1515

Spotify efter jättelånet: "Ribban höjs en nivå nu"

Med sitt nya jättelån kommer Spotify knappast att plöja ner mindre pengar i att utveckla sin streamingapp. Och snart kommer nyförvärven av Soundwave och Cord Project börja märkas av för användare, säger produktchef Gustav Söderström.

Gustav Söderström var med och presenterade en rad nya Spotify-funktioner i New York förra våren.
Gustav Söderström var med och presenterade en rad nya Spotify-funktioner i New York förra våren.Foto:Spotify

Spotify tog i förra veckan sats med ett lån på 1 miljard dollar, pengar som blir dyrare att återbetala ju längre en börsnotering dröjer.

Läs mer: Spotify tar jättelån – fyller på med 8 miljarder

Vad pengarna ska gå till – att finansiera bolagets höga kostnader eller till och med förvärv av Soundcloud, Tidal eller Pandora – är oklart. Men Spotify kommer inte att slå av på takten vad gäller att förbättra lyssnarupplevelsen. Det säger bolagets produktchef Gustav Söderström till Di Digital.

”Ser du någon tjänst som du använder som inte har varit aggressiv i produktutveckling de senaste åren? Facebook ser inte ut någonting som det gjorde för tre–fyra år sedan. Spotify är  ändå ganska likt vad det var för fem år sedan – lite för likt, tror jag", säger han.

Kostnader för produktutveckling är enligt Spotifys senaste årsredovisning den främsta förklaringen till att bolagets bruttovinst på 1,9 miljarder kronor under 2014 till slut resulterade i en rörelseförlust på 1,5 miljard kronor. Detta bland annat till följd av att bolaget köpte dataanalystjänsten Echo Nest.

”Ribban kommer att höjas en nivå nu när världens bästa produktbolag, i alla fall inom vissa områden (Google och Apple, red:s anm.), är med och tävlar. Sedan kanske inte de sätter sina bästa personer på det, men det är väldigt duktiga bolag”, säger Gustav Söderström.

Läs mer: Spotify betalade en halv miljard för The Echo Nest

I januari köpte Spotify ljudmeddelandetjänsten Cord Project och Soundwave, en tjänst som analyserar musikkonsumenters lyssningsmönster.

Gustav Söderström bekräftar att det rörde sig om förvärv där Spotify inte bara köpte upp bolagen utan även anställde deras personal för att integrera deras kompetens i verksamheten. De anställda hos det tidigare Dublin-baserade Cord Project har nu Stockholm som hemvist, medan Soundwave-medarbetarna fortsätter att jobba från New York.

”De hade mycket generell talang, men också mycket specifik kunskap som var intressant för oss. Vi kommer att använda deras talang på olika sätt, och gör det redan. Man kommer nog att se produkter som de har jobbat på ganska snart”, säger Gustav Söderström.

De senaste veckorna har Spotify släppt sin videotjänst till ett allt större antal användare. Prenumeranter i Sverige kan till exempel titta på videoinnehåll från leverantörer som Viaplay Fotboll och Aftonbladet.

Gustav Söderström beskriver dock Spotifys videosatsning som ett komplement till musiktjänsten.

”Att lyssna på en låt och sedan se lite Game of Thrones är inte vår grej. Det är inte där vi kommer att hamna. Däremot är det ganska uppenbart att ett visst typ av innehåll passar i Spotify. Vi har testat oss fram en hel del.”

Ska Spotify-prenumeranter se sig själva som abonnenter hos till exempel Viaplay?

”Nej, eftersom du inte är det i deras mening. Du är abonnent hos Spotify, som licensierar innehåll från Viaplay och en massa andra tjänster. Kunden måste se oss som något unikt. Vi vill inte att de ska se oss som sin kabel-tv, mest för att vi aldrig kommer att uppfylla det behovet med priset på våra abonnemang.”


Innehåll från Snowflake TechnologyAnnons

Powered by Snowflake banar väg för innovation

I dagarna är det dags för andra omgången av Data Cloud-företaget Snowflakes innovationstävling Global Startup Challenge. Med en investeringspott på en miljon dollar riktar sig tävlingen till entreprenörer och startups inom tech, som skapar – eller tänker skapa – innovation inom molnlösningar på Snowflakes plattform. Nu lanseras också programmet Powered by Snowflake, med syftet att förenkla att föra nya innovationer till marknaden.

