1515

Specialeffektboom gynnar svenska uppstickare

Vad har game of Thrones, Kung Fury och den kommande Bond-filmen gemensamt? Vid samtliga produktioner har svenska Ftracks mjukvara spelat en avgörande roll.

Eva Redhe Ridderstad är styrelseordförande i specialeffektsbolaget Ftrack.
Eva Redhe Ridderstad är styrelseordförande i specialeffektsbolaget Ftrack.Foto:Jack Mikrut

De senaste årens explosiva ökning av specialeffekter i film och reklam har krattat manegen för svenska Ftrack. Deras system för hantering av digital produktion har använts vid skapandet av allt från Game of Thrones till den svenska indiefilmsuccén Kung Fury.

Bolaget bildades 2012, då det knoppades av från animationsstudion Fido Film. Idag är man ett av världens ledande bolag inom processhanteringssystem för postproduktion och har 300 kunder i över 40 länder. Under 2015 räknar bolaget med att omsätta 15 miljoner kronor och nå break-even.

Bland kunderna finns globala jättar som Sony Playstation, och Ftracks teknik har använts vid jätteproduktioner som Guardians of the Galaxy, Iron Man 3 och den kommande James Bond-filmen Spectre.

fredrik limsäter

Fredrik Limsäter är vd och grundare på svenska Ftrack, som gör processhanteringssystem för postproduktion i filmvärlden. Foto: Jack Mikrut

Obs: den här bilden föreställer inte, som många fans på nätet trott, Game of Thrones-karaktären Brienne of Tarths avhuggna huvud!

“Att specialeffekt-studios väljer att använda vårt verktyg vid dessa jätteproduktioner betyder mycket för vårt renommé i branschen”, säger Ftracks vd och grundare Fredrik Limsäter.

Ett mer udda projekt där Ftracks mjukvara använts är vid skapandet av den svenska kortfilmen Kung Fury. Filmens skapare, David Sandberg, samlade in 4,3 miljoner kronor via investeringsplattformen Kickstarter för att bekosta filmen, som laddades ned nära 10 miljoner gånger under första veckan.

Kung Fury är en av de filmer där Ftrack använts vid produktionen. Bild: Fido Film

“Mitt hjärta bultar lite extra när jag ser hur vårt verktyg används även vid små projekt, som Kung Fury. Både därför att jag tycker att är ett häftigt projekt, men också eftersom vårt mål och vår största utmaning har varit just att skapa ett verktyg som passar både studios med 10 och med 1000 anställda”, säger Fredrik Limsäter.

Han är tillsammans med medgrundarna Björn Rydahl och Mattias Lagergren storägare i Ftrack.

Övriga aktier kontrolleras sedan 2012 av affärsängeln Eva Redhe Ridderstad, som är styrelseordförande i bolaget, tillsammans med ett nätverk av privata investerare.

Eva Redhe Ridderstad har tidigare varit vd för Erik Penser Fondkommission, samt ir-chef hos Wallenbergägda Investor. Sedan 2008 är hon investerare och styrelseproffs på heltid och har pytsat in pengar i en rad bolag inom life science och it, bland annat spelbolaget Starbreeze och nanomedicinbolaget Spago Nanomedical.

“Jag lockas av bolag som har global potential, och det har Ftrack. Det är en svensk lösning, som är på god väg att bli en av två globala branschstandarder”, säger hon.

game of thrones

Tv-serien Game of Thrones är en av många produktioner som använder Ftracks mjukvara.

Marknaden för digitala specialeffekter har exploderat de senaste åren, anledningen till det är att tekniken som krävs blivit både billigare och mer lättillgänglig, samtidigt som allt fler väljer att utbilda sig på området.

De stora animationsprojekten som inte sällan involverar tusentals personer på flera olika kontinenter kräver dock verktyg som gör det möjligt att hantera komplexa flöden av information och mer eller mindre färdiga animationer som skickas runt. Det är där Ftrack kommer in.

“Tidigare har studior använt sig av egenutvecklade verktyg för att hantera dessa processer, eller till och med spreadsheets från Google eller Excel. Det räcker inte längre när projekten växer”, säger Fredrik Limsäter.

Ftracks främsta konkurrent på marknaden för processhanteringsverktyg för specialeffekter idag är bolaget Shotgun, som förra året förvärvades av mjukvarujätten Autodesk. En affärs som, enligt Eva Redhe Ridderstad, gjort att många fått upp ögonen även för Ftrack.

“Vi har haft turen att vara tidigt ute på en växande marknad. Försäljningen av Shotgun fick många att se potentialen för den typ av tjänst som vi erbjuder och vi har mött en hel del intresse från venture capital-sektorn”, säger hon.


Här är produktionerna som använt Ftracks mjukvara:

  • Bond Spectre (kommer snart)
  • San Andreas (på bio nu)
  • Guardians of the Galaxy
  • Wolverine
  • Iron Man 3
  • Edge of Tomorrow
  • Robocop
  • X-Men: Days of Future past
  • World War Z
  • Game of Thrones


Innehåll från SalesforceAnnons

Så når de framgång i den nya digitala världen

Handelsbanken, Volvo Cars och andra framgångsrika storföretag avslöjade sina framgångsrecept under ett livestreamat event. ”90 tempofyllda minuter.” 

I dag arbetar vi var som helst, vi leder på distans, utvecklar tillsammans och samarbetar över gränser och tidszoner. Vad krävs egentligen för att lyckas i en digital värld? Svaren fick vi på ett livestreamat event den 6 maj, där Sveriges främsta experter tillsammans med programledare Peter Settman diskuterade hur vi skapar förutsättningar för nya former av tillväxt och framgång.  

Eventet Salesforce Live arrangerades av kundrelationsjätten Salesforce, vars Sverigechef Dan Bjurman säger:  

– Under 90 tempofyllda minuter inspirerades vi av nya sätt att tänka, och tog del av konkreta framgångsfaktorer för att agera i den nya digitala världen. Tillsammans med bland andra Handelsbanken, Volvo Cars, Sandvik, MatHem, Trustly och Stadsmissionen fick vi skarpa exempel från olika branscher, och spaningar om framtiden från professor Micael Dahlen och futurologen Ashkan Fardost.  

Från Handelsbanken deltog Catharina Belfrage Sahlstrand, Group Head of Sustainability och Stephan Erne, Chief Digital Officer i en breakout-session. De berättade om bankens resa inom digitalisering och hållbarhet, var man står idag samt hur de ser på framtiden.   

Liksom i andra branscher har pandemin satt ytterligare fart på digitaliseringen inom banksektorn och medfört nya prioriteringar. Salesforce undersöker varje år vilka frågor som är viktigast bland beslutsfattare inom finansbranschen globalt. Den senaste rapporten ”State of Finance 2020” med 

2 800 respondenter pekar på stora skillnader före och efter pandemins utbrott.

Ladda ned State of Finance 2020 här  

– Finansiella aktörer i Norden har helt stuvat om bland sina prioriteringar. Ökad personalisering av banktjänster ses nu som den enskilt viktigaste frågan, följt av ökad automatisering av processer, säger Rob Klomps, CTO Financial Services EMEA på Salesforce, och tillägger:

– Vi ser också en brytpunkt i att en majoritet av kunderna nu föredrar digital rådgivning framför fysisk. Handskakningar och personliga samtal anses inte längre som avgörande för att bygga förtroende. Men en bank som sällan eller aldrig träffar sina kunder måste jobba mer datadrivet för att förutse deras behov och möta dessa. 

Algoritmdrivna finansiella tjänster 

För att lyckas med detta måste bankerna skaffa sig en 360-gradersvy av sina kunder. 

– De måste bli bättre på att samla in, förstå och agera på kunddata på ett intelligent och konsekvent sätt. Och de behöver känna till kundens ekonomiska milstolpar och mål.

Digital rådgivning och andra automatiserade och AI-stödda banktjänster blir allt smartare. Rob Klomps lyfter fram algoritmdrivna finansiella tjänster som fattar beslut eller genomför uppdrag för kundens räkning, som ett framtidsområde. 

Varför har bankerna inte kommit längre inom digitala tjänster?   

– Därför att de sitter fast i föråldrade IT-strukturer och system som inte är så lätta att koppla ihop och därför att deras organisation speglar produkterna och inte kunderna. Deras digitalisering har utgått från produkter som utlåning, betalningar, sparande. Men kunderna tänker inte ”vilken produkt kan lösa mina problem”, de ser sin finansiella ställning och sina behov. Produktapproachen måste bort och ersättas av kundfokus.

Bankens medarbetare var tidigare kundernas primära kontaktyta, men nu är digitala kanaler minst lika viktiga och upplevelsen av dessa behöver förbättras. De som lyckas bäst med det blir vinnarna på den nya digitala bankmarknaden, menar Rob Klomps.   

 

Mer från Salesforce

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Salesforce och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?