1515

Deras VR-studio tar in 17 miljoner – för att släppa sitt första spel

Speltungviktarnas VR-studio Fast Travel Games har ännu inte släppt sitt första spel. För att nå dit tar bolaget in 17 miljoner kronor från bland annat Industrifonden, som gör sin första spelinvestering.

Från vänster: Erik Odeldahl, Oskar Burman, Kristoffer Benjaminsson, grundare Fast Travel Games.
Från vänster: Erik Odeldahl, Oskar Burman, Kristoffer Benjaminsson, grundare Fast Travel Games.

Den drygt ett år gamla Stockholmsstudion Fast Travel Games arbetar för fullt för att ta fram sitt första VR-spel. Redan från start lyckades bolaget, hjälpt av sin välkända grundartrio, ta in kapital från bland annat affärsänglarna Mattias Miksche (NTL) och Mathias Ackermand (NTL) samt från Sunstone Capital (NTL).

Bakom Fast Travel Games står spelveteranerna Oskar Burman (NTL), som närmast kommer från jobbet som Sverigechef på Rovio, Kristoffer Benjaminsson, tidigare teknikchef på Frostbite Labs och Erik Odeldahl, tidigare designchef på Dice, där han ansvarat för den kultförklarade spelserien Mirror’s Edge. 

Läs även: Speltungviktare startar ny vr-studio i Stockholm 

Nu har bolaget tagit in ytterligare 17 miljoner kronor av nya investerare och befintliga ägare. 

”Kapitalet ska användas till att bygga upp vår studio med mer personal och för att få ut vår första titel. Nu är vi elva personer men vi siktar på att dubbla teamet under det närmaste året”, säger vd:n Oskar Burman. 

Den som har gått in med mest pengar är Industrifonden. Investeringen är riskkapitalbolagets första i ett spelbolag.

”Spelmarknaden har helt förändrats de senaste tio åren och numera vänder sig bolagen direkt till kund med hjälp av influencers, Youtube med mer. De spelbolag som skapas i dag är de första som kapitaliserar på den utvecklingen. Plötsligt tror vi att det finns en möjlighet att investera i den typen av bolag”, säger John Sjölander på Industrifonden.

Nu är vi elva personer men vi siktar på att dubbla teamet under det närmaste året

Men Fast Travel Games har även lyckats locka till sig andra tunga investerare som exempelvis Sven Hagströmers Creades (NTL) och Martin Wattins Inbox Capital (NTL). 

”Vi fick ett jättebra intryck av Per (Anell reds anm.) och John på Industrifonden. Sammantaget är det en jättebra grupp investerare”, säger Oskar Burman. 

Än så länge har svenska riskkapitalbolag varit restriktiva då det kommer till spelinvesteringar. Två anledningar till att man som riskkapitalbolag hållit sig avvaktande är enligt John Sjölander tajming och behov.

Läs mer: Pengarna strömmar till spel: "Några kommer betala dyrt för sina misstag" 

”Det finns ett väldigt tajt fönster när man kan investera i ett sånt här bolag. När de väl har fått iväg sitt första spel så kan bolaget bli något av en sedelpress och då behövs inget externt kapital. Så ofta måste man göra investeringen innan det första spelet är släppt men efter att man satt ihop ett team och idé med mera”, säger John Sjölander och fortsätter:

”När det kommer till Fast Travel Games är hela gänget är helt enastående. Just det grundarteamet kommer kunna rekrytera riktigt bra folk.”

Det händer jättemycket i VR-välden och det kommer flera spännande grejer på den mobila sidan

VR är en nisch som spås växa explosionsartat. Mycket på grund av att stora techjättar som Facebook, Samsung, HTC, Sony och Google alla investerar i hårdvara. Samtidigt fortsätter VR att locka investerare. För Oskar Burman så är det ett perfekt ögonblick att satsa.

”Det händer jättemycket i VR-välden och det kommer flera spännande grejer på den mobila sidan. Det är ett bra läge att börja skala upp.”

Läs även: ”Så blir du snuskigt rik på den snabbväxande techscenen” 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?