Skicka in ert bidrag till Global Startup Challenge 

Snowflake Startup Challenge samlar startupföretag i tidig fas för att bygga innovativa applikationer och produkter som drivs av Snowflakes datamoln. Global Startup Challenge hölls första gången 2020 och fick ett enormt gensvar, med hundratals ansökningar från över 50 länder. I år kommer tre finalister att få dela på den en miljon dollar stora prispotten och kommer därtill att få ett visst marknadsföringsstöd av marknadsledande Snowflake. 

– Snowflake Startup Challenge är utformad för att uppmärksamma innovationen i vårt fantastiska startup-community och är en plats där startups från hela världen visar upp alla de kreativa möjligheter som finns för att skapa banbrytande innovationer. Vi var så imponerade av allas idéer 2020 att vi nu verkligen ser fram emot att ta del av årets spännande bidrag. Vi vill därför uppmana så många som möjligt att skicka in sina idéer till oss, säger Tobias Åhlin, Account Executive Sweden, Snowflake. 

Snabbare leverera applikationer i molnet

Ytterligare ett led i Snowflakes innovationssatsning är programmet Powered by Snowflake. Tobias förklarar att syftet med programmet är att ge partnerföretag och applikationsutvecklare möjligheten att snabbare och enklare leverera sina applikationer i molnet. 

– Powered by Snowflake har utvecklats efter feedback från hundratals företag, stora som små, som har använt våra lösningar för att utveckla unika och nyskapande molnlösningar. Förhoppningen är att förenkla processen med att föra ut revolutionerande idéer på marknaden, korta time-to-market och därmed öka tillväxten.

Värdefulla tips för en framgångsrik startup

Tack vare designresurser från Snowflake  – inklusive tekniska experter, workshops och utvecklingsstöd kring dataarkitekturer – möjliggör den nya partnertjänsten för användarna att bygga bättre applikationer, med snabbare utvecklingstid. För att ytterligare optimera arbetet bistår Snowflake också med specialiserade supporttekniker.

– Att sedan omsätta sina innovationer till en framgångsrik affärsverksamhet kan emellertid vara en utmaning. Därför driver vi tillsammans med våra partners också kampanjer av olika slag för att öka produkternas synlighet. Vi har också tagit fram fem värdefulla tips för de som vill bygga en riktigt framgångsrik startup, säger Tobias.

Läs Snowflakes 5 tips för att bygga en framgångsrik startup 

BlackRock vill göra data mer tillgängliga

Som medgrundare till Powered by Snowflake har Snowflake flera framstående aktörer, såsom BlackRock, Adobe, Instacart och Lacework, som redan har tagit tillfället i akt att börja bygga kraftfulla produkter. BlackRock, en ledande aktör inom kapitalförvaltning, har exempelvis utvecklat finanslösningen Aladdin Data Cloud som drivs av Snowflake.

– Vi valde Snowflakes lösning för den unika förmågan att möta de olika kraven hos Aladdin-kunderna. Med programmet Powered by Snowflake tar vi Aladdin Data Cloud till marknaden för att tillgodose de växande behoven i investeringsbranschen med målet att göra data mer tillgängliga och användbara, säger Daniel Gourvitch, Global Head of Platform, Aladdin.

Adobe bygger effektiva och skalbara kampanjer

En annan av grundarna är Adobe som använder Powered by Snowflake för sina Adobe Experience Cloud-applikationer – vilket gör produktteamet på Adobe både snabbare och mer flexibelt.

– Adobe samarbetar med Snowflake för att bygga applikationer som driver interaktiva och användarfokuserade kampanjer som är effektiva och skalbara. Powered by Snowflake-programmet gör att vi kan använda en applikation för många fler användningsområden tack vare enhetlig teknik och att vi snabbt kan leverera personanpassade kundresor i stor skala, säger Adobes VP for Product, Sundeep Parsa.

För att bli Snowflake-partner med tillgång till Snowflakes resurser och Powered by Snowflake, gå in på www.snowflake.com/partners/poweredbysnowflake 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake Technology och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?