1515

Speljätten köpte deras doldisbolag – guldregn över grundarna

Doldisbolaget Quixel, som tagit fram en banbrytande digital skanningsteknik, köptes i fjol upp av speljätten Epic Games. Nu visar det sig att affären är värd mer än 800 miljoner kronor, vilket innebär jackpott för grundarna Teddy Bergsman och Waqar Azim.

Teddy Bergsman är vd och medgrundare av Quixel. Bild från det Epic Games-ägda spelet Fortnite.
Teddy Bergsman är vd och medgrundare av Quixel. Bild från det Epic Games-ägda spelet Fortnite.Foto:Press.

Det svenska 3D-bolaget Quixel grundades 2011 i Uppsala. Den egenutvecklade skanningstekniken kan skapa kopior av till exempel landskap – från minsta grässtrå till största berg. Tjänsten har främst använts inom film- och spelindustrin.

I november 2019 stod det klart att den amerikanska speljätten Epic Games, som bland annat står bakom succétiteln Fortnite, köpt upp hela Quixel för en hemlig summa.

Nu indikerar Quixels årsredovisning för fjolåret, som Di Digital tagit del av, att köpesumman landade på cirka 801 miljoner kronor för de immateriella rättigheterna, varumärket och verksamheten. 

De stora vinnarna i affären är Quixels två grundare Teddy Bergsman och Waqar Azim, som vid affären ägde ungefär 27 procent vardera av bolaget. Därmed bör de bägge ha fått ut minst 200 Mkr till sina respektive plånböcker i transaktionen.

Nyhetssajten Breakit var först att rapportera om köpeskillingen.

Totalt hade Quixel tagit in blygsamma 38 Mkr i externt kapital sedan starten, varav merparten av pengarna tillfördes ungefär ett år före försäljningen. Bara under den perioden steg bolagets värdering med nära fyra gånger.

Det innebär att investerare som Carnegies tidigare mäklarchef Jon Jonsson, riskkapitalbolaget GP Bullhound och Lundin-familjens Back In Black Capital får en fin avkastning i affären. 

Under 2019 omsatte Quixel ungefär 39 Mkr, visar bokslutet, vilket innebär att prislappen blev drygt 20 gånger högre än de årliga intäkterna.

Epic Games är ett av världens största spelbolag utanför börsen. När kinesiska Tencent investerade i bolaget i fjol värderades det till 15 miljarder dollar, motsvarande 145 miljarder kronor. Flaggskeppstiteln Fortnite, som lanserades 2017, är ett så kallat shooter-spel som även fungerar som ett socialt nätverk.

I och med köpet fick användare av Unreal Engine – Epic Games populära spelmotor som andra utvecklare tar hjälp av – tillgång till Quixels databas med 3D-modeller.

”Jag är extremt glad över att det här händer. Det är en dröm som går i uppfyllelse att det är just Epic Games vi blir uppköpta av”, sa vd:n Teddy Bergsman till Di Digital efter affären.

Läs mer: Amerikansk speljätte köper svensk 3d-startup: ”Extremt glad” 


Innehåll från SnowflakeAnnons

Därför är en datadriven strategi framtiden för retailsektorn

I den mättade retailbranschens hårda konkurrens blir det allt svårare att differentiera sig. Retailers som nyttjar data för att bli mer kundfokuserade och relevanta är därför vinnarna i slutändan. 

– För att företag ska kunna bli kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina Taghaboni, Retail Expert på Snowflake.

Läs Snowflakes whitepaper om Data Cloud 

Förutom att pandemin drev fram en omfattande transformation av många aktörers affärsstrategi, förstärkte den också en trend som länge varit på uppgång; kunderna blir allt mer kräsna och förväntar sig en enhetlig och personifierad upplevelse, oavsett vilken kanal de väljer. Detta gör det till en utmaning att skapa en bra, sömlös kundupplevelse oavsett var kunden är, med riktade och relevanta erbjudanden. 

– Att uppnå det förutsätter att man har insyn i kundens beteenden och behov under köpresan och kan arbeta prediktivt utifrån samlad data. Rätt skött medför det att man kan optimera såväl pris som logistiklösningar och lagersaldo, samtidigt som man skräddarsyr sitt erbjudande utifrån kundens önskemål. För att företag ska kunna blir kundfokuserade fullt ut, måste de alltså först bli data-fokuserade, säger Amina.

Detta kan dock vara lättare sagt än gjort; ofta befinner sig företagsdata i olika system eller datasilos och är bara tillgänglig för ett litet fåtal. Det finns också en omfattande risk för att man stirrar sig blind på sin egen data eftersom förvaltning och uppskalning blir med sådan infrastruktur både tids- och resurskrävande. 

– Många saknar fortfarande tillgång till 360 vy av sin kund i realtid, eftersom man jobbar med rigida och traditionella miljöer som inte lämpar sig för snabba förändringar. Detta gör att beslutsunderlaget blir lidande vilket i längden blir oerhört kostsamt. 

Möjliggör prediktivt arbete

För att erbjuda bästa tänkbara kundupplevelse behövs därmed data från hela ekosystemet. Det räcker inte långt att enbart nyttja intern data såsom kund-, försäljningsdata. Istället krävs samverkan med externa parter, såsom leverantörer och underleverantörer, för att skaffa sig en nyanserad helhetsbild. Det Snowflake erbjuder är möjligheten att både organisera sin egen data och att enkelt koppla samman den med data från andra parter i realtid. 

– Snowflake Data Cloud möjliggör enkel access till all information; den kan skalas upp och ner efter behov och medarbetarna får snabbt den information som krävs för att arbeta med prediktiv analys. 

Läs mer om Data Cloud 

Sköts med en enkel knapptryckning

I Data Cloud finns också Data Market place, en appstore för datasets med tredjepartsdata med anknytning till omvärlden. Amina berättar att det exempelvis kan inkludera vilka trender som råder, hur vädret påverkar köpbeteenden eller vilka regioner som redan har fått sina vaccin – kort sagt parametrar som ger värdefulla insikter i det prediktiva arbetet. 

Med andra ord kan företagen istället fokusera på innovation och utveckling för ökad tillväxt. Det är en enorm konkurrensfördel som ingen annan på marknaden kan erbjuda, avslutar Amina.

Ta reda på mer om Data Marketplace 

Mer från Snowflake

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Snowflake och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?