1515

Nu lanseras Spotify-dödaren Youtube Music i Sverige

På måndagskvällen lanserar Google sin musiktjänst Youtube Music i Sverige. För samma prenumerationsavgift som Spotify kan Youtube Music bli den svenska musiktjänstens största hot.

Youtube Music lanseras i Sverige.
Youtube Music lanseras i Sverige.Foto:pressbild

I mitten av maj började Google rulla ut Youtube Music i USA, Australien, Nya Zeeland, Mexiko and Sydkorea. Techjätten har haft andra musiksatsningar innan denna, som Google Play, men Youtube Music är definitivt den största. Genom att erbjuda både en gratistjänst med reklam och en premiumtjänst för cirka 10 dollar i månaden, kommer den att direkt konkurrera med Spotify.

Arbetet med den nya musikstreamingstjänsten har pågått i cirka 14 månader och den släpps nu i ytterligare några utvalda marknader – däribland Sverige där tjänsten går live under måndagskvällen.

Di Digital har fått testa Youtube Music Premium inför lanseringen. I stora drag liknar appen Spotifys och med hjälp av lokala experter på Youtube innehåller den en stor katalog med svenska artister. Förutom musiken finns även självklart musikvideo och även annat extramaterial som intervjuer med artister. Enligt Youtubes produktchef för  musik T. Jay Fowler så kommer man att investera kraftigt i marknadsföring i alla de länder där tjänsten lanseras, inklusive Sverige.

”Vi bygger inte en ”byt-till-oss”-kampanj från dag ett, utan vi vänder oss till Youtube-användare och självklart kommer vi att också att uppmuntra alla att ladda ner och testa tjänsten. Vi tror att vi kan ge en fantastisk tjänst för personer i Sverige. Allt finns där”, säger T. Jay Fowler till Di Digital. 

Youtubes intäkter genereras till största del av reklam som visas för bolagets 1,3 miljarder användare. Men för sin musiktjänst är reklamintäkterna något som Youtube är villig att minska på, efter påtryckningar från skivbolagen. För en prenumerationsavgift på 99 kronor i månaden kommer svenska användare kunna slippa reklamen.

”Självklart ger prenumerationstjänster mer pengar till skivbolagen. Men vi tror verkligen att vårt fokus ska ligga på konsumenten, både nu och i framtiden”, säger Lyor Cohen,  global chef för Youtube Music.

”På många sätt tror jag att det här är kritiskt för musikbranschen. En av mina största rädslor har varit att distributionen av musik ska bli väldigt konsoliderad. Den bästa möjligheten för artisterna och för skivbolagen är att ha flera aktörer inom distribution. Om den är för konsoliderad så finns det risk för att värdet hamnar enbart i distributionen”, fortsätter han.  

Lyor Cohen är efter över 30 år i musiksvängen numera global chef för Youtube Music.
Lyor Cohen är efter över 30 år i musiksvängen numera global chef för Youtube Music.Foto:Joey Abrait

Lyor Cohen är ett känt namn i musiksvängen. Bland annat ansvarade han för Warner Musics förhandlingar som ledde till att skivjättens artister började synas på Youtube 2006 och senare för avtalet mellan Warner och Spotify inför den svenska musiktjänstens USA-lansering. Det var efter att ha drivit den egna musikagenturen 300, med backning av bland annat Google, som han tillsattes som Youtubes globala musikchef i slutet av 2016. 

Läs även: Di Weekends intervju med Lyor Cohen – Hiphopens oväntade innovatör

Youtube som betalade enbart 856 miljoner dollar, motsvarande 7,3 miljarder kronor, i rättigheter till musikbolagen i fjol kommer att få se den siffran öka. I jämförelse betalade Spotify närmare 23,7 miljarder kronor, i musikrättigheter 2016. 

”I jämförelse är Spotify och Apple de klassiska återförsäljare där musikskaparna faktiskt inte vet vilka deras konsumenter är. Om man tittar på Snapchat och Instagram är de klassiska sociala medieplattformar. Det enda stället där skivbolag och artister kan göra allt på samma gång, tjäna pengar, få vetskap om konsumenten och interagera socialt med sin publik är på Youtube”, säger Lyor Cohen. 

På ett liknande sätt som Spotify har Youtube Music sina egna listor, med alltifrån ny musik till listor som Feelgood EDM. På sin hotlist har Youtube Music även de senaste musikvideorna.

