1515
Annons

Spelutvecklaren backas av familjen Lundin – nu byter de kostym

Spelutvecklaren Svrvive har fått en ny kostym och bytt fokus från VR till AR. Nu arbetar bolaget, som även ändrat namn till Antler Interactive, på en ny titel som ska ge svarta siffror på sista raden.

Drygt två och ett halvt år efter starten har VR-spelstudion Svrvive nu ställt om till att fokusera på AR, ”augmented reality” för mobilspel.

Med två VR-titlar i bagaget ansåg bolaget att det förra hösten var dags att bredda sig och satsa på en mer tillgänglig plattform. Nu går bolaget under namnet Antler Interactive.

2018 blev så ett förändringens år för Antler Interactive. Omsättningen landade på 1,1 miljoner kronor och förlusterna räknades ihop till 5,8 Mkr.

”Målet är att få mer intäkter, men vi vet att krävs att man bygger upp en fanbase. AR är fortfarande i sin linda och vi skeppade vårt spel Krystal Kart i mars och en månad senare blev vi featured av Google i Google Play Store”, säger bolagets vd Anna Norrevik, som hoppade på sitt uppdrag i augusti förra året efter flera år på börsnoterade Paradox.

Läs mer: Spelbolaget Svrvive börjar med AR-spel 

”Så vi vet att vi är något på spåret med AR, nu gäller det att hitta ett spel där AR ger mervärde”, säger hon.

Spelstudion har sedan tidigare tagit in 15 Mkr i riskkapital. Bland ägarna finns Lundin-familjen genom deras ägarbolag Back In Black Capital, liksom Vostok New Ventures vd Per Brilioth.

Det finns inget egenvärde i sig i att alla ska spela i AR.

Bolaget har i dag 12 anställda och just nu jobbar Antler Interactive med ett kommande pusselspel som ska ha inslag av AR.

Målet är att ge ut spelet under 2019, och förhoppningen är att öka intäkterna och nå svarta siffror under året, berättar Anna Norrevik. 

Det ska göras genom att Antler Interactive, som andra unga spelstudios, bygger upp en bas av följare som man sedan kan tjäna pengar på genom fler titlar. 

Just nu genomför bolaget en kapitalrunda, där man siktar på att hämta in kring 19 Mkr. Det ska delvis göras genom den amerikanska crowdfundingplattformen Seed Invest. 

”Vi ska lansera rundan genom Seed Invest. Resultatet från det kan vi se i slutet av augusti, sedan har vi kontakter med andra investerare också”, säger Anna Norrevik.

Läs mer: Paradox-producenten blir Svrvives nya vd: ”Den största utmaningen är att släppa en spelsuccé” 

AR är betydligt mer tillgängligt för fler eftersom en vanlig smart mobil kan möjliggöra tekniken. Det krävs ingen extrautrustning, något VR kräver med glasögon och konsoler. Trots det måste tekniken appliceras på spelarna med en viss försiktighet och med en genomtänkt plan, menar Anna Norrevik. 

”Det finns inget egenvärde i sig i att alla ska spela i AR. Jag tror att steget inte får vara för stort till AR, spelaren måste känna igen sig men få ett mervärde från AR. I vårt nya spel blir AR en bonus, som coola extrapussel. Generellt blir pussel roligare ju mer man tänker utanför boxen. Men det passar inte alla spel och man måste även se begränsningarna med AR.” 

Finanskändisar går in i Kry-grundarens haussade olja: ”Vi är redan inne på nästa runda”

Josefin Landgårds bolag Mantle verkar inte ha inte lidit någon större skada av Läkemedelsverkets beslut att förbjuda deras cannabisolja. Den nya hudvårdsserien går som på räls och grundarna har siktet internationellt.

Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina Lönnkvist
Josefin Landgård har grundat Mantle tillsammans med Stina LönnkvistFoto:Josefine Stenersen

Mantles medgrundare och vd Josefin Landgård, som också var med och startade vårdgivaren Kry 2014, har precis avslutat sitt måndagsmöte med teamet på fem personer. Snart ska de bli åtta. 

Bolagets försäljning av en ny hudvårdsserie som innehåller så kallad cannabidiol-olja, CBD-olja förkortat, har gått som tåget sedan den lanserades i december 2020. 

Från att bolagets intäkter helt stannade av, på grund av att Läkemedelsverket förbjöd försäljningen av den CBD-oljan i mars i fjol, är Mantle nu på banan igen. Under 2021 beräknar man att omsätta 10 miljoner kronor.

”Vi visste att det skulle komma utmaningar med Mantle, som det gör när man är i en ny bransch. Men det är också det som gör att det finns stor potential”, säger Josefin Landgård, och hänvisar även till Krys resa.

Läkemedelsverkets beslut utgick från att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men ärendet har inte prövats än.

”Vi är övertygade om att vi ska vinna i frågan, för vi har rätt i sak. Sedan är Sverige bara en marknad, så det är egentligen inte så viktigt. Vi vill använda den svenska marknaden för att bevisa vårt case, men nu har hudvårdsprodukterna tagit sådan fart att det inte är så viktigt längre”, menar Josefin Landgård.

Istället fick bolaget gå ut och be om förtroende från investerare, då de saknade försäljningssiffror att visa upp. Och det gick bra. I november i fjol tog Mantle in en investering på 12 miljoner kronor. Något som grundarna Josefin Landgård och Stina Lönnkvist då valde att inte kommunicera. 

Läs också: Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid” 

Bland de nya ägarna återfinns Oriflame-ägarna Anna af Jochnick och Helene af Jochnick. Även Voi-grundaren Fredrik Hjelm har investerat, via bolaget Semjorka, samt investmentbolaget Ernström & Co som ägs av familjen Hielte-Hobohm och som också är delägare i bolag som Apotea och nyligen i Na-kd. Även Daniel Pilotti, grundare av Ryska Posten, och Johan Karlsson, vd på Slättö, står på ägarlistan. 

Även bolagets tidigare investerare Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz och Emilia de Poret har lagt in pengar i den nya rundan. 

”De investerare vi har fått in nu är både starka strategiskt och kapitalstarka, vilket innebär att de kan skjuta till kapital i många rundor framöver. Det är inte alla affärsänglar som har möjlighet att vara med hur länge som helst”, säger Josefin Landgård.

CBD-oljan säljs fortfarande på andra marknader och för hudvårdsserien tittar nu Mantle på att börja sälja produkterna i Danmark och Storbritannien. Danmark för att det ligger nära Sverige och det finns en överlapp i skandinavisk kultur och influencers som är de som främst sprider marknadsföringen av produkterna. 

Storbritannien har en mer mogen CBD-marknad, men ännu ingen större spelare som har fått fäste, menar Josefin Landgård.

”Nu har vi galna tillväxtsiffror och vill resa pengar snart igen. Vi diskuterar just nu med brittiska riskkapitalister”, säger Josefin Landgård.

Men att lansera hudvård tar tid. Det är långa ledtider från att ha formulerat en produkt tills att den finns på marknaden. Hudvårdsserien skulle ha lanserats i Sverige förra sommaren, men förpackningarna som produceras i Italien blev försenade på grund av pandemin.

”Vi släppte produkterna 17 december och det blev direkt en hype. Men det är roligt att se att de också konverterar bra i försäljningen”, säger Josefin Landgård.

Förutom på Mantles egna sida säljs hudvården genom bland annat Lyko, Bangerhead och Kicks.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera