1515
Annons

Spelmiljonärer startar nytt investmentbolag

Paradox-miljonärerna Andras Vajlok och Susana Meza Graham startar investmentbolaget Aldeon ihop med bolagsbyggaren Daniel Laurén. ”Vi förstår och respekterar hur spelutvecklare jobbar”, säger ordförande Susana Meza Graham. 

Från vänster: Paradox-veteranerna Andras Vajlok och Susana Meza Graham, samt bolagsbyggaren Daniel Laurén.
Från vänster: Paradox-veteranerna Andras Vajlok och Susana Meza Graham, samt bolagsbyggaren Daniel Laurén.Foto:Jack Mikrut

Investmentbolaget Aldeon skapas genom att trion samlar sina innehav i 20 startupbolag under ett tak. Genom att värdera bolagen, och gå in med lite olika mycket kapital, har de kunnat enas kring en bolagsstuktur där alla äger ungefär en tredjedel var. 

”Vi är inte ett riskkapitalbolag. Vi ska bara investera våra egna pengar”, säger Daniel Laurén, vd för Aldeon.

Det finns över 380 spelbolag i Sverige och merparten är i behov av kapital.

Hur mycket Aldeon har till sitt förfogande vill de inte säga, men de 20 innehaven värderas redan nu till cirka 100 Mkr. Intäkter från framtida avyttringar ska återinvesteras. Vidare har alla tre grundare ansenliga privata förmögenheter som de kan satsa.  

”Vi ska börja med att utveckla de innehav vi har. Sedan ska vi göra en del nya investeringar. Hur många får vi se, men gissningsvis ett par om året”, säger Susana Meza Graham, som är Aldeons ordförande.

Hon har sin styrka inom marknadsföring och jobbade i 14 år inom den operativa ledningsgruppen på Paradox PDX -1,51% Dagens utveckling Interactive. Under dessa år gick Paradox från att vara en liten spelutvecklare till att bli en speljätte med egen förlagsverksamhet som idag har ett börsvärde på närmare 17 miljarder kronor. 

”Ungefär hälften av Aldeons investeringar ska gå till spelbolag, och resten till andra typer av startupbolag”, säger Susana Meza Graham som fortfarande äger Paradoxaktier till ett värde på knappt 80 Mkr.

Det stämmer att det finns en slags misstänksamhet mot ”suits” i spelsektorn.

Att investera i dataspelsbolag är notoriskt svårt. Bolagen består ofta av svältfödda spelutvecklare som brinner för sin grej och har svårt att förstå sig på riskkapitalister. Eller så har de gjort succé och blivit så rika att de inte behöver mer kapital. 

”Det stämmer att det finns en slags misstänksamhet mot 'suits' (kostymklädda investerare reds anm.) i spelsektorn. Men vi vet hur man bygger bolag och förstår och respekterar hur spelutvecklare jobbar”, säger Susana Meza Graham.

Andras Vajlok stämmer in.

”Det finns över 380 spelbolag i Sverige och merparten är i behov av kapital. Men för att investera måste man gå in med en kompetens som många VC-bolag saknar”, säger han.

Vd:n nickar. Han menar att de tre delägarna kompletterar varandra väl. Men alla har erfarenhet från spelsektorn, och alla har varit inblandade i att bygga, skala upp och utveckla snabbväxande startupbolag.

Daniel Laurén är annars främst känd som en affärsängel och bolagsbyggare. Hans två mest lukrativa exits är konsultförmedlaren Madeo som såldes 2011 för 250 Mkr, och it-konsulten Diversify som såldes till norska Webstep 2012.

En kommande exit ser ut att bli ”rädda mat”-appen Karma. Daniel Laurén var tidig att investera i Karma, och var under en tid ordförande för bolaget. Men de senaste åren har Karma tagit in stora delägare som Kinnevik, vilket minskat ägarandelen till 3 procent.

”Vi vill vara aktiva delägare, och det går ju inte när bolag börjar ta in stora institutionella ägare. Kan vi inte hänga med upp i finansieringsrundorna blir det med tiden aktuellt att göra en exit”, konstaterar han. 

Många av de bolag Daniel Laurén investerat i är annars spelbolag, som Funrock och Like a Boss Games där Daniel Laurén tidigare var vd. Även Andras Vajlok är delägare i Like a Boss Games. Tillsammans äger de drygt 40 procent av bolaget, en andel som alltså nu går upp i Aldeons portfölj.

Ungefär hälften av Aldeons investeringar ska gå till spelbolag.

Like a Boss Games håller just nu på att ompositionera sig från mobilspel till premiumspel för pc, Playstation och Xbox. 

