1515
Annons
Denna text publiceras i samarbete med Helsingborgs Dagblad och Sydsvenskan.
Helsingborgs DagbladSydsvenskan

Spelande toppchef styr upp leveransen till Hollywood

Det blev en tv-chef med vana av att styra stora organisationer som fick efterträda David Polfeldt som Massives vd. Han ska se till att speljätten levererar det de lovat till Hollywoods största. 

Efter flera skandaler inom spelbranschen utpekar vd:n arbetet med inkludering som högt upp på bolagets agenda.

Massives vd Thomas Andrén.
Massives vd Thomas Andrén.Foto:Peter Frennesson

I somras kom beskedet. David Polfeldt skulle lämna tjänsten som chef för speljätten Ubisoft Massive i Malmö. När han tog över Massive 2009 var antalet anställda runt hundrastrecket och precis sålts till franska Ubisoft. I somras var de över 700 och hade avtal med Hollywoods största om att göra spel av ”Avatar” och ”Star Wars”.

Så vem skulle efterträda honom?

Svaret blev en person som var van vid att leda betydligt större organisationer än Massives. Thomas Andrén med bakgrund inom SVT, Ericsson och internationella Red Bee Media. På sin senaste post hade han över 2.500 anställda under sig.

De första tre månaderna har schemat varit så späckat att det har varit omöjligt för Sydsvenskan att få en intervju med Thomas Andrén.

”Det har varit som att sitta i skolbänken. Jag har haft massor av möten med alla de kreativa teamen och fått lära mig allt. Det är otroligt kul att få komma in här i en så intressant period av Massives historia”, säger Thomas Andrén.

Så hur hamnade du på Massive?

”Jag blev kontaktad av Ubisoft och kände snabbt att det var en intressant utmaning. Jag kommer från en bakgrund där jag varit en brygga mellan det kreativa och det tekniska och spelbranschen är väldigt teknikdriven, men otroligt kreativ. Plus att jag älskar att spela spel själv.”

Vad tror du själv att det var som Ubisoft fastnade för hos dig?

”Dels att jag har lett en mycket större organisation och har varit ansvarig för en tung operativ verksamhet med 350 tv-kanaler och streamingtjänster. Dels att jag kommer med fräscha ögon in i branschen”, säger Thomas Andrén och tillägger ”kanske min härliga personlighet spelade roll också?” med ett skratt.

Har du fått ett förändringsuppdrag?

”Massive har en otroligt fin 'road map' framför sig med fantastiska samarbeten med branschjättar som Lightstorm, Lucasfilm och Disney. Vi är på en bra plats och de som jobbar här är bland de bästa i världen på det de gör. Så mitt uppdrag är att se till att vi kan fortsätta göra de bästa spelen i världen. Sedan måste vi hela tiden bli bättre på det vi gör.”

Massive har bara bytt vd en gång tidigare och då tog vice vd David Polfeldt över. Hur är det för dig att komma in helt utifrån och ta över?

”Otroligt roligt. Jag kommer in med en trygghet från allt det jag gjort tidigare, men får lära mig massor av nytt om gaming-branschen. Jag satt ned en dag med en av våra creative directors och fick lyssna på historien om ett av våra kommande spel. Det är ju som att få en saga berättad för sig och det är sådan lyx att i vuxen ålder få sitta och ta del av sådan storytelling.”

Foto:Peter Frennesson

När David Polfeldt i somras beskrev sin efterträdare innan ditt namn var känt sa han ”Massive har idag ett överskott av kreativa arthouse-ambitioner, ibland större drömmar än vi har förmåga att hinna med. Den här personen kan täppa till det där och se till att vi levererar på våra enorma ambitioner.” Vad ligger bakom ett sådant uttalande?

”Jag gissar att han tänker på att jag varit leveransansvarig för väldigt stora projekt, alltifrån fotbolls-EM till ”Idol” till stora streamingprojekt. Och i tv-branschen får du aldrig vara sen. Du kan inte ens vara en minut sen. Så jag är van vid att leverera på våra ambitioner.”

Vad är den stora skillnaden i din och David Polfeldts ledarfilosofi?

”Jag har svårt att jämföra eftersom jag inte jobbat med David. Men jag kan säga att jag kommer från en bransch där jag är van vid att saker går snett och att det får stor 'impact'. Nyhetssändningar som inte kommer ut. Sportevent som blir inställda. Jag har genom åren hittat ett lugn i det där, trots hektiska situationer.”

”För mig handlar ledarskap om tre stora saker: 1. Transparens. Se till att man kan prata öppet om allt genom hela organisationen. 2. Tillit. När saker går snett ska man ha tillit till att alla gör det de kan. 3. Delegering. Att man skapar en motivation hos de anställda genom att ge dem ansvar. Jag kommer själv från lagsportsvärlden där det har varit en stark kraft.”

