1515
Annons

Spelveteranen tröttnade på våldsamma spel

Avalanche Studios grundare Linus Blomberg drar igång en ny studio kallad Elemental Games.” Vi vill visa andra perspektiv där huvudmålet inte kretsar kring att ha ihjäl folk – utan att det blir ett barnspel”, säger dataspelsveteranen. 

Linus Blomberg var en av grundarna till Avalanche Studios som bland annat utvecklat spelet Mad Max. 2018 såldes bolaget till Egmont.
Linus Blomberg var en av grundarna till Avalanche Studios som bland annat utvecklat spelet Mad Max. 2018 såldes bolaget till Egmont.

Du var medgrundare och en av delägarna i spelutvecklaren Avalanche Studios och cashade hem när studion såldes till Egmontägda Nordisk Film till en värdering på 1,2 miljarder kronor. Du och dina bröder ägde nästa hälften av aktierna, Vad händer nu?

”Vi är tio extremt rutinerade spelveteraner, inklusive mina två bröder, som startat Elemental Games. Inga externa ägare, utan alla är 100 procent engagerade i bolaget. Vi har inga fräcka titlar som ser bra ut på Linkedin, men formellt är jag vd.”

Vad ska ni göra?

”Vi har en vision för hur man kan utveckla så kallade 'open world'-spel, AAA-spel men med en ny 'take'.”

Vad innebär det?

”De sista åren på Avalanche blev det väldigt våldsamma spel, till slut blir man lite trött på det. Vi vill utveckla mediet, modernisera konstformen och visa andra perspektiv där huvudmålet inte kretsar kring att ha ihjäl folk – utan att det för den sakens skull blir ett barnspel. Det känns skönt och befriande.”

Vad är det som lockar?

”Efter försäljningen blev det naturligt att reflektera över framtiden. Det har funnits idéer och tankar tidigare som inte passade in eller och fick plats i ett så stort bolag som Avalanche. Nu har vi kreativ och finansiell frihet att följa vår passion.”

Var har ni er bas?

”Ännu så länge är vi ett virtuellt företag utan kontor. Pandemin har gjort att man vant sig vid att sitta utspridda och det funkar bra. Vi ska skaffa ett kontor i Stockholm, men kanske inte vara där jämt. Vi bygger molnbaserat och har inget behov av lokala servrar.”

Hur ser tillväxtplanen ut?

”Vi kanske kommer växa med en eller två personer per år. När spelet är ute kommer vi öka takten och kanske bli 30 till 40 i studion, men vi har inga ambitioner på att bli stora till antalet anställda.”

”Vi tar fram en egen spelmotor bara för att vi kan och tycker är kul. Samtidigt kommer vi jobba med externa partner i vissa områden, bland annat via den svenskgrundade motorutvecklaren Our Machinery, där man kan plocka de komponenter man vill ha.”

Hur länge räcker pengarna?

”Vi tror att vi kan få intäkter ganska snart och nå lönsamhet inom tre år, men pengarna räcker längre än så.” 

När kommer första spelet?

”Vi siktar på att få ut något publikt redan nästa år.”


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?