1515

Spelmiljonärer startar nytt investmentbolag

Paradox-miljonärerna Andras Vajlok och Susana Meza Graham startar investmentbolaget Aldeon ihop med bolagsbyggaren Daniel Laurén. ”Vi förstår och respekterar hur spelutvecklare jobbar”, säger ordförande Susana Meza Graham. 

Från vänster: Paradox-veteranerna Andras Vajlok och Susana Meza Graham, samt bolagsbyggaren Daniel Laurén.
Från vänster: Paradox-veteranerna Andras Vajlok och Susana Meza Graham, samt bolagsbyggaren Daniel Laurén.Foto:Jack Mikrut

Investmentbolaget Aldeon skapas genom att trion samlar sina innehav i 20 startupbolag under ett tak. Genom att värdera bolagen, och gå in med lite olika mycket kapital, har de kunnat enas kring en bolagsstuktur där alla äger ungefär en tredjedel var. 

”Vi är inte ett riskkapitalbolag. Vi ska bara investera våra egna pengar”, säger Daniel Laurén, vd för Aldeon.

Det finns över 380 spelbolag i Sverige och merparten är i behov av kapital.

Hur mycket Aldeon har till sitt förfogande vill de inte säga, men de 20 innehaven värderas redan nu till cirka 100 Mkr. Intäkter från framtida avyttringar ska återinvesteras. Vidare har alla tre grundare ansenliga privata förmögenheter som de kan satsa.  

”Vi ska börja med att utveckla de innehav vi har. Sedan ska vi göra en del nya investeringar. Hur många får vi se, men gissningsvis ett par om året”, säger Susana Meza Graham, som är Aldeons ordförande.

Hon har sin styrka inom marknadsföring och jobbade i 14 år inom den operativa ledningsgruppen på Paradox PDX +2,63% Dagens utveckling Interactive. Under dessa år gick Paradox från att vara en liten spelutvecklare till att bli en speljätte med egen förlagsverksamhet som idag har ett börsvärde på närmare 17 miljarder kronor. 

”Ungefär hälften av Aldeons investeringar ska gå till spelbolag, och resten till andra typer av startupbolag”, säger Susana Meza Graham som fortfarande äger Paradoxaktier till ett värde på knappt 80 Mkr.

Det stämmer att det finns en slags misstänksamhet mot ”suits” i spelsektorn.

Att investera i dataspelsbolag är notoriskt svårt. Bolagen består ofta av svältfödda spelutvecklare som brinner för sin grej och har svårt att förstå sig på riskkapitalister. Eller så har de gjort succé och blivit så rika att de inte behöver mer kapital. 

”Det stämmer att det finns en slags misstänksamhet mot 'suits' (kostymklädda investerare reds anm.) i spelsektorn. Men vi vet hur man bygger bolag och förstår och respekterar hur spelutvecklare jobbar”, säger Susana Meza Graham.

Andras Vajlok stämmer in.

”Det finns över 380 spelbolag i Sverige och merparten är i behov av kapital. Men för att investera måste man gå in med en kompetens som många VC-bolag saknar”, säger han.

Vd:n nickar. Han menar att de tre delägarna kompletterar varandra väl. Men alla har erfarenhet från spelsektorn, och alla har varit inblandade i att bygga, skala upp och utveckla snabbväxande startupbolag.

Daniel Laurén är annars främst känd som en affärsängel och bolagsbyggare. Hans två mest lukrativa exits är konsultförmedlaren Madeo som såldes 2011 för 250 Mkr, och it-konsulten Diversify som såldes till norska Webstep 2012.

En kommande exit ser ut att bli ”rädda mat”-appen Karma. Daniel Laurén var tidig att investera i Karma, och var under en tid ordförande för bolaget. Men de senaste åren har Karma tagit in stora delägare som Kinnevik, vilket minskat ägarandelen till 3 procent.

”Vi vill vara aktiva delägare, och det går ju inte när bolag börjar ta in stora institutionella ägare. Kan vi inte hänga med upp i finansieringsrundorna blir det med tiden aktuellt att göra en exit”, konstaterar han. 

Många av de bolag Daniel Laurén investerat i är annars spelbolag, som Funrock och Like a Boss Games där Daniel Laurén tidigare var vd. Även Andras Vajlok är delägare i Like a Boss Games. Tillsammans äger de drygt 40 procent av bolaget, en andel som alltså nu går upp i Aldeons portfölj.

Ungefär hälften av Aldeons investeringar ska gå till spelbolag.

Like a Boss Games håller just nu på att ompositionera sig från mobilspel till premiumspel för pc, Playstation och Xbox. 