I unga år spelade Thomas Andrén mycket ishockey och det gör idag även hans två söner. Men ishockeyn har också varit en av hans starkaste dataspelsupplevelser. För i mitten av 90-talet satt Thomas Andrén och hans två bröder i en friggebod på landet och spelade ”NHL 94” så att fingrarna nästan gick sönder.

Ja, hur ser din spelbakgrund ut?

”Jag har spelat så länge jag kan minnas. Förutom 'NHL 94' så är 'Battlefield' en annan stark upplevelse. Men även 'The Division' som jag spelade första gången med min svåger.”

Det finns inga direkta planer för Thomas Andrén att flytta till Malmötrakten. Men han är å andra sidan van att pendla betydligt längre distanser.

”Eftersom jag varit operativt ansvarig för många organisationer i flera olika länder har det tidigare varit mycket pendling med flyg till främst Storbritannien. Nu har jag upptäckt den fantastiska upplevelsen att få tågpendla till Malmö och det funkar otroligt bra.”

Din företrädare David Polfeldt har varit väldigt engagerad i Malmös spelscen genom åren och varit med om att utveckla spelregionen. Hur ser du på din roll där?

”Det kommer. Jag är så ny i rollen nu, men jag vill vara mer aktiv och synlig senare. Just nu fokuserar jag på våra team och våra leveranser. Spelbranschen i Malmö är otroligt viktig för oss som företag, för det drar talanger till regionen och det är bra för Massive. Malmö har blivit ett spelcentrum och det skapar en energi i staden som är jättebra även för oss.”

De senaste åren har varit en turbulent tid för både Ubisoft och många andra speljättar. Under #metoo har flera historier om olämpligt beteende lyfts upp till ytan och höstens stora diskussion har rört Activision Blizzards vd Bobby Kotick där anställda har krävt hans avgång. För övrigt samme Kotick som 2008 beslutade sig för att Activision Blizzard skulle sälja Massive, vilket gjorde att Ubisoft tog över ägandet.

Men även Ubisoft har haft en del interna skandaler. Tre höga chefer fick sommaren 2020 lämna sina poster, däribland den högsta kreativa chefen i Paris som jobbat nära Ubisoft Massive genom åren.

”Det är en hjärtefråga för mig personligen. Vi jobbar stenhårt med det och det gör man inom Ubisoft också. De har anställt en Diversity & Inclusion-chef som jobbar aktivt med det och ett väldigt stort förändringsarbete pågår. Sedan jobbar vi väldigt aktivt här på Massive också. För mig är det här en självklar fråga och det borde vara det för alla bolag. Det här är ingenting man inte kan jobba med, utan det ligger högt upp på agendan.”

Innan jul rapporterades det i branschpress om hur Ubisoft internationellt drabbats hårt av personalflykt. Så mycket att det till och med fått namnet ”The Great Exodus”. I samma veva meddelade Thomas Andréns egen chef, Virginie Haas som är chef för Ubisofts internationella studior, att hon också slutar. Men Thomas Andrén menar att personalflykten inte märks i Malmö.

”Vi växer ju hela tiden. Du skrev själv en artikel i höstas om att vi nu troligen är Sveriges största spelstudio, vilket är otroligt roligt. Med de projekten vi har igång har vi ett ständigt behov av fler fantastiska talanger.”

Ja, på er rekryteringssida ser det ut att finnas nästan uppemot ett hundratal lediga tjänster?

”Jag har förstått det som att den listan på lediga tjänster är ganska konstant över tid för att vi hela tiden växer.”

Bland era lediga tjänster söker ni folk till ett ”unannounced” projekt. Det låter dock som att det är mer av ett teknikprojekt än ett spelprojekt, stämmer det?

”Det pratar jag gärna mer om en annan gång, säger Thomas Andrén med ett hemlighetsfullt leende.”

Håller tidsplanen att ni ska ge ut ”Avatar”-spelet under 2022?

”Ja. Målsättningen är 2022.”

När kommer ”Star Wars”?

”Där vill jag inte spekulera.”

 


Innehåll från LitiumAnnons

Ingående undersökning visar på starka trender inom digital B2B-handel

Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.
Malin Bodolla, CMO Litium och ansvarig för rapporten Nordic Digital Commerce in B2B 2022.

Trenden att allt fler företag satsar på ökad digital handel fortsätter. I en undersökning av B2B-företag, som presenterades av Litium 18 maj uppgav över två tredjedelar av de svarande att de har digital försäljning och hela 73 procent av dessa förutspår att den digitala handeln kommer att öka kraftigt de kommande åren. Men vilka utmaningar medför den snabba utvecklingen?

