1515

"Spotify är på väg att växa ur Sverige"

Sveriges bild som tekniknation är starkt förknippad med Spotify. Det är dags att beslutsfattarna inser det och agerar innan det är försent, skriver Di Digitals Viktor Ström. 

Viktor Ström, reporter på Di Digital.
Viktor Ström, reporter på Di Digital.

Spotify fyller på kassan med en miljard dollar. Det kan jämföras med att alla svenska startupbolag tillsammans tog in 1,1 miljarder dollar i nytt kapital i fjol. Ännu mer slående blir siffrorna när man tar hänsyn till att hälften av all finansiering i fjol gick till Spotify. Den finansieringsrunda som bolaget nu tagit in är med andra ord dubbelt så stor som vad alla svenska startupbolag tog in tillsammans i fjol.

Hajpen runt Sverige (och Stockholm) som teknikhubb handlar till stor del om Spotify. Visst finns ett växande ekosystem och många lovande bolag men om vi är riktigt ärliga så är det Spotify som drar världens strålkastarljus mot Sverige. Särskilt efter att King och Minecraft sålts. 

Spotifys framgångar har gett bolagets svenska investerare fin avkastning, det har gett Sverige bra reklam och lockat mängder av talanger till Stockholm. Men den senaste finansieringsrundan sätter fingret på en ömmande punkt: Spotify är på väg att växa ur Sverige. 

Huvudkontoret ligger visserligen i Stockholm. Men hur länge till?

Daniel Ek har visserligen varit tydlig med att han vill bygga ett europeiskt storföretag. Men lånerundan som nu görs pekar tydligt västerut. Inga svenska investerare finns med och en börsnotering ser oundviklig ut givet lånevillkoren. När Spotify börsnoteras inom ett par år blir det tveklöst i USA. Då kommer också de tidiga svenska investerarna att sälja av sina aktier. Kopplingen till Sverige blir då allt lösare. 

Huvudkontoret ligger visserligen i Stockholm. Men hur länge till? När politikerna undantar Spotify från de nya optionsreglerna och bostadskrisen i Stockholm inte närmar sig någon lösning är det nästan som att man vill göra det omöjligt att driva stora, snabbväxande internetbolag här.

Sveriges framgång som startupregion står och faller till stor del med Spotify. Det är hög tid att beslutsfattarna inser det – och agerar därefter. 

Mer om Spotifys nya miljarder i veckans Digitalpodden:


http://embed.acast.com/digitalpodden/spotifysnyamiljarder-kinneviksrobotsatsningochvirtualreality-explosion

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl


Innehåll från WebbhusetAnnons

Outl1:s nya e-handelslösning har gett effektivare administration, ökad omsättning och bättre användarupplevelse

Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.
Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1.

Med hjälp av Webbhuset kunde Outl1, på bara tre månader, byta ut sin gamla e-handelslösning och lansera sin nya. En systemlösning som hjälpt dem att effektivisera digitala processer, få kvalitativ data i realtid och maximera kundnyttan.

– Vi jobbar med Magento som plattform, och strukturen i vår gamla e-handelslösning gjorde att vi inte kunde vara så dynamiska som vi ville vara. Vi märkte också att vår gamla lösning inte kunde hänga med när vi behövde skala upp. Vi började leta efter en ny samarbetspartner för en smartare e-handelslösning kring Magento som kunde vara lika snabbfotad som oss och som kunde följa med oss i vår framtida utvecklingsresa, säger Aram Soltani, Head of E-commerce & Marketing på Outl1. 

Det som var absolut viktigast för Outl1, när de letade ny leverantör, var att hitta en stabil partner med egen expertis.  

– Vi satte stort värde i att Webbhuset har lång erfarenhet av Magento och bara har inhouse-utvecklare till skillnad från många andra aktörer på marknaden. Webbhusets genuina intresse för helheten i Outl1:s affär och inte endast fokuserat på själva sajten har bidragit såväl till ett effektivt samarbete som en bättre slutprodukt. Erfarenhet av att jobba med större e-handelsbolag med stora trafikvolymer, hög konvertering och stora orderflöden, var såklart en extra trygghet i val av partner när vi bestämt oss för att göra stora investeringar för att få en till en lösning som är verkligt skalbar och framtidssäkrad 

Outl1 erbjuder produkter med hög kvalité till konkurrenskraftiga priser inom framför allt hem,  hushåll, trädgård, sport och fritid via nätet. Företaget har funnits sedan 2014 och har sedan dess etablerat sig som en självklar destination i sin nisch med en stark marknadsposition på den svenska marknaden.

– Vi har haft en fantastisk tillväxtresa under de senaste åren och tillslut blev vår plattform en bromskloss. Med vår nya lösning kan vi koppla ihop flera av våra affärssystem, effektivisera vår administration och hantera mycket större flöden än tidigare. Vi kan exempelvis synka order, lager och frakt i realtid, få kvalitativ data snabbare vilket gör att vi kan vara mer proaktiva än tidigare. Våra kunder möts idag av en mer lättnavigerad, snabbare webbplats med ett lagersaldo som hela tiden är korrekt. Vi har exempelvis kunnat automatisera allt som rör förbokningar för att kunna ge kunden en bättre service.

Att få tillgång till ett system som kan implementera det senaste inom digitalisering och e-handel nu och framöver var ett av de krav som Outl1 hade på sin nya e-handelslösning.  

– Vi har en tät dialog med Webbhuset när det kommer till ny funktionalitet. De är mycket proaktiva och kommer med många innovativa lösningar som fungerar för vår verksamhet. Vi gick live i mars och det har fungerat otroligt smidigt. Vi fick dessutom ihop e-handelslösningen på bara tre månader tack vare att Webbhuset toppade sitt team. Vi har nu ett system som är kraftfullt, dynamiskt, skalbart och framtidssäkrat, avslutar Aram Soltani.

Besök outl1 

 

 

 

Mer från Webbhuset

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Webbhuset och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?