1515
Annons

Sparpaket på Kry – varslar 100 personer

Kry förbereder ett sparpaket och planerar att säga upp personal, bekräftar vårdbolaget för Di.

”Vi kommer att anställa fler på vårdsidan, men drar ned på huvudkontoren”, säger presschefen Jonas Beltrame-Linné.

Krys vd och medgrundare Johannes Schildt, samt en av bolagets många vårdcentraler.
Krys vd och medgrundare Johannes Schildt, samt en av bolagets många vårdcentraler.

Tekniksektorn har drabbats av en frossa under 2022 och allt fler bolag behöver nu hushålla mer noggrant med sitt kapital. Flera bolag har som en konsekvens genomfört större neddragningar av personal under våren, däribland Trustly, Storytel och Readly.

Nu väljer vårdbolaget Kry att varsla cirka 10 procent av sina kontorsanställda om uppsägning. Det motsvarar ungefär 100 personer, bekräftar bolaget för Di.

Bolaget har 600 medarbetare vid sitt huvudkontor, samtidigt som ytterligare 400 kontorsanställda tillkommit genom Krys olika förvärv de senaste åren.

”Vi kommer att anställa fler på vårdsidan, men drar ned på huvudkontoren”, säger presschefen Jonas Beltrame-Linné.

Utöver det har Kry runt 2.000 vårdanställda i Sverige och andra delar av Europa, men de omfattas inte av uppsägningarna.

”Vår plan är att vi är fler anställda innan årets slut – vi växer både i Frankrike och Storbritannien och öppnar fler vårdcentraler i Sverige”, säger Jonas Beltrame-Linné.

Krys vd Johannes Schildt har inte varit en tillgänglig för en intervju med Di, men i fredags medverkade han i Di Digitals program ”Mitt i bruset”. Där talade han om en ny verklighet för företag i tekniksektorn som fokuserat på snabb tillväxt med hjälp av riskkapital.

”Jag tror att alla bolag kommer behöva ta ett steg tillbaka och fundera på hur de investerar sin tid och kapital där det verkligen gör skillnad. Titta på att gå tillbaka till kärnan. Man kommer inte ha samma möjlighet att investera lika hårt i långsiktig avkastning”, sa han då, och tillade det var en ”sund förändring”.

Kry har ännu inte offentliggjort sina räkenskaper för 2021. Men under 2020 gjorde Kry en förlust om hela 844 miljoner kronor på en omsättning om 781 Mkr. Sedan starten 2014 har bolaget tagit in närmare 5 miljarder kronor i externt kapital från mestadels utländska riskkapitalbolag.

Bolagets senaste nyemission skedde i början av 2021, då Kry tog in 2,65 miljarder kronor till en värdering om hela 17,5 miljarder kronor. Enligt obekräftade uppgifter till Di har Kry börjat förbereda för en ny kapitalrunda, men det är oklart hur mycket pengar bolaget vill ta in och till vilken värdering.

Krys börsnoterade branschkollega Babylon Health, som är listade i USA och har svenska Kinnevik och VNV Global på ägarlistan, har fått se sin värdering rasa med hela 79 procent i år. Bolaget har just nu ett börsvärde om ungefär 4 miljarder kronor.

 


Innehåll från IMPACTAnnons

Sverige slår både Norge och Danmark – enligt ny rapport från Omnichannel

Nya siffror från Omnichannel Index visar att svenska företag erbjuder bäst kundupplevelser både i butik och online. Den nya undersökningen mäter hur nordiska butikskedjor erbjuder kundupplevelser efter Omnichannels modell. Vinnarna i mätningen kommer att presenteas på ett stort event i Stockholm den 6e september där ledande profiler från bland annat IKEA, Lindex och LEGO kommer delta.

The OmniChannel Index är Nordens största undersökning när det kommer till att mäta butikers kundupplevelser både digitalt och i butik. 

Även om många butikskedjor har utvecklat och förbättrat kundupplevelsen under Corona-pandemin visar undersökningen att det fortfarande finns förbättringsmöjligheter hos de Nordiska butikskedjorna. Omnichannel Index mäter hur 277 butiker runtom i Norden presterar på 65 punkter kopplat till kundupplevelsen i fysiska och digitala kanaler. 

Studien visar bland annat att endast 34 procent av butikerna erbjuder click & collect-tjänster, trots att detta under pandemin har blivit något som kunderna förväntar sig. Undersökningen visar även att endast 9 procent av butikerna erbjuder självbetjäningsskärmar och 13 procent erbjuder ”endless aisles” där kunder erbjuds att se och beställa det kompletta sortimentet direkt i butiken.

Hållbarhet inom handel – ”all hype, no action”

Det är tredje gången som studien publiceras och nytt för i år blir att mätningen även undersöker detaljhandelns erbjudande inom hållbarhet. 

– Trots att kundupplevelser och miljömedvetenhet är heta ämnen visar våra siffror på att detta inte implementeras i praktiken, säger Kristoffer Okkels, Marketing Director på IMPACT. 

Till exempel visar studien att 22 procent av butikerna följer FNs hållbarhetsmål. Studien visar även att endast 19 procent av dem låter kunderna filtrera produkter baserat på deras Co2-avtryck. Vidare framgår att endast 3 procent av butikerna erbjuder fossilfria leveransalternativ och endast 2 procent erbjuder hållbar paketering. 

Vinnarna i studien ska presenteras i Stockholm 

Resultaten i Omnichannel Index kommer att presenteras på en gala i Stockholm den 6 september. Eventet är öppet och gratis för företag inom handeln. 

– Vi vill hylla de som gör någonting extra för kundupplevelsen. Det kan handla om allt från fler fraktalternativ till att erbjuda self-service i butik till sina kunder, säger Kristoffer Okkels. 

Denna hyllning sker vid ett event i Stockholm som tar plats den 6e september. Många ledande namn inom handeln kommer vara där och föreläsa, däribland Christian Thor, VP på LEGO och Loek Berendsen, Platform Lead på IKEA. Dessa ledande aktörer kommer även få dela med sig av sina resor mot att uppnå den bästa OmniChannel-upplevelsen för sina kunder.

Eventet kommer inte endast hylla vinnarna, utan kommer även innehålla inspiration och kunskap om hur andra företag kan ta steget till en bättre kundupplevelse och bättre hållbarhetstänk. 

Omnichannel Index arrangeras av e-handelsbyrån IMPACT Commerce som är en av Europas ledande konsulter inom E-handel. Impact har under många år hjälpt butiker och handlare och e-handelsföretag att förbättra sina kundupplevelser genom att erbjuda rådgivning och teksnika lösningar. Uppdragsgivarna består av allt från Arla till Filippa K, Plantagen, Ganni och listan utökas ständigt. 

Eventet är gratis och tillgängligt för aktörer inom handel. Läs mer och registrera dig på: www.omnichannelindex.com  

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med IMPACT och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

  • Full tillgång till di.se med nyheter och analyser

  • Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid

  • Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan

  • Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev

3 månader för
197 kr
Spara 1000 kr

Prenumerera

Redan prenumerant?