Annons

Spelentreprenören investerar i ny trendsport – utmanar padel

Bettingentreprenören Fredrik Sidfalk har hittat en ny spelplan: pickleball. Som delägare i nystartade bolaget Raqt är han den senaste i raden av kändisar som fastnat för den udda, men snabbt växande racketsporten.

Fredrik Sidfalk, bettingentreprenör som fastnat för den snabbväxande sporten pickleball.
Fredrik Sidfalk, bettingentreprenör som fastnat för den snabbväxande sporten pickleball.Foto:Cornelia Jönsson

Fredrik Sidfalk har tidigare gjort sig känd som en av personerna bakom spelbolaget Betsson BETS B -0,97% Dagens utveckling och senare även kasinosajten Mr Green. Båda bolagen har gett gyllene avkastning när de blivit uppköpta. På senare tid har han grundat och plöjt ned närmare 40 Mkr i hälsoappen Nona där han är ensam ägare och brodern Niklas Sidfalk är vd.

Men det som nu bokstavligen håller Fredrik Sidfalk på tårna är en ny investering i appbolaget Raqt, som beskrivs som ett Spotify för pickleballspelare.

”Jag testade första gången våren 2021 och blev 'hooked' direkt. Efter tredje gången byggde jag en bana hemma i trädgården. Nu spelar jag två timmar om dagen – minst”, säger han.

Fredrik Sidfalk är med sina 14 procent en av fem delägare i appbolaget Raqt. Grundarna Gunnar Svalander, Ulf Öller, Mårten Lundmark, Jens Larsson och Peter Ericsson har majoriteten i bolaget.

Den digitala plattformen lanserades i fjol, finns nu på fem språk och är en så kallad freemiumtjänst.

”Vi har ett tävlingssystem i världsklass där allt är automatiserat. Vem som helst kan egentligen dra igång sin egen tour och koppla vilka turneringar och varumärken till som helst. Affärsmodellen utgår från att intäkterna delas i samtliga transaktioner”, säger Gunnar Svalander som är vd i Raqt.

Gunnar Svalander och Fredrik Sidfalk på pickleballplanen i Solna.
Gunnar Svalander och Fredrik Sidfalk på pickleballplanen i Solna.Foto:Cornelia Jönsson

Bolaget har även ett samarbetsavtal med Staylive som hjälper till med direktsändningar av matcher och turneringar strömmas via Raqt TV. 

”Redan i somras började vi sända alla tourtävlingar både på den svenska och andalusiska touren. Vi har även större projekt klara för 2023 bland annat ett Pickleball Guinness World of Records i Madrid i mars”, säger Gunnar Svalander.

För att Raqt ska nå några större intäktsströmmar krävs en kritisk massa användare som långt ifrån uppnåtts hittills.

”Det tuffaste jobbet är det vi gör nu att få fler att börja spela. Det sköna är att man kan ta ut frustrationen i bolagsbyggandet på banan”, säger Fredrik Sidfalk, som har en rådgivande roll i företaget.

Hittills har Raqt dragit in 7 Mkr i en så kallad såddrunda. Planen nu är att under första kvartalet fylla på kassan för fortsatt expansion, framför allt i Europa men siktet är även inställt på USA.

”Vi ska ta in nytt kapital i en runda på 30 Mkr för att bredda ägarbilden och där jag är med och finansierar. Hur stor del är inte bestämd ännu. Det viktiga är att vi får in rätt typ av investerare”, säger Fredrik Sidfalk.

Investeraren Fredrik Sidfalk och Raqts medgrundare Gunnar Svalander.
Investeraren Fredrik Sidfalk och Raqts medgrundare Gunnar Svalander.Foto:Cornelia Jönsson

Pickleball är ett hopkok av tennis, badminton och pingis. Det spelas med rektangulära racketar av kompositmaterial som är något större än ett pingisracket och en plastboll som liknar en innebandyboll. 

När Di senast skrev om sporten för drygt tre sedan var antalet svenska spelare inte fler än ett tusental. Enligt Gunnar Svalander, som själv föll pladask för sporten 2017 och nu även är ordförande i Svenska pickleballförbundet, har den siffran växt till drygt 4.000 i ett hundratal klubbar.

”Vi har ingen färsk siffra nu och det beror på hur man räknar eftersom pickleball ofta är en del av någon annan verksamhet. Tittar man enbart på föreningar landar man på 40 till 50, men det växer kolossalt just nu”, säger han.

På andra håll är hastigheten ännu högre. I USA uppges pickleball vara den snabbast växande sporten. Mediajätten CNBC rapporterar att antalet spelare på ett år ökat från omkring 5 miljoner till 36,5 miljoner. 

Hajpen lockar många framträdande profiler, något det ansedda magasinet Vanity Fair nyligen uppmärksammade i ett reportage. 

