1515
Annons

Sportway tar in 110 miljoner till ”ai för livesänd sport”

Produktionsbolaget Sportway tar in 110 miljoner kronor och går ihop med sin norska motsvarighet My Game. Bägge bolagen nyttjar ai-teknik för att att livesända sportmatcher utan bemanning, vilket är intressant för de lägre divisionerna.

Sportways vd Daniel Franck
Sportways vd Daniel Franck

Sportway, vars affärsidé är att direktsända matcher med ai-teknik, går samman med sin norska motsvarighet My Game för att bilda bolaget Sportway Media Group AB. 

Vd för den nya koncernen bli My Games nuvarande vd Harald Strømme. Daniel Frank är kvar som vd för Sportway, som blir ett dotterbolag inom koncernen, och sätter sig även i styrelsen för det nya bolaget. 

I samband med affären görs en nyemission på sammanlagt 110 miljoner kronor, med pengar från bland andra norska lokaltidningskoncernen Amedia, EQT-veteranen Stefan Glevéns investmentbolag Geltis, och den före detta fotbollsdomaren Jonas Eriksson, som även är känd från tv:s Draknästet.  

Värderingen landar i och med affären på drygt 600 Mkr, emissionsbeloppet inräknat. 

Största aktieägare efter emissionen blir det norska ägarbolaget AI Sports AS med 23 procent, följt av grundaren Jonas Persson (14 procent), Geltis (13 procent), Daniel Frank (7,5 procent) och norska TV2 (7 procent).

”TV2 äger rättigheterna till de sju största lagsporterna i Norge för de kommande tio åren. De använder de bästa rättigheterna till sin tv-kanal och lägger resten på My Game”, förklarar vd Daniel Frank.

Det nya moderbolaget kommer, när affären blir klar, att kontrollera exklusiva sporträttigheter i Norden och Tjecken inom sju lagsporter, däribland ishockey, handboll och fotboll. Med ai-kameror installerade i fler än 500 arenor, och fler än 3000 kontrakterade arenor i pipeline, hoppas man koppla ett grepp om marknaden för denna typ av produktion och streamning i Europa.

Sportway grundades 2014 av sport- och medieentreprenören Jonas Persson och entreprenören Staffan Dahl. 

Bokslutet för 2021 är inte klart ännu, men under 2020 steg omsättningen från knappt 400.000 kronor till 9,2 Mkr. Förlusten uppgick då till 1,2 Mkr.

Enligt vd Daniel Frank omsatte bolaget cirka 25 miljoner kronor i fjol.

”Om tre år hoppas vi omsätta en halv miljard och ha verksamhet i 10-15 länder. Vi ska växa organiskt och genom partnerskap med aktörer i andra geografier”, säger han.

Vad är den största skillnaden mellan er och My Game?

”Vi är mycket lika, men My Game jobbar främst med sitt eget varumärke medan vi hjälpt andra bygga sina varumärken, som i fallet svenskhockey.tv. Vi ska fortsätta att jobba på samma sätt framöver,” säger Daniel Frank.

Sportway Media Group: Edvard Tveten, Daniel Franck, Harald Strømme och Jonas Persson.
Sportway Media Group: Edvard Tveten, Daniel Franck, Harald Strømme och Jonas Persson.Foto:Pressbild.

Fotnot: Sportway Media Group ska bestå av Sportway AB, Live Arena Sports AB och My Game Group AS. Man får även ett ägande på 51 procent av My Game Norway AS, samt olika samriskföretag med idrottsförbund i Sverige, Finland, Danmark och Tjeckien. Norska TV2 och Amedia äger de återstående 49 procent av aktierna i My Game Norway AS. Parterna planerar att utveckla en nationell tjänst som omfattar ett stort utbud av sporter från elitnivå till gräsrotsnivå.


Innehåll från WintAnnons

Framtidens företagare har all administration ”under ett tak”

Människor har alltid letat efter sätt att spara tid i vardagen. Som en effekt av detta uppstod under början av 1900-talet uttrycket One stop shop – ett ställe för allt. Och nu har det som länge varit ett fenomen i fysiska butiker tagit steget in i den digitala världen. Allt fler digitala tjänster erbjuder nämligen ”allt i ett gränssnitt”.