Youtube Musics app har liknande utbud som Spotifys app.
Youtube Musics app har liknande utbud som Spotifys app.Foto:pressbild

Det som skiljer Spotify och Youtube Music mest åt är möjligtvis sökfunktionen. Genom att använda Youtubes framtagna sökmotor och förfinat den över tid, har bolaget möjliggjort sökningar på låtar utan att uppge namnet på dem.

På Di Digital testar vi sökfunktionen i Youtube Music med textraden "ge mig arsenik". Låten "Känn ingen sorg för mig Göteborg" dyker upp som nummer två i låtlistan efter Håkan Hellströms demo "Ge mig arsenik" från 1999. 

Vi gör ett par andra sökningar som "jag måste bort från alla krav" och Towa Carsons "Jag måste ge mig av" dyker korrekt upp. Söker även på "hipster med vissling" och ”Young Folks” med Peter Bjorn and John är ett av toppresultaten.

På Spotify dyker inga resultat upp för samma sökningar. 


Innehåll från SavelendAnnons

Efter lyckade börsintroduktionen, nu satsar SaveLend på att ytterligare öka verksamheten

Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.
Ludwig Pettersson, VD och grundare av SaveLend.

När fintechbolaget SaveLend börsnoterades 9 juni var det övertecknat till 682 procent – och i första dagens handel tog aktiekursen ett glädjeskutt på 74 procent.

Men nu när yran lagt sig och vardagen tagit vid, lägger bolagets VD Ludwig Pettersson ut kursen framåt.

– Nu ska vi börja jobba ordentligt. Vi ska överträffa våra finansiella mål, något vi är väldigt komfortabla med att vi kommer att göra, och dessutom göra förvärv på vägen som hjälper oss att bli större, säger han. 

SaveLend tillhandahåller två plattformar. Den ena är en investeringsplattform där investerare kopplas samman med låntagare utan att de traditionella bankerna kopplas in. Tillvägagångssättet kallas för peer-to-peer, eller P2P, och har vuxit i popularitet de senaste åren. Den andra är en faktureringsplattform som består av ett komplett faktureringssystem, innehållandes bland annat kundreskontra, avisering, betaltjänster, inkasso och finansieringslösningar. 

Företaget grundades 2014 av Ludwig Pettersson, och 9 juni nåddes ett viktigt delmål på SaveLends resa då man noterades på Nasdaq First North Growth. 

– Det var ett stort intresse på förhand och det var 682 procent övertecknat. Sedan blev det en bra start första dagen. Vi är nöjda, säger han. 

Bolaget tillfördes med noteringen cirka 1220 nya aktieägare och en emissionslikvid om cirka 50 miljoner kronor.

Börsnotering bra för tillväxten

Att vara noterade på Nasdaq är något som kommer att hjälpa SaveLend på den fortsatta tillväxtresan.

– Det stärker absolut vårt varumärke. Det underlättar när vi ska expandera ute i Europa att ha varumärket ”Nasdaq listed” i ryggen och att vi därigenom har gått igenom en noteringsprocess, säger Ludwig Pettersson. 

SaveLend har växt kontinuerligt sedan lanseringen 2014 och 2020 tog det fart ordentligt. Man uppnådde då 1 miljon hanterade fakturor i faktureringsplattformen, en ökning med 400 procent sedan 2018. Under fjärde kvartalet 2020 omsatte SaveLend-koncernen 17,3 miljoner kronor, vilket var 48 procent mer än samma period 2019. Under första kvartalet i år ökade omsättningen med 57 procent jämfört med samma period förra året. 

Den genomsnittliga årsavkastningen för plattformens investerare har varit över 9 procent sedan starten och tillväxten i kapital på investeringsplattformen har de två senaste räkenskapsåren varit 150 procent.

– Vi är på en stark tillväxtmarknad i Sverige, i Europa och globalt. Tillväxten av nya kunder är stor, säger han.

Personlig seger

Att vara börsnoterad innebär också större krav på företaget, något som Ludwig Pettersson välkomnar.

– Vi gillar den ökade transparensen som det innebär att vara noterad. Vi vill ge våra investerare en större inblick i vår verksamhet, säger han.

För Ludwig Pettersson är börsnoteringen också en personlig seger. För många år sedan, i begynnelsen av sin karriär som entreprenör, lovade han sig själv att ta ett bolag till börsen innan han fyller 30. Det lyckades han med, med två månaders marginal.

– Det är kul och man njuter några dagar, men sedan är man tillbaka på jobbet och arbetar mot nästa mål. Där är jag nu, avslutar han.

Läs mer om SaveLend på www.savelend.se 

 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?