”Vi kommer främst att satsa på premiumspel när vi investerar. Det händer ju mycket i branschen just nu med nya distributionsplattformar som Google Stadia och Apple Arcade”, säger Daniel Laurén.

Andras Vajlok håller med.

”Marknaden för mobilspel spås fortfarande växa med mellan 8 och 30 procent per år. Men hajpen har lagt sig lite och det har blivit dyrare att nå ut”, säger han.

Läs mer: Stolpe ut för Like a Boss – samarbetet med Neymar floppade

Andras Vajlok är annars främst känd som före detta finanschef på Paradox, ett bolag han sålt aktier för tiotals miljoner kronor i. Han är även ledamot och aktieägare i det noterade spelbolaget Mag Interactive, samt i ai-bolaget Unibap. Totalt äger han aktier för 28 Mkr i dessa tre bolag.

Vid sidan av detta fick Andras Vajlok en del uppmärksamhet för sin framgångsrika investering i spelbolaget Small Giant Games, där han var ordförande en tid. Bolaget köptes av amerikanska Zynga i december 2018 i en affär som värderade bolaget till knappt 6,3 miljarder kronor.

Läs mer: Paradox avhoppade finanschef efter miljardaffären: ”Jag har haft flax”


Innehåll från TableauAnnons

Kraften i data – Tableau rustar bankerna inför framtiden

Den pågående transformationen av finansbranschen innebär stora utmaningar för de företag som ännu inte anpassat sin verksamhet till den digitala verklighet vi lever i. Den världsledande analysplattformen Tableau hjälper bolag att bli mer digitala, datadrivna och rustade inför framtiden. 

– Att förändra hur du ser på och hanterar din data hjälper dig att driva din digitala transformation, säger Fredrik Holmgren, nordisk säljchef på Tableau Software. 

Pandemiåret 2020 har drivit fram och skyndat på den digitala utveckling som redan pågått länge. För finansbranschen innebär det att förlegade system och manuella processer måste bytas ut snabbt och ge plats åt nya arbetssätt samt kompletteras med ny, relevant kompetens. Många banker och finansbolag använder fortfarande äldre system som skapar stora utmaningar för verksamheten.

Tableaus erbjudande går ut på att stötta verksamheter på data- och digitaliseringsresan. Detta genom att bland annat samla data från olika källor och på ett säkert sätt skapa en gemensam analysbild som påskyndar den insiktsdrivna affärsstrategin. Det i sin tur frigör potentialen hos medarbetarna att förstå viktiga frågor och hur de ska arbeta mot gemensamma lösningar. 

– Sammanhållningen och gemenskapen inom verksamheten är helt central för att man ska lyckas och genom att erbjuda medarbetare ett analysverktyg via självbetjäning får medarbetaren en större frihet att se nya affärsmöjligheter utan att behöva vänta på IT och IT frigör tid till annat, säger Fredrik Holmgren.

Viktigt att förstå kundernas behov

Den digitala eran kommer med ökade krav på bankernas service. Tableau ser att nyckeln till ett bra kundbemötande är att möta kundernas behov på djupet; hur komplext ärendet än är måste kundupplevelsen vara snabb och friktionsfri.

– Det handlar inte längre om att svara på förändringar på marknaden, det handlar om att förstå kundbehov och att möta dem innan konkurrenterna gör det. Banker kan växa med upp till 27,5% bara genom att förbättra deras kundupplevelse, säger Fredrik Holmgren.

Men det är inte bara kraven på kundbemötande som behöver ses över. Regleringar när det gäller data- och integritetsfrågor skärps i takt med den digitala utvecklingen och för att uppfylla de nya lagkraven krävs en förbättrad datakapacitet. Fredrik lyfter vikten av att vara proaktiv. 

– När reglerna skärps är det viktigt att vara beredd. Dina uppgifter kan ge dig full insyn i risk, försäljning och kundnytta och att samtidigt samla in dem kan bidra till att förekomma eventuella framtida lagkrav.

Kraften i data

Kraften i data är stark. Den kan hjälpa till att övervinna kostnads- och processineffektivitet, förbättra riskhanteringen samt ge finansiella organisationer verktyg att identifiera nya hot samt förutsäga och varna för potentiellt bedrägeri.

– Att välja den digitala vägen handlar inte bara om framtiden för finansbranschen, utan man bör agera redan idag. Företag som inte anpassar sig till den nya digitala verkligheten står inför mycket verkliga och växande risker. Data ligger i hjärtat av denna omvandling, avslutar Fredrik Holmgren.

 

Mer från Tableau

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Tableau och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?