1515

Splay-grundaren: “Vi kommer inte att flytta in hos MTG”

MTG är inte det enda mediehus som lagt bud på Youtube-nätverket Splay. Det säger grundaren Vigor Sörman efter dagens storaffär. Trots att grundarna nu lämnar över sitt majoritetsägande är han noga med att poängtera sitt oberoende.

Vigor Sörman, vd och grundare Splay
Vigor Sörman, vd och grundare SplayFoto:Jonatan Bylars

MTG köper idag ytterligare 42 procent av det snabbväxande svenska Youtube-nätverket Splay och kontrollerar därmed 81 procent av bolaget.

Någon köpeskilling har inte offentliggjorts, men bolagets värdering är idag högre än den var 2013, då MTG förvärvade 35 procent av Splay för 5 miljoner kronor. Det säger Splays vd Vigor Sörman när Di Digital når honom på telefon.

“Med tanke på ökningen i bolaget både omsättningsmässigt och trafikmässigt så skulle man ju kunna anta att det är så, ja”, säger han.

Splays omsättning för 2014 landade på 26 miljoner kronor. Prognosen för 2015 är en dryg fördubbling av den siffran.

Vigor Sörman avslöjar även att budet från MTG var ett av många som låg på bordet:

“Vi har fått flera bud från både internationella bolag och andra svenska mediebolag. Men MTG har varit väldigt viktiga för oss, en stark anledning till att det gått så fort. När de gjorde sin första investering var vi ett källarbolag på tre, fyra personer”, säger Vigor Sörman.

“De har låtit oss bygga bolaget precis som vi velat. Vi har fått oerhört mycket utrymme och frihet”, fortsätter han.

MTG gjorde sin första investering i Splay redan 2013, då 35 procent procent av bolaget förvärvades för 5 miljoner kronor. I januari 2014 utökades ägandet till 42 procent.

Säljare är Vigor Sörman tillsammans med medgrundarna Mikael Ljung, Emanuel Eddyson och Viktor Linnell. De behåller gemensamt 19 procent av bolaget.

“Nu kan vi tänka mer långsiktigt än tidigare. Vi kan snabba på utvecklingen av nya produkter”, fortsätter Vigor Sörman. Han nämner annonsplattformen Go Snap för Instagram, som Splay lanserade tidigare i år, som ett exempel.

“MTG har ett större globalt nätverk än vad vi har. De sitter på en organisation som gjort den här resan, att etablera sig i nya länder, många gånger tidigare. Vi vill också titta på synergier, hur kan vi distribuera saker tillsammans och göra teknikinvesteringar tillsammans,” fortsätter han.

Vi kommer inte flytta till Ringvägen. Vi ser oss själva som ett oberoende bolag.

Affären innebär att bolagets grundare lämnar över majoriteten i bolaget till MTG. Men Vigor Sörman betonar flera gånger att Splay kommer fortsätta drivas som ett fristående och oberoende bolaget. Han själv stannar kvar på vd-stolen.

“Vi är bara i början av den här resan så att hoppa av var inte ett alternativ. Vi kommer inte flytta till Ringvägen. Vi ser oss själva som ett oberoende bolag och vi kommer även framåt att kunna jobba med andra mediebolag. Vi har ett uppdrag mot alla stjärnor och talanger som vi jobbar med, vi ska vara bäst för dem”, säger han.

Vad ska du göra nu?

 

“Jag ska försöka få lite semester. Jag är på Gotland där min familj driver ett hotell. De har gjort egen gin, så vi ska fira med ginbar ikväll”, säger Vigor Sörman.

Läs även: MTG storköper i Youtube-nätverket Splay

Läs även: MTG storsatsar på e-sport, köper ESL för 720 miljoner kronor


Innehåll från TableauAnnons

Så skapade Deutsche Bank en datastyrd organisation – genom att fokusera på individen

Det krävs bara en person för att skapa förändring, brukar man säga. Samma gäller oftast inom organisationer. De som lyckas bäst med att driva digital förändring och öka dataförståelse internt uppmuntrar individer inom företaget att anamma detta. Med den strategin, kombinerat med rätt plattform för dataanalys kunde Deutsche Bank se märkbara resultat.

Den moderna ledaren förväntas bära många hattar idag. De ska skapa värde, driva hållbarhetsinitiativ och vara digitala aktivister. Men den viktigaste insikten för ledare som vill ligga i framkant inom digital transformation och att arbeta datadrivet är tydlig: I dagens snabbrörliga landskap måste man kunna fatta välgrundade, mer effektiva beslut snabbt. 

– Data hjälper oss att få kontroll över vår organisation och styra den mer agilt. När vi pratar data transformation är det inte bara tillgängligheten som är viktig, utan hur vi konverterar den till insikter som bidrar till beslutsfattande, säger Arif Panjwani, head of client analytics and insights inom corporate treasury services på Deutsche Bank. 

– De flesta förstår att data är en viktig tillgång men fortfarande är det så att allt för få vet hur de ska få ut det faktiska värdet från datat, fyller Fredrik Holmgren, säljchef på Tableau i Norden, i. 

Genomsyrar hela organisationen

Deutsche Bank har en stark datakultur och har tagit fasta på faktumet att de anställda behöver få hjälp att förstå och använda data i sitt dagliga arbete. Denna inställning genomsyrar nu alla delar av beslutsfattandet i hela organisationen – något som genererat imponerande resultat både internt och för bankens kunder. 

– Kunder förväntar sig mer av oss och de vill att vi ska kunna förutspå deras behov och proaktivt bygga nya digitala lösningar, konstaterar Arif Panjwani. 

Bankens interna prediktiva analys-plattform har inte bara hjälpt banktjänstemän och säljavdelningen att göra just detta, utan också gett dem möjlighet att använda information för att kunna förstå vad som händer på kontonivå, och hjälpa till att sätta ihop lösningar som kan underlätta för kunden.

Tre huvudsakliga utmaningar

Trots att det bara krävs en person för att leda förändring inom en organisation så behöver hundratals, ibland tusentals, människor förändra sina arbetssätt för att den övergripande förändringen ska få effekt. 

Så vad behöver ledare inom finanssektorn göra för att uppnå detta? Deutsche Bank hade tre huvudsakliga utmaningar i början av sin transformation: Samla in data och tvätta den, implementera mjukvara för att visualisera datat och skapa en genomgående, datacentrerad kultur. På denna resa behöver man också inkludera användaren. 

– Däri ligger ofta en utmaning. Många börjar på en låg nivå av dataförståelse och det är viktigt att uppmuntra användare att utbilda sig själva och förse dom med bra källor till information så att de kan bli självgående. Dataförståelse innebär att du själv ska kunna tänka kritiskt kring vad du ser, säger Fredrik Holmgren.

”Investera i rätt plattform”

För Deutsche Bank blev skiftet till en mer datastyrd kultur betydligt enklare tack vare dataanalys-mjukvaran som användes. 

– Att investera i rätt plattform är väldigt viktigt när du vill göra analys tillgängligt när som helst, var som helst, avslutar Arif Panjwani. 

Läs mer här  

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?