Läs Litiums rapport här 

Det är ingen nyhet att pandemin orsakade kraftiga framsteg inom digitaliseringen av många branscher och verksamheter, och utvecklingen inom digitala handelslösningar är inget undantag. 44 procent av de företag som tillfrågades i Litiums undersökning rapporterade att Covid-19 hade en inverkan på deras beslut att påbörja eller påskynda övergången till digital försäljning. Tydligt är dock att långt ifrån alla har en organisation som är mogen att anamma övergången. 

– Ett exempel är att de som ansvarar för digital försäljning ofta också har andra roller inom organisationen. De kan alltså inte fokusera fullt ut på sitt digitala erbjudande. De företag som vill positionera sig bättre för att uppnå digital mognad och verkligen ta sig framåt i transformationen av den digitala försäljningen är de med en dedikerad resurs för digital handel, ibland kallad e-handelschef, som också har fullt ägarskap av frågan, såväl som mandat och stöd från ledningsgrupp, förklarar Malin Bodolla, Chief Marketing Officer hos Litium. 

Möjlighet till ökad automatisering

Undersökningen visade vidare att den digitala handeln tveklöst kommer att fortsätta öka för köp som passar digitala kanaler, såsom snabba beställningar med produkter kunden känner till, eller återkommande inköp. Här finns möjlighet att driva en utveckling mot ökad automatisering, beroende på produkt och affärsmodell. När det gäller mer komplexa produkter förväntar sig Malin emellertid att det också i framtiden kan behövas personlig kontakt för att guida genom köpprocessen. Hon är dock övertygad om att nästa steg blir att paketera även mer komplexa produkter och tjänster för onlineförsäljning, med hjälp av olika digitala verktyg.

– Alla är överens om att den digitala handeln kommer att fortsätta växa, men det är ännu oklart hur. Komplexa produkter, såsom stora maskiner, lär vi i hög grad fortsätta att köpa ansikte mot ansikte, medan utvecklingen går mot att vi gärna köper reservdelar och service på ett enkelt, digitalt sätt. 

Skalbarhet och tillgänglighet

Litium står i begrepp att addera ytterligare tjänster som underlättar för kunden att hitta det de behöver, när det behöver, så att de kan lösa många olika affärer på en och samma gång. En internationell expansion kan traditionellt vara både tidskrävande och dyr, men med skalbarheten och tillgängligheten hos en modern lösning för digital handel kan man snabbare och enklare nå andra marknader.

Förenklad administration en stor drivkraft

Utvecklingen mot en sömlös internationell handel går helt i linje med den trend som pekar på att B2B-kunder i allt större utsträckning förväntar sig samma upplevelse och valmöjligheter inom B2B-handel, som inom B2C-handel. Litiums undersökning visar nämligen att den största drivkraften för digital försäljning är att förenkla och effektivisera administration och försäljning. Övergripande plattformar för digital handel, som samlar olika typer av affärer på samma plats och erbjuder tillgänglighet 24/7, öppnar för att lättare kunna uppfylla kundernas behov, förbättra sin varumärkesposition och erbjuda snabbare leveranser.

– Kundupplevelsen börjar till och med bli en konkurrensdifferentierande faktor. De företag som har nått den insikten ser längre än till att förbättra organisationens effektivitet och använder kundens resa som ett sätt att stärka relationer och öppna för merförsäljning. Ett bra exempel är det så kallade digitala säljrummet – en plats där B2B-köpare och säljare kan träffas och interagera digitalt för att upprätthålla personliga relationer och samtidigt ge en mer digitaliserad köparresa och en bekvämare upplevelse. 

Kan göra underverk för kundnöjdhet

Sett ur detta perspektiv är det tydligt att digitaliseringen har alla förutsättningar för att leda till ökade kundservicenivåer och kundtillfredsställelse, något som bekräftades av Litiums undersökning. Nästan över hela linjen hade frågorna som rörde kundupplevelsen bättre resultat än förväntat. 

– Slutsatsen är att digital försäljning kan göra underverk för ökad kundnöjdhet, konkurrenskraft och försäljning – på samma gång. B2B-företag som är redo att investera i en digital försäljningsstrategi måste därför inse att detta går långt utöver att implementera en ny teknisk lösning. Det är en organisatorisk förändring och metoder för förändringshantering bör spela en avgörande roll i formuleringen och genomförandet av den nya digitala försäljningsstrategin, avslutar Malin.

Läs Litiums rapport här 

Mer från Litium

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Litium och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?