1515

Spelinkubator öppnar i Göteborg

En ny inkubator i Göteborg ska hjälpa unga entreprenörer som vill bygga nästa globala spelsuccé.

Den svenska dataspelsindustrin är inne i en period av explosiv tillväxt. Och nu tas ett grepp för att ge nya entreprenörer chansen att bygga nästa Minecraft eller Candy Crush.

I dag är det högtidlig invigning av den nya företagsinkubatorn som inryms i före detta filmproduktionslokaler på Lindholmen i centrala Göteborg. Den har döpts till The Game Incubator och blir Göteborgs första inkubator helt inriktad på spelindustrin.

”Vi har sedan drygt tio år byggt upp en inkubatorsverksamhet för spelindustrin i Skövde, som har blivit en stor framgång. Runt den har många nya företag och arbetstillfällen skapats. Den nya etableringen ska bidra både till att utveckla Göteborg som spelutvecklingsstad och Västra Götaland som en viktig spelregion”, säger Per-Arne Lundberg, som är ansvarig för inkubatorsverksamheterna i både Skövde och Göteborg.

Läs mer: Candy-cashen öppnar för nya startups av King-avhoppare

Bakom projektet som initialt får en årsbudget på 3 miljoner kronor står Gothia Innovation som har bland annat Västra Götalandsregionen och statliga Vinnova som finansiärer. Den som vill starta ett spelföretag med globala ambitioner är välkommen. Expertkunskap kring både spelproduktion och affärsutveckling och lokaler till förmånliga villkor är några av tjänsterna som ska ge nya spelbolag den rätta jordmånen för tillväxt.

”I princip är vi en kuvös för lovande affärsidéer som är i sin linda. Det handlar om nystartade projekt som behöver lite extra stöd för att ta sig igenom den där första kritiska perioden för att sedan förhoppningsvis kunna växa sig stora och framgångsrika”, säger Per-Arne Lundberg.

Läs mer: Spelbolagen som siktar på börsen 2016

Regeringen välkomnar den nya inkubatorn. ”Den är ett ypperligt exempel på vad Sverige behöver för att skapa nya attraktiva och kunskapsintensiva jobb”, säger gymnasie- och kunskapslyftsminister Aida Hadzialic.

Hon ska tala vid invigningen och uppger att regeringen vill göra mer för att gynna den positiva utvecklingen inom bland annat spelindustrin, som är en allt viktigare bransch där många arbetstillfällen skapas.

”Skolan har en nyckelroll för att Sverige ska kunna fortsätta vara ett av världens snabbast växande länder inom bland annat spel. Vi ska under våren exempelvis se över hur samverkan mellan gymnasieskolan och inkubatorsverksamheter som denna kan stärkas. Skolverket har fått i uppdrag att ta fram en digitaliseringsstrategi och en utredning tittar på hur de kreativa ämnena åter kan bli en naturlig del av gymnasieskolan.”


Innehåll från inRiverAnnons

inriver: ”Att ha koll på sin produktdata online är avgörande för att lyckas med sin försäljning idag”

Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.
Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

Utvecklingen av e-handeln går fortare än vad tillverkarna hinner med och den digitala försäljningen behöver tas på större allvar. Det menar inriver, som hjälper företag att hantera, förädla och hålla reda på all den produktdata som syns hos återförsäljare och på marknadsplatser över hela världen. Nu presenterar de resultaten av en omfattande undersökning om konsumentbeteenden på nätet.

– Upp till 70% av konsumenterna överger produkter på grund av dålig eller felaktig information hos återförsäljaren. Det är enorm utmaning för dagens tillverkare, säger Joakim Gavelin, e-handelsexpert hos inriver.

De senaste åren har e-handeln exploderat och de digitala hyllorna hos återförsäljare på nätet är översvämmade av produkter. Det medför vissa problem; som konsument kan det vara svårt att navigera och hitta det man vill ha och som varumärke är det i sin tur svårt att ta plats och synas. 

– På till exempel Amazon vet vi att så gott som all försäljning sker på den första söksidan, där bara en liten bråkdel av hela sökresultatet visas, säger Joakim Gavelin.

Hur högt upp man hamnar i sökresultatet beror på flera faktorer. Det är delvis en fråga om följsamhet mot de riktlinjer som finns kring kvalitet på innehållet, men saker som lagerstatus, trasiga länkar eller felaktiga produkttexter påverkar också utfallet. Utmaningen för tillverkare ligger i att hålla koll på all den produktdata som ligger hos – ibland tusentals – återförsäljare världen över.

En teknologi som bevakar produktdatan – hela tiden

inrivers erbjudande omfattar hela kedjan: från att samla, förädla och syndikera produktdatan till alla kanaler via ett PIM-system, till att hålla ett vakande öga på datan när den väl är publicerad. Ändrade algoritmer, bilder och texter som blandas ihop, sabotage och slarv – det finns många anledningar till att datan blir felaktig eller i värsta fall försvinner online.

– Vi har byggt en teknologi som bevakar handelsplatser och ser till så att produkter är synliga och att produktinnehållet är i fas – hela tiden. Att innehållet syndikeras och hamnar rätt den första dagen är inte en garanti för att det fortsätter att ligga där och som det ska. Därför behöver man fortsätta att övervaka sin produktdata om och om igen, menar Joakim Gavelin.

Felaktigt produktinnehåll vanligare än man tror

Förekomsten av felaktig produktdata är vanligare än man tror; enligt inriver’s erfarenhet har mer än var femte produkt fel produktinnehåll online. Samtidigt är en lika stor andel av varorna inte i lager. Det är siffror som skapar missnöje och frustration hos konsumenten och det som sker är att de väljer ett annat varumärke.

Joakim Gavelins främsta råd är att ta den digitala hyllan med produkter på minst lika stort allvar som den som finns i en fysisk affär. 

– Den digitala hyllan exponeras för miljontals människor i hela världen och synlighet, tillgänglighet ett korrekt produktinnehåll där är helt avgörande för att vara framgångsrik. De här sajterna lever, förändras och skapar nya utmaningar varje dag – då gäller det att vara närvarande där i realtid, för att se vad som fungerar och inte runt dina produkter för att kunna justera innan försäljningen går till nån annan.

Här kan du ta del av Inrivers undersökning i sin helhet. 

 

 

Mer från inRiver

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med inRiver och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?