1515

Spotify-anställda hotas av utvisning

Flera nyckelpersoner på Spotify hotas av utvisning trots samma anställningsvillkor som de svenska medarbetarna.

"Det är en absurd situation", skriver Spotify i en skrivelse till Justitiedepartementet.

Spotifys vd och ena grundare, Daniel Ek. Foto: Joey Abrait
Spotifys vd och ena grundare, Daniel Ek. Foto: Joey Abrait

Di Digitals avslöjande i fjol att den pakistanske kodaren Tayyab Shabab riskerade utvisning trots fast anställning på ett it-bolag och trots att arbetsmarknaden skriker efter hans kompetens ledde till en intensiv debatt kring Migrationsverkets hårda linje för arbetskraftsinvandring.

Ett bolag vars anställda drabbas är Spotify.

"Vi förlorar just nu nyckelpersoner i verksamheten, individer som är mycket svåra att ersätta. De får sina arbetstillstånd indragna på grund av teknikaliteter och tvingas lämna Sverige. Detta är orimligt och utgör en betydande risk för vår verksamhet i Sverige", skriver Spotify i en skrivelse till Justitiedepartementet.

Enligt Spotify riskerar 15 högavlönade nyckelmedarbetare just nu att utvisas från Sverige. Spotifys globala HR-chef Katarina Berg kallar situationen "absurd".

"De drabbade individerna hos oss mår jättedåligt just nu. De sitter i en orimlig, svår, och oviss situation och det gör vi som företag också”, säger hon till Di Digital.

Och fortsätter:

”Detta är internationell spetskompetens som vi lagt stora resurser på att hitta och anställa. En del av dem har nu redan valt att lämna Sverige för andra länder. Detta måste lösas fort."

Läs mer: Efter utvisningen – Centern vill ändra reglerna

I december lades en utredning fram om arbetskraftsinvandrares ställning på arbetsmarknaden. Ett antal remissinstanser har yttrat sig om utredningen, och nu lägger även Spotify fram sin åsikt i skrivelsen till Justitiedepartementet. Bolaget menar att de förändringar som utredaren föreslår inte är tillräckliga för att lösa problemen. Spotify går till hårt angrepp mot både utlänningslagen och Migrationsverkets tolkningar av den. 

"Spotify, och andra liknande företag, kommer ta skada om lagen inte ändras ytterligare. Och vi kommer inte kunna rekrytera utländsk spetskompetens i fortsättningen", skriver bolaget.

Musikjätten menar att utlänningslagen som den i dag tillämpas är orimlig och utgör en ”betydande risk för bolagets verksamhet i Sverige”.

Irene Sokolow är pressekreterare vid Migrationsverket.

”Eftersom vi inte har tagit del av de aktuella ärendena och vet vad som har legat till grund för respektive avslag, är det svårt att kommentera dem här och nu. Men generellt kan sägas att det är så här lag och rättspraxis ser ut i dag och det är så vi tjänstemän måste tillämpa reglerna. Syftet med lagstiftningen är att komma åt missbruk av systemet med arbetskraftinvandring, men som lagen är utformad är det arbetstagaren som främst drabbas av att arbetsgivaren inte har uppfyllt villkoren. Det har vi sett många exempel på, säger Irene Sokolow.

Redan i december kunde TV4:s program ”Kalla Fakta” påvisa att en grupp Spotifyanställda riskerade att mista sina arbetstillstånd på grund av att bolaget under en period innan 2013 missat att teckna tjänstepension eller sjukförsäkring.

Läs mer: Socialförsäkringsutskottet: "Stoppa onödiga utvisningar"

I sin skrivelse till Justitiedepartementet kräver Spotify att det ska bli enklare för arbetsgivare att göra korrigeringar av anställningar i efterhand för att leva upp till Migrationsverkets krav. Spotify skriver att de själva inte lyckats leva upp till kraven trots att de tog hjälp av en, av Migrationsverket certifierad, expert i ämnet och enligt egen utsago följde alla rekommendationer.

”Ändå ska våra medarbetare nu straffas med indragna arbetstillstånd för misstag som Spotify, vår konsult, och Migrationsverket tillsammans begick för fem år sedan. Och det gäller även om lagen förändras så som utredningen föreslår, eftersom det inte var vi själva som upptäckte avvikelserna”, skriver man.

Bolaget vill även att Migrationsverket ska vara tydligare kring vilka regler som gäller för beviljandet av arbetstillstånd och bli bättre på att coacha arbetsgivare.

Spotify passar även på att skicka med en specialkomponerad spellista till Justitiedepartementet. Med låtar som S.O.S, Please och Stop the madness.


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?