1515
Annons

Spel utsatt för tidernas största kryptokupp

Spelet Axie Infinity har utsatts för vad som kan vara den största hackerattacken inom decentraliserad finans genom tiderna. Totalt har tillgångar för över 5,7 miljarder kronor stulits. Det rapporterar CNBC. 

Det blockkedjeteknik-baserade spelet är ett så kallat ”pay to earn”, där användare som spelar, eller jobbar med att utveckla spelkaraktärer eller varor, kan sälja sina skapelser och få betalt i kryptotillgångar. 

Attacken upptäcktes under tisdagen när en användare försökte ta ut 5.000 i ether. Men själva attacken ägde rum redan den 23 mars, skriver Ronin Network, som understödjer spelet, i ett blogginlägg.

173.600 i Ethereums kryptotillgång ether och 25,5 miljoner i USDC, ett så kallat ”stable coin” som är en digital valuta kopplad till dollar, försvann i två uttag. Det sammanlagda värdet beräknas till 615 miljoner dollar, motsvarande 5,7 miljarder kronor. Det slår fjolårets kupp mot kinesiska Poly Network, som specialiserar sig på överföringar av kryptovalutor, och kan därmed vara den största kuppen inom ”Defi”, decentraliserad finans, genom tiderna. 

Hackarna har använt sig av stulna nycklar för de två uttagen, som skedde i den brygga som sammanlänkar Axie infinitys nätverk med andra blockkedjor som Ethereum. 

Analytiker vid Blockchain Intelligence Group säger att pengarna är under omsättning – hittills har 17 miljoner dollar i ether förflyttats till växlingstjänster som Huobi och FTX.

”Bryggor är svåra att få till och attackytan är större än andra Defi-projekt”, säger Adrian Hetman vid säkerhetsbolaget Immunefi till CNBC. 

Axie infinitys grundare Sky Mavis säger att bolaget gör allt för att tillgångarna ska komma tillbaka eller återbetalas. Men i dagsläget är alla användares tillgångar frusna. 

Innehåll från BillogramAnnons

Ändrade köpbeteenden ställer nya krav på framtidens betallandskap

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.
Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram.

E-handeln fortsätter att öka och har, i kombination med en stark ”Köp nu, betala sen”-trend, kastat om spelplanen för det moderna betallandskapet. Allt fler köp görs mot faktura, och med det kommer nya förväntningar på en smidig och enkel betalupplevelse. Nu står många företag inför stora förändringar för att lyckas hålla jämna steg med utvecklingen.

Trenderna som dominerar på den svenska betalmarknaden 

Fakturan har funnits i olika tappningar i omkring 5000 år. Ändå har den utvecklats oändligt långsamt. Dagens fakturor ser i princip likadana ut som de som utställdes för hundra år sedan, men något håller på att hända med betallandskapet. I framtiden är det inte alls säkert att fakturan fortsatt kan se ut på samma sätt.

Jonas Suijkerbuijk, vd på faktura- och betaltjänsten Billogram, säger att det ställs allt högre krav på enkelhet och användarvänlighet i samband med betalningen, speciellt bland yngre konsumenter.

– De kanaler man når ut till olika kunder genom blir en allt viktigare fråga. De som är unga idag är vana vid att sköta en stor del av livet digitalt – oftast via mobilen. Den upplevelse de skulle mötas av i ett traditionellt fakturaflöde, med ett fysiskt brev som skickas till dem eller betalning via dator och internetbank, håller helt enkelt inte måttet längre. De förväntar sig mer. 

Viktigt att möta kunderna där de redan är

Utmaningen framöver, menar Suijkerbuijk, ligger i att tillhandahålla ett format för faktura och betalning som är lätt att ta till sig och som känns enkelt och naturligt för användaren. 

– Idag är vi ganska beroende av e-post och sms för vår kommunikation, men det kommer med stor sannolikhet att ändras. Vi ser redan exempel i andra delar av världen, där företag i allt högre grad använder Whatsapp och Messenger för att nå kunderna. För många tror jag att en sådan flödesbaserad kommunikation skulle passa bättre i en kund-/leverantörsrelation. Det blir enklare för kunderna att välja om de vill agera direkt eller senare, samtidigt som företagen kan kommunicera mer frekvent, utan att det innebär ett störande moment för mottagaren.

Framtidens faktura: EU-direktiv driver teknisk innovation 

”De som erbjuder mervärde kommer att stå som vinnare”

På frågan om vad som kommer att hända i landskapet kring faktura och betalning menar Jonas Suijkerbuijk att vi, åtminstone på kort sikt, kommer att se en utveckling som präglas av en stundande lågkonjunktur.  

– De som hittills inte investerat i kundlojalitet får nu bråttom att göra det, om det inte redan är för sent. Att ”göra fel” kommer att stå leverantören mycket dyrare än vad det gjort tidigare och en sund kundhantering kommer på många sätt att bli avgörande framåt. För företagen blir det därför viktigare att kunna erbjuda flexibilitet och enkelhet i alla led – och dit räknas betalningen i allra högsta grad.

På längre sikt ser Suijkerbuijk en utveckling där dagens fakturor kommer att fasas ut, till förmån för enklare och mer kundtillvända format. Han avslutar:

– Redan när vi startade Billogram sa vi: ”Om fem år finns inte pappersfakturan”. Här sitter vi nu, drygt tio år senare, och det är fortfarande rätt mycket pappersfakturor i omlopp. Utvecklingen har gått väldigt långsamt, men vi ser att den har ökat de senaste åren i takt med att fler och fler utmanare dykt upp på marknaden och den digitala mognaden ökat bland både företag och konsumenter. Därför tror jag ändå att pappersfakturan kommer att fasas ut allt mer under de kommande åren. Det som vi idag betraktar som en faktura kommer istället att abstraheras i allt högre grad, och tillgodogöras i andra, mer interaktiva gränssnitt som även inkluderar själva betalningen. De företag som ser möjligheterna i detta, och erbjuder mervärde i kundrelationens alla led, kommer att stå som vinnare i kampen om kunderna.

Läs mer om framtidens betallandskap här 

 

Mer från Billogram

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Billogram och ej en artikel av Dagens industri

Investeraren: Stora delar av marknaden kommer konsolideras

LONDON. Den brittiska riskkapitaljätten Balderton kammade nyligen hem storkovan när svenska Kobalt Music såldes för omkring 10 miljarder kronor.

Bolagets investeringsansvarige i Norden, svenskan Magda Lukaszewicz, tror att fler storaffärer är att vänta.

”Det kommer att ske fler uppköp och sammanslagningar”, säger hon.

Fusionen mellan Instabox och Budbee är bara en i raden av många sammanslagningar som kommer att ske framöver, enligt investeraren Magda Lukaszewicz.
Fusionen mellan Instabox och Budbee är bara en i raden av många sammanslagningar som kommer att ske framöver, enligt investeraren Magda Lukaszewicz.Foto:Jesper Frisk, Richard Ryan

Läs Di Digitalt i 3 månader för endast 197 kr

ord. pris 429kr/mån

spara
1090 kr

Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 25% rabatt, endast 322 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.

Visa allt som ingår

Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

Tillgång till över 1 100 aktiekurser i realtid

Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev


Betala som

Betalsätt

Genom att klicka på ”Godkänn köp” godkänner jag Dagens industri AB:s prenumerationsvillkor och bekräftar att jag tagit del av Dagens industris AB:s personuppgiftspolicy.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1090kr
Prenumerera