”Vi kommer främst att satsa på premiumspel när vi investerar. Det händer ju mycket i branschen just nu med nya distributionsplattformar som Google Stadia och Apple Arcade”, säger Daniel Laurén.

Andras Vajlok håller med.

”Marknaden för mobilspel spås fortfarande växa med mellan 8 och 30 procent per år. Men hajpen har lagt sig lite och det har blivit dyrare att nå ut”, säger han.

Läs mer: Stolpe ut för Like a Boss – samarbetet med Neymar floppade

Andras Vajlok är annars främst känd som före detta finanschef på Paradox, ett bolag han sålt aktier för tiotals miljoner kronor i. Han är även ledamot och aktieägare i det noterade spelbolaget Mag Interactive, samt i ai-bolaget Unibap. Totalt äger han aktier för 28 Mkr i dessa tre bolag.

Vid sidan av detta fick Andras Vajlok en del uppmärksamhet för sin framgångsrika investering i spelbolaget Small Giant Games, där han var ordförande en tid. Bolaget köptes av amerikanska Zynga i december 2018 i en affär som värderade bolaget till knappt 6,3 miljarder kronor.

Läs mer: Paradox avhoppade finanschef efter miljardaffären: ”Jag har haft flax”


Innehåll från FintechFactoryAnnons

Gör ditt företag mer lönsamt 2022: Outsourca

Blir 2022 året som ditt bolag ska vinna mark och bli mer lönsamt? I så fall så bör outsourcing vara en del av er strategi för ditt företag. Här listar FintechFactory några av de främsta skälen till att outsourcing kan gynna just ditt företag!

Oavsett om du har en startup, ett mindre eller medelstort företag som befinner sig i en tillväxtfas, eller om du redan är en större aktör på marknaden – outsourcing av kundtjänst kommer med flera fördelar som kan gynna just ditt bolag.

Här är fem anledningar till varför outsourcing av kundtjänst är lönsamt för dig som har ett fintech-bolag:

1. Outsourcing låter dig fokusera på kärnverksamheten

När du outsourcar en eller flera av ditt företags processer tillåts du lägga din fokus på kärnverksamheten. Genom att låta ett kvalificerat outsourcingbolag sköta din kundtjänst, marknadsföring eller social media content, kan du lägga din tid och energi på exempelvis produkt- och affärsutveckling.

2. Du kan spara stora pengar på outsourcing

Outsourcing av kundtjänst är väldigt kostnadseffektivt samtidigt som kvaliteten är hög. Etablerade outsourcingbolag som FintechFactory garanterar ett fast timpris som är samma oavsett om du vill ha kundtjänst på vardagar, helger eller högtider. Det tillkommer inga startavgifter eller extra avgifter i form av OB-tillägg eller liknande.

Detta innebär att du kan täcka upp din kundtjänst under dygnets alla timmar om det behövs. Detta har stor betydelse, särskilt vid perioder av hög belastning.

3. Sälj på flera marknader – täck upp med språkresurser för samtliga

Finns din verksamhet även utanför Sverige eller kommer ni att expandera utomlands? För dig som verkar inom Norden kan ni genom outsourcing få kostnadseffektiv kundtjänst på svenska, danska, norska och finska. Kanske finns ni redan i Europa eller USA? Kundtjänst på bland annat engelska, tyska, och franska stärker ert varumärke på respektive marknad och ger er fördelar över konkurrenterna. FintechFactory har idag kundtjänst på 15 olika språk och hjälper företag med sin kundservice över hela Europa, USA och Asien.

4. Outsourcing låter dig skala upp verksamheten snabbt och enkelt

Under säsongstoppar kan det vara svårt att snabbt skjuta till extra resurser, och att förlita sig på traditionella bemanningsföretag kan vara både dyrt och oberäkneligt. Med ett kvalificerat outsourcingbolag får du en lösning som är kostnadseffektiv och enkel att implementera. Du får snabbt kvalificerad personal på plats som jobbar dedikerat för dig.

5. Nå ut till fler kunder med influencer marketing

FintechFactory tillhandahåller inte bara tjänster inom outsourcing av kundtjänst. Med över 5 års erfarenhet av influencer marketing erbjuder vi även en välbeprövad och kraftfull metod för att nå ut till nya kunder.

6. Bonus: När det är svårt att få tag i utvecklare så finns våra tillgängliga

Vi har förstått, då vi jobbat med kunder inom fintech, att det finns ett skriande behov av utvecklare inom olika områden. Vi har därför satsat på att knyta till oss utvecklare för att tillgodose alla dessa olika ändamål.

Kontakta FintechFactory för mer information om att outsourca kundtjänst, influencer marketing och utvecklare. Välkommen att höra av dig till info@fintechfactory.se eller besök http://www.fintechfactory.se/

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med FintechFactory och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?