Det är inte svårt att förstå att konceptet One stop shop blev en hit när det lanserades för snart 100 år sedan. Istället för att gå till en butik för att köpa mjölk, en annan för att köpa kött och en tredje för att handla bröd kunde man nu köpa allt under samma tak, vilket hade många positiva effekter på människors vardag.

Nu ser vi att den utveckling som skedde med fysiska butiker för 100 år sedan har förflyttats till digitala arenor. Idag sitter många företagare i flera olika system för att hantera sin vardag. Ett verktyg för bokföring, ett annat för fakturor, en egen app för tidrapportering och mailkommunikation med sin redovisningskonsult. Att hoppa mellan olika gränssnitt och system tar mycket mer tid än vad de flesta är villiga att lägga. Lösningen: digitala one stop shops för företagare. 

Den automatiska bokföringstjänsten Wint är en av de aktörer som nu tagit sitt erbjudande ytterligare ett steg längre genom att bland annat introducera tidrapportering som en del av sin helhetstjänst.

 – Wint har länge haft som mål att göra livet för Sveriges företagare till en behaglig upplevelse. Det innebär att vi tar begreppet One stop shop på stort allvar. Hos oss ska du kunna lösa allt på samma plattform och i samma gränssnitt. Att vi sköter bokföringen är en självklarhet. Likaså att våra kunder fakturerar och hanterar sina kvitton i Wint, berättar Nathalie Björnman, projektledare på Wint. 

– Wint sköter även kundernas betalningar och samlar all kommunikation mellan oss och våra kunder direkt i gränssnittet, för att de ska slippa hoppa mellan olika system. Nu tar vi vårt erbjudande för företagaren ytterligare ett steg och lanserar tidrapportering som är helt integrerad i tjänsten, berättar Nathalie Björnman.

Läs också: Så fungerar Wints helhetstjänst 

Tidrapportering som synkar med bolagets ekonomi

I de flesta större bolag är tidrapportering en del av vardagen, men även för mindre bolag finns många fördelar med att hålla koll på den arbetade tiden. Att inte veta exakt hur mycket tid du lägger i ett projekt är ofta en nackdel. Dels vet du inte riktigt hur mycket tid du lägger, men inte heller hur väl dina offerter och fakturor stämmer med verkligheten. Att jobba för mycket för alldeles för lite lön för mödan är vare sig kul eller bra.

– Det finns bara fördelar med att tidrapportera överlag. Men vi har givetvis tagit det ett steg längre, säger Nathalie Björnman. I Wint får du tidrapporteringen helt integrerad. Det betyder att din tidrapport synkar med fakturering, bokföring, avvikelser och löneunderlag. Dessutom får du rapporter och realtidskoll som ger er möjlighet till uppföljning på projektnivå och bättre underlag till strategiska beslut på företagsnivå. Det här One stop shop på riktigt, konstaterar hon.

Läs också: Så fungerar Wints integrerade tidrapportering 

One stop shop under utveckling

Men att integrera tidrapportering i tjänsten är bara ett steg på vägen för Wint. Inom kort kommer man också erbjuda möjlighet att automatiskt skicka obetalda kundfakturor till inkasso direkt från gränssnittet och flera nya samarbeten och funktioner är under utveckling. Men är det så enkelt att allt kan lösas på samma plattform?

– Idag ser vi att flera konkurrerar om att vara den enda tjänsten för företagaren, en plats där du med samma log-in kan sköta allt från bokföring till uppföljning. Problemet för företagaren är att alla funktioner ofta finns i olika moduler och tillägg och du måste plocka ihop ditt eget paket utefter dina behov, vilket ofta blir en ganska kostsam historia, berättar Nathalie Björnman.

– Målet med Wint är att du som företagare ska kunna lösa alla dina ekonomiska ärenden – och i förlängningen all administration – på samma plats och till en fast månadskostnad. En One stop shop för företagare helt enkelt, avslutar Nathalie Björnman.

Läs mer om hur Wint kan förenkla din vardag och ge dig mer till annat. 

 

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?