Bland entusiasterna finns exempelvis filantropen Melinda Gates och filmstjärnorna Leonardo di Caprio, Jamie Foxx och George Clooney. En annan skådespelare, Will Ferrell, har till och med gått in som delägare i märket Paddletek. NFL-hjälten Tom Brady, basketjättarna LeBron James och Kevin Durant har investerat i sporten och golfspelarna Annika Sörenstam och Phil Mickelson är namn som nämns som aktiva spelare.

Pickleball-appen Raqt.
Pickleball-appen Raqt.Foto:Cornelia Jönsson

Sett över hela världen har pickleball kommit igång i över 70 länder och fler läggs till i snabb takt. I USA har ett lobbyarbete rullat igång för att sporten ska vara med i OS i Los Angeles 2028.

Att pickleball skulle gå in i väggen på samma sätt som padel gjort i Sverige med överetablering av hallar och konkurser som följd viftar Gunnar Svalander bort.

”Pickleball är enklare att lära sig och kan spelas var som helst så länge det finns en plan yta. Många spelar på badmintonplaner eller tejpar upp linjerna på en tennis- eller padelbana”, säger han.

Innehåll från OxceedAnnons

Nytt succéår trots osäker omvärld – Fortsatt tillväxt för SaaS-bolaget Oxceed

Elif Schmidt, VD, Oxceed.
Elif Schmidt, VD, Oxceed.

När fintech-företaget Oxceed summerar 2022 kan de se tillbaka på ett framgångsrikt år meden ARR-tillväxt som landar på 74 procent, god omsättning och flera nya funktioner. Bakom bedriften ligger lyckade partnerskap, ambitionen att alltid ligga i framkant och en produkt som ligger rätt i tiden.

– Allt fler företag vill bort från att sköta den finansiella rapporteringen i Excel, framförallt för att minimera risken för fel, men också för att det är enkelt och sparar tid, säger Elif Schmidt, VD. 

Oxceed erbjuder en molntjänst för företag som ger dem möjlighet att få en tydlig överblick av sin ekonomi i realtid. Genom att koppla sitt bokföringssystem med Oxceed kan företag förenkla sin finansiella rapportering, budgetering och uppföljning. På senare tid har intresset för tjänsten ökat kraftigt. 

Under 2022 har bolaget lagt extra tyngd på att vidareutveckla och förbättra sina lösningar för företag, koncerner och redovisningsbyråer. Det innebär dels en fördjupad funktionalitet inom koncernrapportering, projektbudgetering och avancerade nyckeltal, men även ett breddat erbjudande gentemot redovisningsbyråer. 

Läs också: Techbolaget fick bättre finansiell överblick 

Stark efterfrågan visar på relevant lösning i tuffa tider

Den vässade produktportföljen, tillsammans med ett ökat behov av effektivare rapportering bland företag, har gjort att 2022 summeras som ett av de bästa åren i bolagets historia.

– Vi är glada över att arbetet som vi har lagt ned på att förbättra våra tjänster har tagits emot så positivt. Det är tydligt att intresset från företag, som vill automatisera sin rapportering, spara tid i den finansiella uppföljningen och enkelt kunna bevaka sina nyckeltal, har ökat. Samtidigt ser vi också att vår churn har minskat stadigt, vilket är ett tecken på allt nöjdare kunder, säger Elif Schmidt och fortsätter:

– Vår lösning behövs inte bara när det går bra, utan minst lika mycket när det går sämre för ekonomin. Då blir det extra kritiskt att snabbt kunna se avvikelser och på så sätt få möjlighet att agera snabbt. 

Läs mer: Ehandelsbolaget kapar kostnader med automatisk rapportering 

Fortsatt satsning på tillväxt och nya rekryteringar

Under 2022 har Oxceed förstärkt sina partnerskap, där deras lösning bland annat utgör ett centralt verktyg i redovisningsbyrån Grant Thorntons rapportering och rådgivning gentemot sina kunder. Oxceed är numera också en integrerad del av banken SEB:s företagserbjudande vilket innebär att deras företagskunder enkelt kan koppla på tjänsten ”Finansiell överblick” i Business Arena (tidigare internetbanken). 

Läs mer: Grant Thornton väljer Oxceed för budget och månadsrapportering 

Efter ett starkt 2022 inleder Oxceed det nya året precis som det avslutades: Full fart framåt med fokus på att fortsätta att växa genom att vässa på sina kunderbjudanden och stärka upp teamet med nya rekryteringar. 

– Vår målsättning framöver är glasklar, vi ska bibehålla samma tillväxttakt som vi haft tidigare. Det kommer att bli ett spännande år, avslutar Elif Schmidt. 

 

Mer från Oxceed

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Oxceed och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera