1515

Spotify agerar med #metoo – portar R. Kelly från sina listor

Efter att artisten R. Kelly anklagats för sexuellt våld av en rad kvinnor portas han från Spotifys egna spellistor. Beslutet kommer efter att musiktjänsten uppdaterat sina interna regler.

R&B-stjärnan R. Kelly anklagas för sexuellt våld. Nu portas han från Spotifys egna listor.
R&B-stjärnan R. Kelly anklagas för sexuellt våld. Nu portas han från Spotifys egna listor.

Spotify har infört en ny intern regel för att kunna porta musik med hatfullt innehåll i sina låtar, men även artister med ett kränkande beteende utanför musiken. 

Enligt musiktjänsten censurerar de inte artisten däremot ger den nya regeln bolaget rätt att ta bort musiken från sina redaktörsledda listor.  

”När en artist eller musikskapare gör något som är speciellt skadligt eller hatiskt (exempelvis våld mot barn eller sexuellt våld), så kan det påverka sättet vi arbetar med eller hur vi stödjer artisten eller musikskaparen”, skriver Spotify om sin policy.

Läs även: Spelkvinnor i upprop mot sexism skriver under #vispelarintemed 

Nu rapporterar musiksajten Billboard att R&B-stjärnan R. Kelly har portats från Spotifys egna spellistor, både de som är manuellt redigerade och de algoritmstödda listorna.

”Vi tar bort R. Kellys musik från alla listor som är ägda och kontrollerade av Spotify och även från de algoritmrekommenderade listorna som Discover Weekly. Hans musik kommer fortfarande finnas tillgänglig men Spotify kommer inte aktivt att promota den”, skriver Spotify i en kommentar Di Digital. 

R. Kelly har anklagats för sexuellt våld av ett antal kvinnor de senaste åren. Han har aldrig dömts för något av de sexuella brott han har anklagats för men diskussionerna om dessa har stärkts den senaste tiden. Bland annat fick de ett uppsving efter att hashtaggen #MuteRKelly började florera i sociala medier i slutet av april.

Även rapparen XXXTentacion, som fram till någon dag sedan hade en bra placering på Spotifys spellista RapCaviar, har tagits bort från spellistorna. Även han togs bort på grund av de nya riktlinjerna.


Innehåll från GetacceptAnnons

Försäljning digitalt – kan ge upp till 30% högre hitrate

Att sälja digitalt kan lätt förknippas med en opersonlig säljprocess. Det blir svårare att visa vår personlighet, och offerten drunknar i en mailkorg tillsammans med minst tio andra. Så hur gör man för att inte bara klara av, utan till och med förbättra, sin försäljningsprocess när man säljer digitalt? 

– Det handlar om att hitta kommunikationskanaler som inte redan är mättade, säger medgrundaren av Vainu, Mikko Honkanen.

På Vainu har man tagit i bruk GetAccept i sina säljprocesser för att bättre kunna följa varje steg av säljprocessen via data - inte bara genom magkänsla. När de testade att skicka avtal både med och utan GetAccepts videofunktion, fick de högre stängningsfrekvens på de offerter som skickades med videopresentation. 

– Även om många vet att video är bra i alla möjliga sammanhang idag, är det ändå få B2B-bolag som nyttjar det. Därför är det en kommunikationskanal som gör det enkelt att sticka ut, menar Mikko Honkanen.

När Samir Smajic, VD och medgrundare av GetAccept, startade företaget 2015 så var det redan tydligt att digitalt var framtiden för B2B-försäljning. Sedan har utvecklingen gått snabbare än man räknat med.

– Att kunna ge en riktigt bra digital kundupplevelse, dubblar enligt McKinsey & Co sannolikheten för att stänga affären. Och det gör man inte genom att bara skicka en massa mail. E-signering är ett sätt att öka sin hitrate, men adderar man funktioner som engagerar, exempelvis chatt, video, en snygg paketering av sitt avtal och automatiska påminnelser, så ökar sannolikheten ännu mer.

Bland de som använder GetAccept så har de som använder fler engagerande funktioner i sina utskick upp till 30% högre hitrate, än de som endast skickar iväg ett avtal för e-signatur. Ingen vill ha en tråkig säljprocess, och kan man hitta sätt att göra den intressant och interaktiv kommer inte bara kunden bli nöjdare, utan du skapar också en snabbare och smidigare försäljningsprocess. 

– Det ligger kvar en gammal myt om att bolag inte är redo att börja arbeta såhär, och att det bara funkar på mindre affärer. Faktum är att data visar att 70% av företag är beredda att göra affärer upp till fem hundra tusen kronor i en onlinemiljö. En annan vanlig fördom är att kundens kund vill ha det på det traditionella viset. Men det är inte sant. Vi får ständigt kommentarer från våra kunder där de berättar om hur nöjda deras kunder blivit med det nya, förenklade sättet att signera avtal. Och det får våra kunder att se bra ut, säger Samir Smajic. 

Att komma igång med en mer engagerande digital säljprocess behöver varken vara tidskrävande eller svårt. I GetAccept har du allting samlat och får både översikt, automation och kommunikation i ett och samma verktyg. Att komma igång behöver inte ta mer än någon timme - även för det lite större säljteamet. 

Lär dig mer och boka en demo med GetAccept idag! 

 

Mer från Getaccept

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Getaccept och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?