1515
Annons

Spotify betalar en miljard i royalties efter förlikning

Spotify ska betala ut närmare en miljard kronor i uteblivna royalties till låtskrivare i USA. Detta sedan musikjätten pressat på för en förlikning i domstol.

Spotifys vd och grundare Daniel Ek.
Spotifys vd och grundare Daniel Ek.Foto:Ilya S. Savenok

Den svenska musikjätten Spotify ska betala närmare en miljard kronor, eller 112 miljoner dollar, efter ett förlikningsavtal i USA under onsdagen. Detta efter en grupptalan bestående av två stämningsansökningar som båda hävdat att låtskrivare inte fått tillräckligt mycket royalties för den musik som strömmats på tjänsten, enligt amerikanska Cnet.

Beskedet har inte haft någon större invesrkan på Spotifys aktiekurs, som steg något i den inledande handeln under torsdagen. Följ kursen här.

Den ena stämningsansökningen härrör från David Lowery, en rättighetsförespråkare för bandet Camper Van Beethoven, och den andra från Melissa Ferrick, en låtskrivare och ägare till ett musikförlag. De har båda hävdat att Spotify inte har säkrat rätt licenser för låtskrivarnas alster. Melissa Ferrick har även gått så långt som att anklaga Spotify för ”grovt upphovsrättsintrång” (wholesale copyright infringement).

Förlikningen innebär att Spotify ska betala 380 Mkr i kontanter. Resten betalas ut som en del av Spotifys kontinueriga royaltybetalningar. Domaren Alison Nathan, vid en tingsrätt i New Yorks södra distrikt, beskrev beloppet som en ”betydande kompensation” för de berörda artisterna.

Läs mer: Skivjätten Warner storsäljer i Spotify 

Förlikningen ses av många som en seger för Spotify, som velat nå en uppgörelse i fallet.

Avtalet kritiserades genast av musikförlaget Wixen, som beskrev förlikningen som "ett frikort för uppsåtlig överträdelse". I januari i år begärde Wixen själva ett skadestånd från Spotify på hela 14 miljarder kronor, eller 1,6 miljarder dollar, för drygt 10 000 låtar. Wixen har bland annat royaltyansvar för Neil Young och Janis Joplins musik.

Spotify har två andra utestående stämningsansökningar gällande upphovsrättsliga frågor. En drivs av Bob Gaudio, grundaren bakom bandet Four Seasons, och den andra av country musik-förlaget Bluewater Music Services Corporation.

Läs mer: Spotify växer i LA – betalar 600 miljoner för nytt kontor 

Allt detta sker samtidigt som musikförlagsbranschen rör sig från en upphovsstruktur baserad på radio och skivförsäljning – till en som baseras på strömmade musiktjänster som Spotify och Apple Music. Ett nytt lagförslag vid namn Music Modernization Act kan dock snart förenkla copyright-reglerna och minska behovet av rättsliga tvister. Det nya systemet har redan godkänts av det amerikanska representanthuset och nu väntar ett beslut i senaten.

Di Digital har sökt Spotify som avstått från att kommentera ärendet. 

Läs mer: Efter börsnoteringen – Spotify når 75 miljoner prenumeranter 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera