämndes hur karaktärer ska kunna viska saker i lyssnarens öra på ett ”väldigt skrämmande sätt”.

USA:s tidigare president Barack Obama och Bruce Springsteens samtal i poddformat var ett annat exempel som visades upp för tittarna.

Mindre intressant för gemene man, men desto mer intressant för artister och innehållskapare, var nyheter inom mjukvara för kreatörer.

Artister kommer att kunna göra mer visuellt och innehållsmässigt med sina egna sidor på Spotify, och för att marknadsföra sin musik mot redaktörer och algoritmer bakom populära låtlistor.

Poddare har också fått nya verktyg för att skapa innehåll, få det distribuerat och för att tjäna pengar på det genom avancerad annonsering. Poddar ska också kunna levereras med video.


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?