1515

Spelbolaget Paradox ökar försäljningen men tappar i vinst

Paradox Interactive ökar omsättningen med 3 procent för andra kvartalet. Samtidigt har resultatet minskat med 39 procent på grund av ökade royalties och avskrivningar. Aktien rasade 16 procent i den inledande handeln.

Paradox Interactives vd Ebba Ljungerud med bolagets tidigare vd och numera styrelseordförande Fredrik Wester.
Paradox Interactives vd Ebba Ljungerud med bolagets tidigare vd och numera styrelseordförande Fredrik Wester.Foto:Jesper Frisk

För drygt två år sedan noterades spelbolaget Paradox Interactive på First North. För årets andra kvartal visar Stockholmsbolaget, med den nya vd:n Ebba Ljungerud i spetsen, sin högsta omsättning sedan börsnoteringen på 299 miljoner kronor. Det är däremot enbart en liten ökning på 3 procent i jämförelse med samma period i fjol.

Samtidigt har kostnaderna ökat för spelbolaget. 

Rörelseresultatet landade på drygt 99 Mkr i jämförelse med förra årets 162 Mkr. Det är en försämring med 39 procent. En anledning är de investeringar som bolaget har gjort i sin verksamhet. 

En kvart efter att handeln öppnades på tisdagsmorgonen hade Paradox aktie rasat med 16 procent. Vid lunch hade den återhämtat sig något men fortfarande med 13 procent under öppningskursen. Följ aktien här.

Läs även: Paradox förvärvar amerikansk spelutvecklare 

Paradox tar inte enbart fram sina egna spel utan har ett stort antal samarbeten med externa spelstudios. Enligt kvartalsrapporten är det speciellt royalties utbetalda till dessa, i kombination med engångskostnader i form av avskrivningar av misslyckade projekt, som drar ner marginalen. 

”Detta kan låta mer dramatiskt än det är, vi har alltid många spelprojekt under utveckling och utvärderar dessa löpande. Långt ifrån alla når marknaden eller ens det stadium där de utannonseras som kommande spelsläpp. Snarare föredrar vi att avsluta tidigt de projekt som vi inte tror kommer leva upp till våra högt ställda kvalitetskrav”, skriver styrelseordförande Fredrik Wester och Ebba Ljungerud i kvartalsrapporten.

I jämförelse med resultatet har kassaflödet för Paradox ökat från 140 Mkr för andra kvartalet i fjol till 182 Mkr i år. Kvartalets kassaflöde för den löpande verksamheten uppges vara det starkaste hittills. 

Paradox Interactive aktie har stigit med 120 procent hittills i år och på tisdagsmorgonen hade bolaget ett börsvärde på 21,7 miljarder kronor. 


 Lyssna på intervjun med Fredrik Wester från hösten 2017 här:

https://embed.acast.com/startupstories/paradoxvd-hadefordaligabetygforhandels--

Du hittar även Startup Stories på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Startup Stories? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Recensera podden här eller kontakta oss på Twitter, Facebook eller via mejl.

 


Innehåll från LitiumAnnons

Har ditt företag rätt förutsättningar för en framgångsrik internationalisering?

Att expandera internationellt för ökad tillväxt har historiskt medfört stora insatser och en fysisk etablering med omfattande investeringar i allt från personal till lokaler. I och med ehandeln har förutsättningarna förändrats och det senaste årets snabba digitaliseringstakt har gett den digitala handeln en rejäl skjuts framåt. Men hur genomför man egentligen en lyckad internationalisering?

Läs Litiums guide till en framgångsrik internationalisering här 

Att nå nya marknader är betydligt enklare idag, men att etablera en internationell närvaro är inte utan utmaningar. Medan de flesta företag kan gynnas av att vända blicken mot nya marknader, drar vissa mer nytta av en internationell expansion än andra. 

– D2C-företag har till exempel ofta internationell expansion i tankarna redan tidigt i sitt bolagsbyggande. Så fort man satt den kommersiella modellen och fått igång försäljningen börjar många expandera internationellt, vilket gör att de kan växa mycket snabbt, säger Håkan Nylander, Chief Strategy Officer hos Litium. 

De företag som direkt kan ta sig in på nya marknader genom digitala lösningar behöver således hantera en betydligt mindre komplex internationalisering och kan i många fall genomföra sin expansion på flera marknader parallellt. Den data som samlas in under arbetet ger sedermera konkreta insikter, vilka skapar ett bättre beslutsunderlag inför fortsatta satsningar. 

– Att få i gång försäljningen är alltid den första utmaningen. Att noggrant kartlägga tillgängliga kanaler, den lokala marknadens villkor och potential och relevanta målgrupper är därför avgörande för att bedöma sina möjligheter. Generellt rekommenderar vi att börja litet för att komma i gång och att sedan skala upp i takt med att intresset ökar.

Tekniska förutsättningar för expansion

En annan viktig faktor att ta hänsyn till är naturligtvis vilka lokala regulatoriska krav som måste efterlevas. För den som inte är insatt kan det verka som en djungel, så för den som är osäker rekommenderar Håkan att ta in hjälp utifrån, oavsett om hjälpen finns i det egna partnernätverket eller hos industriorganisationer som kan erbjuda rådgivning. Allt förutsätter emellertid att man har de tekniska förutsättningarna för en internationell expansion. 

– Utan en plattform som erbjuder rätt stöd för digital handel kan internationaliseringen bli en administrativ mardröm, med stora omkringliggande kostnader och betungande manuellt arbete. Därför har Litium utvecklat ett grundstöd för våra kunder, ett globaliseringsramverk med integrerat PIM, Product Information Management, som skapar rätt förutsättningar för effektivitet och kontroll vid inträde på nya marknader. 

Konfigureras efter behov

Håkan förklarar att Litium som plattform kan konfigureras helt efter kundens individuella behov, inklusive vilka produkter som ska säljas och hur, vilka marknader det gäller och genom vilka kanaler. I takt med att verksamheten växer på de nya marknaderna skalar plattformen upp, så att företaget på ett enkelt och effektivt sätt kan hantera sin internationella satsning. 

– Vår flexibla plattform för digital handel, med sitt avancerade stöd för såväl språk och valuta som logistik och olika betalsätt, blir en nyckelfaktor för de företag som vill genomföra en snabb och enkel internationalisering – oavsett den behovsbild som finns, avslutar Håkan Nylander.

Läs fler tips på hur en lyckad internationalisering genomförs i Litiums guide 

 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?