1515
Annons

Spotify-anställda hotas av utvisning

Flera nyckelpersoner på Spotify hotas av utvisning trots samma anställningsvillkor som de svenska medarbetarna.

"Det är en absurd situation", skriver Spotify i en skrivelse till Justitiedepartementet.

Spotifys vd och ena grundare, Daniel Ek. Foto: Joey Abrait
Spotifys vd och ena grundare, Daniel Ek. Foto: Joey Abrait

Di Digitals avslöjande i fjol att den pakistanske kodaren Tayyab Shabab riskerade utvisning trots fast anställning på ett it-bolag och trots att arbetsmarknaden skriker efter hans kompetens ledde till en intensiv debatt kring Migrationsverkets hårda linje för arbetskraftsinvandring.

Ett bolag vars anställda drabbas är Spotify.

"Vi förlorar just nu nyckelpersoner i verksamheten, individer som är mycket svåra att ersätta. De får sina arbetstillstånd indragna på grund av teknikaliteter och tvingas lämna Sverige. Detta är orimligt och utgör en betydande risk för vår verksamhet i Sverige", skriver Spotify i en skrivelse till Justitiedepartementet.

Enligt Spotify riskerar 15 högavlönade nyckelmedarbetare just nu att utvisas från Sverige. Spotifys globala HR-chef Katarina Berg kallar situationen "absurd".

"De drabbade individerna hos oss mår jättedåligt just nu. De sitter i en orimlig, svår, och oviss situation och det gör vi som företag också”, säger hon till Di Digital.

Och fortsätter:

”Detta är internationell spetskompetens som vi lagt stora resurser på att hitta och anställa. En del av dem har nu redan valt att lämna Sverige för andra länder. Detta måste lösas fort."

Läs mer: Efter utvisningen – Centern vill ändra reglerna

I december lades en utredning fram om arbetskraftsinvandrares ställning på arbetsmarknaden. Ett antal remissinstanser har yttrat sig om utredningen, och nu lägger även Spotify fram sin åsikt i skrivelsen till Justitiedepartementet. Bolaget menar att de förändringar som utredaren föreslår inte är tillräckliga för att lösa problemen. Spotify går till hårt angrepp mot både utlänningslagen och Migrationsverkets tolkningar av den. 

"Spotify, och andra liknande företag, kommer ta skada om lagen inte ändras ytterligare. Och vi kommer inte kunna rekrytera utländsk spetskompetens i fortsättningen", skriver bolaget.

Musikjätten menar att utlänningslagen som den i dag tillämpas är orimlig och utgör en ”betydande risk för bolagets verksamhet i Sverige”.

Irene Sokolow är pressekreterare vid Migrationsverket.

”Eftersom vi inte har tagit del av de aktuella ärendena och vet vad som har legat till grund för respektive avslag, är det svårt att kommentera dem här och nu. Men generellt kan sägas att det är så här lag och rättspraxis ser ut i dag och det är så vi tjänstemän måste tillämpa reglerna. Syftet med lagstiftningen är att komma åt missbruk av systemet med arbetskraftinvandring, men som lagen är utformad är det arbetstagaren som främst drabbas av att arbetsgivaren inte har uppfyllt villkoren. Det har vi sett många exempel på, säger Irene Sokolow.

Redan i december kunde TV4:s program ”Kalla Fakta” påvisa att en grupp Spotifyanställda riskerade att mista sina arbetstillstånd på grund av att bolaget under en period innan 2013 missat att teckna tjänstepension eller sjukförsäkring.

Läs mer: Socialförsäkringsutskottet: "Stoppa onödiga utvisningar"

I sin skrivelse till Justitiedepartementet kräver Spotify att det ska bli enklare för arbetsgivare att göra korrigeringar av anställningar i efterhand för att leva upp till Migrationsverkets krav. Spotify skriver att de själva inte lyckats leva upp till kraven trots att de tog hjälp av en, av Migrationsverket certifierad, expert i ämnet och enligt egen utsago följde alla rekommendationer.

”Ändå ska våra medarbetare nu straffas med indragna arbetstillstånd för misstag som Spotify, vår konsult, och Migrationsverket tillsammans begick för fem år sedan. Och det gäller även om lagen förändras så som utredningen föreslår, eftersom det inte var vi själva som upptäckte avvikelserna”, skriver man.

Bolaget vill även att Migrationsverket ska vara tydligare kring vilka regler som gäller för beviljandet av arbetstillstånd och bli bättre på att coacha arbetsgivare.

Spotify passar även på att skicka med en specialkomponerad spellista till Justitiedepartementet. Med låtar som S.O.S, Please och Stop the madness.

”Airbnb för husbilar” går samman med svensk konkurrent

Det schweiziska bolaget Mycamper ville slå sig in på campingmarknaden i fjol, med sin tjänst som låter kunder hyra ut husbilar och husvagnar till varandra. Nu investerar de i stället i sin svenska branschkollega Housecar – för att växa i Norden.

Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.
Grundarna bakom Housecar. Översta raden från vänster: Nicolas Cohen och Rickard Magnusson. Nedersta raden från vänster: Anders Lisspers och Farshad Tajik.Foto:Press.

Under 2020 lanserade det schweiziska bolaget Mycamper sin tjänst i Sverige. Deras plattform är ett sorts ”Airbnb för husbilar och husvagnar”, där privatpersoner kan hyra ut campingfordon till varandra. Affärsmodellen består av att bolagen tar runt 20 procent av uthyrningskostnaden i avgift. 

Men det har funnits flera lokala aktörer på marknaden, som fick ett uppsving i fjol när många svenskar valde att fira sin semester på hemmaplan i spåren av coronapandemin. 

Nu investerar Mycamper i sin svenskgrundade branschkollega Housecar.

”Vi är imponerade över deras snabba tillväxt. Strategiskt är det en stor fördel för oss att investera i ett grundarteam som kan den nordiska marknaden. Tillsammans är vi övertygade om att vi på ett effektivt sätt kommer att kunna skala”, säger Michele Matt vd för Mycamper, i en kommentar.

Läs mer: ”Airbnb för husvagnar” rullar ut – vill lifta med svemester-trenden

Affären är värd runt 5 miljoner kronor, vilket innebär att Mycamper blir delägare i Housecar tillsammans med grundarna.

Målsättningen är nu att tillsammans bygga den största delningstjänsten för fritidsfordon i Norden. Det kommer ske under svenska Housecars varumärke, dit det schweiziska bolaget flyttar alla sina tillgångar.

Redan före coronapandemin var Sverige dock det land i Europa med flest campingfordon per capita. Det finns i dag 100 000 husbilar och 290 000 husvagnar i landet.

”2021 har börjat fantastiskt. Vi är nära att nå förra årets bokningar redan nu”, säger Rickard Magnusson, vd och medgrundare på Housecar.

De tre andra grundarna bakom bolaget är Nicolas Cohen, Farshad Tajik och Anders Lisspers. 

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera