1515

Splay: Youtube-galan Guldtuben drog fler tittare än Kristallen

Över 671 000 tittare följde årets Youtube-gala Guldtuben live, enligt arrangören Splay.  

Vigor Sörman, vd och grundare Splay Networks
Vigor Sörman, vd och grundare Splay Networks

Årets Guldtuben-gala var den tredje i ordningen. Totalt 14 priser delades ut i kategorier som "årets artist", "årets gamer" och "årets Youtuber". 

Totalt 671 242 personer följde livesändningen av galan. Det enligt Vigor Sörman, vd på arrangören Splay Networks. 

Det betyder att Guldtuben drog betydligt fler tittare än Kristallen, den "traditionella" tv-branschens stora prisgala. I år följde 573 000 personer den sändningen enligt statistik från MMS, uppger Vigor Sörman. 

Splay Networks, med mediekoncernen MTG som storägare, är ett av Sveriges största Youtubenätverk med över 200 miljoner tittare per månad. 

Uppdatering: Branschtidningen Dagens Media menar att Splays jämförelse inte är korrekt, då Youtube och MMS (som redovisar tittarsiffror i linjär-tv-världen) använder olika mätmetoder.

MMS mäter antalet tittare i genomsnitt varje minut under ett program. Youtube mäter visningar, där varje visning kan vara så kort som 30 sekunder, skriver Dagens Media

Läs även: Splay och United Screens i pajkastning om tittarsiffror

Här är alla årets Guldtuben-vinnare:

Året collab: Try not to laugh challenge – Keyyo och Clara Henry

Årets löfte: HBA

Årets vloggare: Tova Helgesson

Årets humorkanal: Keyyo

Årets gamer: Pewdiepie

Årets artist: Daniel Norberg

Årets action: Dumbass Productions

Årets style: Therese Lindgren

Årets stjärnskott: Tova Helgesson

Årets Youtubeklipp: Städar mitt rum – Tova Helgesson

Årets serie: Under Hundringen – Splay Sverige

Årets Youtuber: Therese Lindgren

Årets dolda kamera: Jockiboi TV

Årets budskap: Sara Nyström


Innehåll från SavelendAnnons

Enastående framgångsrikt Q2 för SaveLend

Efter sommarens börsnotering har har P2P-investeringsplattformen SaveLend haft fortsatt vind i seglet, med stora onboardingar och rekordmånga nya kunder.

– Vi ser det stora intresset som ett kvitto på att detta är ett vinnande koncept, säger vd Ludwig Pettersson.

Läs mer om SaveLends plattform 

Under sommaren börsnoterades investerings- och sparplattformen SaveLend med en överteckning på cirka 680 procent och har nu över 2000 aktieägare. Sedan dess har såväl investerare som aktieägare på plattformen ökat. 

Dessutom har fastighetsförvaltaren Fastum och fackförbundet Akavia genomgått framgångsrik onboarding på faktureringsplattformen och bidragit med kraftigt ökade transaktionsvolymer.

– Vi har haft tydliga finansiella mål på att växa 25 procent organiskt varje år – dessa mål kommer vi att överträffa och vi ser fram emot att sätta upp nya mål inför nästa år. Det fanns en viss oro för att en så stark utveckling skulle anstränga vår organisation, men vi har upprätthållit vår leveranskapacitet utan problem, även under hög belastning. Därmed har vi också fått bekräftelse på plattformarnas skalbarhet.

Överträffar uttalad målsättning

Nyfikenheten på kreditinvesteringar blir allt större, vilket SaveLends peer-to-peer-plattform är ett levande bevis på. Krediter anses vara ett tryggt tillgångsslag som passar de flesta och avkastningen kommer investerarna till godo i form av utbetald ränta. 

– Krediter ger ett mer förutsägbart kassaflöde än andra tillgångsslag, eftersom det inte är avhängigt börsen i samma utsträckning. Detta har resulterat i att vi kontinuerligt har överträffat vår uttalade målsättning om att leverera 7-9 procents avkastning, vilket vi givetvis avser fortsätta med, betonar Ludwig.

Under augusti presenterades också SaveLends mycket positiva resultat för Q2. Plattformens samlade kapital ökade till 373 miljoner kronor jämfört med 222 miljoner kronor 2020, och snittavkastningen på utlånat kapital låg fortsatt mycket högt, på 10,7 procent. Samtidigt ökade nettoomsättningen med hela 75 procent. 

Med Europa som sitt spelfält

För närvarande är SaveLend aktiva i Sverige, Finland och Polen, vilka är stora marknader för kreditinvesteringar. Fokus ligger i dagsläget på att fortsätta befästa sin närvaro här, men i framtiden är målet att göra hela Europa till företagets spelfält. Ludwig konstaterar dock att det förutsätter en välutvecklad bankinfrastruktur, med fortsatt fokus på automatisering och bra tillgång till kreditdata. 

– Det finns alltid mycket att tänka på när man etablerar sig på nya marknader, men vi har en effektiv och smart modell med enorm potential. Det kommer att bli spännande att vidareutveckla den, avslutar Ludwig.

Sätt igång att investera i SaveLend 

Mer från Savelend

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Savelend och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?